Då har det ändå sett mycket bättre ut än tidigare så då förstår man hur dåliga vi är och har varit. Är nog inte skadorna som är huvudskälet till tabellplaceringen som HV tyvärr inbillar sig. Hänger väldigt mycket på Glifford vilket är tufft för en junior.
Hade lite tråkigt och kom att tänka på Färjestads säsong 21/22 när de förövrigt lyfte lemat.
De började ändå hyfsat men hade en dipp runt omgång 12-18. Deras kurva påminner på ett sätt med HVs och sticker iväg upp runt omgång 18 (HV tog vinsten mot Örebro omgång 21). Efter det så spelade Färjestad väldigt bra och hade en poängsnitt på 1,7 poäng/match.
Det känns inte som om HV kommer hamna i det träsket som va innan omgång 21 på något sätt. HV har hittat ett sätt att vinna och strukturen är bättre. Rätt spelare har kommit in som Ang, LaLeggia, Luoto, OFM. Det är ett helt nytt lag just nu än de som spelade tillsammans, iallafall innan uppehållet.
Det nämndes också i något podd att LaLeggia är ett stort hot offensivt och HV har övervägande del skott frammåt när han är på plan. Tycker det känns lovande och att den andra halvan av säsongen borde bli bättre än den första.
På de 6 senaste matcherna har HV tagit lika många poäng som på alla de 20 tidigare matcherna - vem hade trott det ?
Vi gick från den mörkaste punkten till den ljusaste punkten på säsongen på bara 6 matcherr.
Dock - inget är klart ännu, men nog sjutton ser det mycket bättre ut !
Känns som favorit i repris på 22/23 när vi tog in ett gäng lirare, och plötsligt började hela laget spela som på fornstora dar. Ortio stod på huvudet, osv.
Skillnaden nu är att vändning kommit något tidigare. Sen ska det här ju bibehållas med. Vi är fortsatt på kvalplats så inget är säkert förrän det är över. Men visst ser det bra ut för att undvika kval nu helt plötsligt.
Tänk om vi kunde ha en säsong där vi börjar så här?!
Förra matchen var det enormt mycket blockade skott på HV:s konto vilket skilde kraftigt mot Frölundas statistik .
Har man möjligen kommit på något rent taktiskt som lett till detta - jag lämnar frågan öppen åt expertpanelen ![]()
Inte svårare än att man ligger bättre i positioner och en inställnings fråga. Man ger sig fan på att kriga och ta en för laget.
Kan någon duktig människa visa hur den avancerade statistiken förbättrats(?) de senaste matcherna?
Ni som grottar ner er i statistik. Vilka är dom bästa verktygen att använda?
Googlade precis om xG, corsi, pdo och femwick. Men jag hittar inte till någon sida där jag kan läsa av statistiken.
Kan någon hjälpa mig? ![]()
Tabellen. Där får man ganska bra koll på hur laget ligger ![]()
Hockeysiffror | Matcher Här kan du hitta en del statistik
Så vi har alltså förlorat expected goals i fem mot fem mot sex av åtta lag Vann mot LHC och Örebro hemma) de senaste matcherna.
Skvallrar väl återigen lite om hur avgörande vårt målvaktsspel och PP varit. Fem mot fem har man fortsatt mycket att jobba på.
Se det positivt. Finns alltid saker att jobba med under en säsong. Som Hv supporter kan man inte få allt på en gång. Man får nöja sig med att pp är bra och målvaktsspelet, och att det vinner matcher åt oss. Tillsvidare, srn kommer 5 mo5 dpelet komma.
Vi är inte saik eller Frölunda eller fbk.
Än.
Inspirerad av @matsqq så kollade jag på HV:s xGF och xGA från varje omgång.
Jag gjorde även som matsqq och tog fram en ”totalsumma” för varje omgång (genom att dra bort xGA från xGF).
På det lade jag till ett glidande medelvärde över fem omgångar för att se om vi kan se några trender i fem mot fem-spelet.
Jag tolkar detta som att HV på senare tid ökat antalet målchanser framåt sedan runt omgång 20. Men man har också börjat släppa till fler chanser.
HV fortsätter, trots att man tagit fler poäng, samma trend som inledningsvis av säsongen, dvs att motståndarna i regel skapar fler chanser framåt. Man har dock krympt ”gapet” en aning genom att skapa fler chanser själva.
I längden är det naturligtvis inte hållbart att motståndarna skapar mer. Det stärker också bilden av att PP varit direkt avgörande när HV väl vunnit matcher, det i kombination med ett målvaktsspel (Glifford) som höjt sig.
Ergo. Jag tror fortsatt att det är en hel del som behöver fixas när det kommer till kedjeformationer och spelsystem. Tränarna kan hyllas för att de fått igång ett välfungerande PP. I det övriga har de fortsatt massvis att göra.
Så det ser bättre ut men inte bra, är min slutsats. Vi behöver lösa 5vs5-liret, för det andra kommer vi inte kunna lita på över tid. Lagen kommer lära sig hur vi spelar PP och kommer hitta motmedel.
Ah, bättre. Men inte tillräckligt bra för att vi ska känna oss trygga.
Med andra ord. Att luta sig tillbaka mot att vi har ett antal segrar i ryggen och av den anledningen bara köra på är nog att vagga in sig själv i en falsk trygghet.
Så skruva på det som skruvas kan tills vi hittar rätt.
HV har just nu 37p efter 30 matcher, vet inte hur du fick det till 0.93 ppg? Vi ligger på 1,23 ppg just nu, håller vi det snittet så är vi mitt i där snittet legat för att klara sig. Då ska man ha i beaktande att vår horribla start är inkluderad i detta snitt. Det är ett klart bättre läge nu än de senaste säsongerna.
Kanske menade damlaget?
22/24?
Som tidigare nämnt på flera ställen och av flera forumsskibenter.
Det finns en hel del att skruva på.
Här är ranken sen 25 Nov till idag.
Ingen kan inbilla mig att de här extrema siffrorna i PP kommer hålla över tid. Det är lite som att tro på att Gliffen kommer ligga på 96% alla matcher resten av säsongen.
Ergo, HV måste få igång minst en lina till som kan producera i 5 mot 5. Och det helst igår.
Anmärkningsvärt. Och ja, det kommer naturligtvis inte hålla över tid. Jag tycker absolut mycket ser bättre ut. Men det känns ju lite som att det finns en överhängande risk att vi bygger upp ett luftslott kring de positiva resultaten sedan slutet av november. Värsta av allt är om vi tar snabba beslut baserat på detta (typ förlänga med Blomman). Och än värre om vi bara kör på i samma hjulspår och tror att vi träffat “rätt”. Vi är långt från där vi vill vara.
Det citerade inlägget var från november 2024. ![]()