Tråden om #17 Emil Johansson

Emil fortsätter att imponera, går från klarhet till klarhet. Känns ju för tillfället given i en JVM-trupp.
Lirade ikväll strax över 20 minuter och gjorde det riktigt bra. Jag tror även det är väldigt nyttigt av Emil att få lira med en så pass bra spelare/mentor som Campoli faktiskt är. Det är ju bara att kolla på HVTV All Access och se Campoli/Fiala. Grym mentor!

otroligt viktigt med mentorer, som även mackan verkar vara.

Skitkul när en fjunis som Emil lurar alla experter som får titta lite extra i programbladet för att fatta att de just sett en 18-åring tokdominera i högsta ligan i sverige… :laughing:

Tycker Emil J påminner lite om Erik Karlsson, bra fart, bra teknik och en otroligt bra speluppfattning. Härligt att han får spela 20 min och hoppas verkligen tränarstaben fortsätter ge honom förtroende. Borde som sagt vara en kandidat till JVM om han fortsätter spela som han gör.

Hans åkstil liknar även Niklas Hjalmarsson otroligt mycket :smiley:

Hur resonerar vi nu, 10 dagar senare?

Hatten av, du hade rätt! Jag är mer än glad att du hade rätt och inte jag.

Edit: Det jag menade innan var att jag var tveksam om det skulle hålla en hel säsong, men jag är mer eller mindre övertygad nu att det kommer göra det.

Nytt kontrakt med Emil, grattis! Helt rätt att säkra upp honom redan tycker jag! Förstod inte riktigt hur länge det gäller men det kanske andra har koll på?

aftonbladet.se/sportbladet/h … 9574667.ab

Härlig nyhet, Grattis Emil!
Helt rätt som sagt att ge honom ett A-lags kontrakt och han har verkligen förtjänat det med tanke på sitt spel. Kul att det kommer upp lite positiva överraskningar :smiley:

Mycket bra, grattis Emil. Och de hade ju egentligen inget val eftersom han kommer komma upp i 100 minuter (vilket ger automatiskt rookiekontrakt) inom två matcher. Men alltid kul när det kommer upp nya och för allmänheten okända talanger! (sen är han ju inte helt okänd då han ändå draftades, men var nog bara en handfull normala fans som kände till honom innan säsongen)

Jag har oftast det när det kommer till just hockey.

hv71.se/artikel/57994/

Emil skriver på ett två-årskontrakt.

Nu hinner det ju hända ungefär hur mycket som helst på 2 år men kan bli perfekt tajming för Emil att ge sig på NHL efter dessa säsonger. Boston har bara 2 ordinarie backar under kontrakt inför säsongen 16/17.

Välförtjänt, men väntat då han haft så mycket istid. Det finns väl en gräns innan man måste ge a-lagskontrakt till juniorer?
Det kommer ändå bli intressant att följa utvecklingen, det man sett hittills bådar gott för de kommande två säsongerna.

100 minuter har jag för mig att jag har läst någonstans.

Nu när du skriver det så ringer det någonstans i huvudet om den siffran. Den känns igen i detta sammanhanget, så tror du har rätt. :slight_smile:

Ja det stämmer, eftersom jag nämnder det tidigare i tråden :wink:

Haha, fyra poster ovanför min. Måste lära mig att läsa ordentligt!
Till min ursäkt skyller jag på att det var på förra sidan och det är jobbigt att klicka bakåt en sida… :wink:

Intressant ang 100 minuter som enbart varit en rekommendation innan och inte funnits någon hockeyspecifik minimilön att ta hänsyn till. Det gör det nu sedan föregående säsong. Anmärkningsvärt att det har varit lite “vilda western” innan och mycket bra när Arbetsgivaralliansen tecknade ett kollektivavtal med spelarfackföreningen Sico och Unionen. Tumme upp.

Från och med säsongen 13/14 ska SHL-spelare som är mellan 18 och 21 år ha rätt till en viss minimilön så fort de har spelat 100 minuter A-lagshockey.
För 18-åringar ligger minimlönen på 18 400 kronor i månaden. Det är ett belopp som ökar till 18 800 kronor nästa säsong. För 21-åringar handlar det om 21 500 kronor den här säsongen och 22 000 kronor nästa säsong.
Noterbart är att det alltså handlar om minimilöner. Spelarens representant har alltså rätt att förhandla en högre lön än summorna som beskrivs ovan.
Utöver regler om rookiekontrakt innehåller avtalet även regler om återbetalning av lön för spelare som börjar spela i NHL, samt en utökad skyldighet för klubbarna att ge ersättning vid hockeyrelaterade skador.

Avtalet i sin helhet:
unionen.se/sites/default/fil … 3-2017.pdf

Äntligen har jag hittat en svaghet hos denna backvirtous.

Närkampsspelet. Han har väldigt svårt att hävda sig mot större killar. Det kommer naturligtvis komma med åldern men ändå, det ser lite lätt ut i vissa närkamper.

Någon som håller med?

Jo håller med, vilket man såg i dagens match mot Leksand, han väger lite för lätt i närkampspelet, det är hans svaghet men samtidigt gör han det oftast väldigt smart och använder huvudet i sådan lägena och lyckas få ut pucken till en medspelare , samma sak som Erik Karlsson gör i Ottawa som oxå är lite begränsad i sådana situationer. Kanske oxå därför AJ använder Emil i boxplay en del, tycker han alltid hittar bra lösningar i spelet och passningarna.