Tråden om #16 Linus Lindström

Nej, jag håller med. Vi får ge det tid och samla ihop det vi har. Sedan kan vi utvärdera.

2 gillningar

Personligen har jag svårt att se Lindström bli en flopp. Det är väl isåfall flopp utifrån att han inte blir kvitt skadan ordentligt. Vi vet att han kan ligan och att han är väldigt stabil. Han kan garanterat göra jobbet som 3C/4C, blir scenariot att han blir en riktigt flipp så är väl det snarare utifrån att han tar sig högre än så och kanske t.o.m skulle bli 2C.

6 gillningar

En otroligt dyr värvning. Ger honom 5-10 matcher sen är de dags att leverera de man är betald för.

Inte hans fel att vi inte kan locka med framgångar. Vi behöver locka med pengar tills vi når framgångar

2 gillningar

Fast det behöver vi ju uppenbarligen inte längre på samma sätt om man ska gå på hur Liljander/Leise jobbar.

Lindström, om Madhawks uppgifter stämmer ang. lön, är den sista “galna” HV-värvningen - i det här fallet signerad Abbott - där man ger en spelare en alldeles för fet lön och lovar en topproll som han aldrig tidigare haft. Att döma av hur Liljander försökt styra upp centersidan under silly så har jag svårt att tro att han ser Lindström som en bärande center som ska ligga på runt 200 k i månaden.

Med det sagt. Vi hoppas det här, som med alla värvningar, naturligtvis faller väl ut och att Lindström gör skäl för sin lön. Men just den här typen av värvning, det sattes nog stopp för det efter Lindström. Vi kommer förhoppningsvis aldrig mer få se den här typen av kontrakt framöver, så länge Liljander håller i spakarna.

1 gillning

Ska bli mycket intressant att se Linus nu. En center i bra ålder som loggat många minuter i ett riktigt bra lag. Det gör naturligtvis intresset högt = lönelyft när man skriver nytt. Hade det inte varit för skadan hade jag haft höga förväntningar direkt, nu hoppas jag ha kan visa positiva takter, spela in sig och börja bära en kedja och tugga 18-19 minuter i en av tre jämna kedjor. En avdelning de jag förväntar mig som ett stabilt kort under säsongen.

5 gillningar

Detta är ju Abbots värvning. Man är ju grymt intresserad utav att se vad hans vision var med Lindström. Hoppas så klart att han tar en plats högt upp i laget!

2 gillningar

En oerhört klok värvning. Precis vad vi behöver. Kanske lite dyr, men en sån spelare är eftertraktad

10 gillningar

Han kommer nog aldrig leverera 200k i sina insatser? Dåligt investerade kronor? Förmodligen ja. Tur att det inte är i en Tikka pengarna ligger.

Han är väl ändå en tillgång till lagbygget om vi bortser från lönen? Är jag ute och cyklar?

2 gillningar

Stabil första match. Detta kommer bli bra över tid…

7 gillningar

Ja jag säger inte att han inte blir en tillgång, det jag säger är att betalar man för en 200k spelare så vill man ha en 200k spelare.

Med det sagt, debuten lovade gott och jag tyckte man såg mycket fint från honom.

1 gillning

För mig har det enda frågetecknet varit Lindströms hälsa, inte att han kostar 180k. Om Linus spelar en hög andel av matcherna i år är jag övertygad om att vi kommer vara nöjda med honom. Centrar som spelar bra över hela banan har vi inte varit bortskämda med senaste åren. Jag tror det finns stora möjligheter att Linus gör oss till ett bättre lag på isen och då tycker inte jag det finns en anledning att mala på om att han måste göra en massa poäng för att han tjänar snäppet mer än snittlönen i SHL.

Som exempel så tjänade Tanner Kero motsvarande 230 k förra året. Många tyckte han var “bra över hela isen”, men hans produktion var ju väldigt skral för den lönen han hade. Bortsett från att han fick en roll i seriens bästa PP ett tag. Hörde inte jättemånga gapa över hans lön.

Det viktiga är att vi slutar betala dyrt för dåliga spelare lex Tikka och Tedenby (som för övrigt ligger 100-150k över Linus i lön). Om vi betalar några tusenlappar extra för spelare som gör stor nytta så är det ett stort steg framåt jämfört med tidigare år.

14 gillningar

För övrigt ska jag skriva något här nu som jag har tänkt många gånger men aldrig blivit av :squinting_face_with_tongue:. Jag tycker det känns som att Linus har gjort mål mot oss minst varannan match mot Skellefteå. Har därför tänkt, av någon anledning, att han potentiellt skulle kunna värvas till oss a la Linus Fröberg. Tänka sig hur det kan bli :squinting_face_with_tongue: :squinting_face_with_tongue: :squinting_face_with_tongue:.

PS. Hoppas och tror han kommer vara tydligt bättre än Linus Fröberg.

1 gillning

Jag tyckte det var ett problem med Keros lön sett till leverans.

Och ja, det är ett problem att vi betalar överpris för spelare. Skellefteå betalar som exempel Aagard runt 150 000. Som förening måste vi ner i lönenivå. Dels för att som förening få ut mer av pengarna vi lägger på spelartruppen. Dels så vi inte hamnar i nya Tikka-fällor.

Oavsett vad vi vill finns det fortfarande en risk att vi inte kommer tycka det är värt att lägga 200 k på en tredjecenter. Och då sitter vi fast med ännu ett alldeles för dyrt kontrakt. Därav. HV måste sluta överbetala spelare. Oavsett om det är Kero, OSL, Tikka eller Lindström.

3 gillningar

Och jag menar på att 180 k för Linus (som väl var det senaste Madhawk uppgav att han kostade?) inte går att jämföra med 320 för Tedenby, 295 för Tikka eller 240 för Engsund.

För övrigt så är ju många med viss rätt oroliga för vår centersida. Dels för att de tilltänkta centrarna inte främst spelat Center tidigare, och dels för att det finns en osäkerhet då de aldrig spelat SHL. Nu får vi in en väldigt beprövad SHL-center. Kanske för att vi budade 30k mer än andra SHL-lag. Beroende på vad ett lag behöver så KAN det också vara det rätta beslutet att buda lite högre för att få den spelaren.

Säsongen får utvisa hur det blir. Jag kommer inte stirra mig blind på poängproduktionen i det här fallet.

Edit: 150 k för Asgard är väldigt bra. Det ger också honom chans att slåss om ett SM-guld. Det är rimligt att tro att han inte valt HV om vi langade upp 150k.

7 gillningar

Han är inte värvad för att spela 3e 4e

Du är ute och cyklar

Han kommer inte vara 3e

I vilken rangordning ser du våra 4 centrar då?

1 gillning

Fast det tror även jag och trott sen han skrev på. För mig är han given 3e center.