Tråden om #11 Simon Önerud

Verkar iofs inte gjort susen denna säsongen…

Fast han var inte med från början. Svårt att komma in “utifrån” i en grupp och ställa krav utan att det får negativ inverkan.

1 gillning

Önerud var Önegud igår igen. Vilket hjärta o jävlar anamma! Spelar han så här kan han fortsätta 24/25.

3 gillningar

Att han inte har minst ett A på bröstet inför detta kvalet är en gåta för mig…

2 gillningar

Tänker att jag postar det här då det ändå är högst knutet till Simon. Som många vet så har Simon en son vid namn Elton Önerud. Han spelar i HV71 Team13 och jag följer han på Instagram där han delar den ena highlight-videon efter den andra. Han verkar vara riktigt bra och likt sin far har ett riktigt fint avslut.

Han, tillsammans med massa andra killar och tjejer från HV71, var den gångna helgen och spelade en cup i Borås. HV71 2, som Elton spelade i, tog sig till B-final där Elton avgör finalen på straffar. Massa snygga mål men det som får mig lite rörd är hur han firar vinsten i sista matchen/slutet av filmen. Med nummer 11 på ryggen, avgörande målet, och den segergesten så får man såna enorma flashbacks till Simons firande efter avgörandet i SM-finalen 2017. Tänkte att jag måste dela den här, så otroligt lik sin far :heart:

Klippet: Elton Önerud on Instagram: "Rolig helg med hockeycup i Borås med @hv71_team13 som avslutades med vinst i B-finalen efter sudden straffar 💥🏒 🥳@justicehockeyequipment"

18 gillningar

Helt underbart att se! Tack för tipset.

1 gillning

Otroligt snygga mål verkligen. Känns som en specialité den där backhanden. Kan inte varit något vanligt poolspel om det avslutades på sudden-straffar :laughing: Målen räknas ju inte i poolspel. Troligen fick han en straff i sista sekunden bara. Men det där firandet hade inte fallit i god jord hos min grabbs tränare, att sluta av hjälmen sådär :laughing:

1 gillning

Jag kikade på någon enstaka match men missade tyvärr just den/final-matchen. De lirade först ett gruppspel och sedan kvart-semi-final i tre olika slutspel (A, B, C, beroende på vart du placerade dig i gruppspelet). Vet att de körde sudden i slutspelet, men inte gruppspelet, så jag antar att de två sista straffarna var ifrån sudden-straffarna (baserat på vart HV-målvakten står på första straffen).

Nu hade ju HV71 fem olika lag och man toppar ju troligen inte i den åldern, samt att ingen spelarstatistik rapporterades, men efter att ha kikat många av hans videos på Instagram så ser han ju dominant ut på den nivån. Även kikat någon enstaka match de spelat under säsongen och hans skridskoåkning och klubbteknik är ett par snäpp över alla andras. Har även sett att han är iväg utomlands på diverse privata tränings-/skillsläger. Ska bli riktigt roligt att se Elton om fyra år när han kommer upp till U16 och det blir lättare att följa men även mer seriöst. Nu innan U16 så är ju inte fokus prestationerna nödvändigtvis utan att ha skoj och det sociala. Men det faktumet att han. tillsammans med pappa Simon på läktaren, åker iväg på skillsläger både i Sverige och utomlands tyder ju ändå på att han vill satsa. Spännande! :slight_smile:

4 gillningar

Ah, hittade cupens hemsida nu. Ser att de både räknar mål och har slutspel. Ovanligt för U11, har inte sett det innan. Förekommer inte i de poolspel som förbundet håller i.

Han är alltså i U11, inte U13. Lite förvirrande när laget är Team 13 men det är födelseåret.

2 gillningar

Hade varit nåt att se Simon med en sådan backhand ikväll :smiley:

3 gillningar

Hoppas sonen fortsätter älska hockey och tränar bra. Då kan han ha en ljus framtid för sig.

Det hoppas vi. Hoppas också att HV banar väg för honom om han har som dröm att spela i A-laget.

1 gillning

Vi åker ju fan inte skridskor!

2 gillningar

Tror ni Önerud ångrar sig på fredag att han kom tillbaka!? Lyckas spela ner sin förening 2ggr.

Inget ska lastas på honom denna säsong men det måste kännas.

1 gillning

Betyder allt för mig.

Simon kanske ska hålla ett brandtal och tala om till alla som inte bryr sig hur viktigt det är att kriga sig blodiga på fredagen. Något lojare i match 6 har jag inte sett. Ingen verkade ju bry sig. Vi gled på isen.
Simon har hjärta och han måste gå in och tala om för dessa överbetalda glidare att göra själ för den lön de haft under säsongen.

4 gillningar

Vilken match han gjorde Simon igår! När det behövdes som mest. Vilken resa han har gjort, efter guldmål 2017, till degradering under pandemin, till att ta en try out-plats och vara starkt bidragande till att rädda kontaktet i G7 i play out. Måste vara skönt att vara Simon idag men en hyllning måste ju till :heart:

23 gillningar

Inte en chans att han får förlängt. Tyvärr. Tycker han skulle gå före ingberg nilsson, hansson, stakke och lindbäck

Tror tyvärr det va det sista vi såg av Simon.
Men att han borde vara kvar före andra är givet.
Men med denna ledning så är nog hoppet ute.
Men en av få så vet vad det handlar om att spela för HV71.
Tedenby har det inte och har hellre kvar Simon före Teden alla dagar i veckan.

1 gillning

Simon har visat att han både håller och behövs - snack OCH verkstad när det gäller. Lex Thörnberg/Sundh skeppa inte kulturbärare innan andra tagit över stafettpinnen. Även mtp (god) kontinuitet.
Sen håller vi kvar honom kring laget på nåt vis. Viktigt med såna som vågar va obekväma och med HV-hjärta säga vad de tycker.

4 gillningar

Nej. Måste få in lite nytänk och ungt blod. Önerud blir inte bättre och han kan inte ta en plats bara för att han heter Önerud.