Tjena alla goa Hv fans, både er positiva och er lite mer analytiska.
Även om jag tillhör den mer kritiska skaran så är jag säker på att oavsett vilket läger man tillhör så älskar vi alla Hv71 lika mycket.
Jag hade tyckt det var kul att få stå för mina åsikter och även se andra få stå för sina när det kommer till hur bra man tror laget kommer stå sig emot de andra lagen fram till jul.
Sen kan vi analysera vad vi trodde inför säsongen och se hur bra/dåliga hobby analytiker vi verkligen ha varit.
Så vilken plats tror ni att vi kommer att ligga på inför jul uppehållet?
Jag drämmer till med att vi kommer ligga 7a över julledigheten.
Jag tror att vi återigen kommer att ha problem med offensiven och pp och därför ha svårt att blanda oss in i toppstriden med sjuka lag som tex DIF och Växjö som värvat riktigt bra.
(Kan hända att jag får ångra detta om vi värvar in en riktigt bra spelare nu på sista platsen men känner jag Hult rätt så är Brodecki klar om några dagar och då står detta “tips” fast)
OBS! Jag vill ha fel, men tror tyvärr att vi kommer ligga runt mitten alternativt under. Skulle bli glad om jag hade fel, jag blir mer glad av att se Hv högre upp än vad jag trott än ledsen över att jag måste erkänna för alla er "okej jag är en bitter jävel jag får väl bli mer positiv och sluta “gnälla”
Rätt svårtippat men tror vi kommer få 2 rätt tydliga skikt. Lag 1-7 kan egentligen sluta lite hur som precis som lag 8-13. Oskarshamn blir förmodligen rätt solklara slagpåsar.
Hv överraskar alla o vinner serien.
Blir sedan hårt pressade av ett heltaggat Rögle i kvartsfinal.
Men vinner över sju matcher.
Går sedan hela vägen. Vinner finalen mot DIF med P Berglund i spetsen.
1. Frölunda - bästa, mest kompletta truppen. Fått tillbaka viktiga spelare och har, trots guldet, enligt mig en bättre trupp än i fjol. Tror på en något seg start men att man kommer igång och leder serien med 5-10p vid jul. 2. Luleå - som någon skrev tidigare brukar deras tråkdefensiva hockey fungera i serien. 3. Djurgården - oerhört stark spets på forwardssidan i Berglund/Josefson men något svagare back och framför allt målvakter, trots att Högström lär dominera från backplats. Tror man kommer ösa in mål, men också släppa in massor. Kan vara roligt att se deras matcher i år dock, lär bli målrikt. 4. Växjö - riktigt fin centersida och offensiv spets, men också hyfsad defensiv. Kommer bli farliga även i år. 5. Färjestad - Ejdsell kommer ligga i toppen av poängligan, men ändå bara vara en av flera offensivt skickliga FBK-spelare. Tycker även man har bra defensiv. 6. Rögle - Abbott’s har skött klubben riktigt fint sedan man tog över och jag tror på dem i år, kan mycket väl skrälla sig till en semi. Everberg blir extremt viktig.
7. HV71 - guld blir det ändå. 8. Brynäs - gjort en del fina värvningar, med Rödin i spetsen. Håller han sig skadefri kommer han återigen ösa in poäng. 9. Malmö - efter några fina år tror jag verkligheten börjar komma ikapp Malmö och att Rögle går om lär svida REJÄLT. 10. Leksand - värvat in flera stabila stöttepelare i t.ex Zachrisson och Fransson. Men tror dock inte att endast ett fåtal spelare ska kunna bära ett helt lag i en så tuff liga som SHL. Gillar dock Thomas Johanssons (sportchef) sett att se på hockey och hans röda tråd genom föreningen som börjar ta form och tror Wännström kommer igång och gör över 40p. Kan bli en uppstickare framåt våren.
11. SAIK - tråkigt att se, men nedåtgående trend och tror det kommer fortsätta. Lär ändå blixtra till ibland. Skriver man kontrakt med Jimmie Eriksson tror jag man placerar sig högre. 12. Örebro - man försöker och försöker… men tror inte man lyckas i år heller.
13. Linköping - nej, inte ens silver för detta Silverköping i år. 14. Oskarshamn - tyvärr kommer man inte hålla måttet. Tror dock man kan sprattla till något i början, men kommer sjunka efter tid.
Min gissning är att fem lag (min top 5) går loss redan efter 15-20 matcher och innan säsongen är slut bli luckan ner till sexan (som förhoppningsvis blir HV så vi slipper play in) blir ganska stor. Tror på en tight 6-11, där HV ändå avslutar bäst och Camara gör hattrick seriens tre sista matcher.
Örebro, LHC och särskilt Oskarshamn får det tufft. De sistnämnda ligger kanske i riskzonen för ett bottenrekord i antal poäng, till och med.
Baserat på 16 olika tips så kommer här sammanställningen. Inom parentes ser ni den sammanlagda placeringspoängen. Har någon gissat HV som 1:a och sedan resten så får resten en snittplacering som 8:a.
Frölunda (47,5)
DIF (60,5)
Luleå (62,5)
Växjö (67,5)
FBK (68,5)
HV (78)
Rögle (111,5)
Brynäs (122,5)
SAIK (141,5)
Malmö (168,5)
Leksand(174,5)
Örebro (179,5)
LHC (180,5)
O-hamn (211,5)
Om det är resultatet efter 52 omgångar också, så slipper vi play-in.