Tråden om #17 Filip Sandberg

Han har ju spelat ett antal matcher i HVs ställ och har gjort bra ifrån sig.
Hans namn har ärats i William Kalrssons tråd så nu får han en egen.
Han har gjort 2 av vinstmålen i U20 turneringen i Tjeckien mot värdnationen som slogs med 10-2 :astonished: :frowning:
Dessutom fick han 2 assistpoäng.
Grattis säger vi till detta.

Lite mer om matchen mot finnarna där Filip gjorde mål.

hockeysverige.se/article/137 … rn-finland

Filip var en fröjd för ögat igår. Åker sjukt mycket skridskor och spelar riktigt tufft trots sin storlek. Underbart att se!

Såg matchen idag mot Ryssarna och Sandberg var riktigt bra i BP spelet och var riktigt bra på rören, kul att se.

Ska han med till JVM? :astonished: svtplay.se/klipp/917602/sand … -ol-kuppen

hockeysverige.se/article/136 … -u20-trupp

Jag är inte jätteförvånad faktiskt. Jag trodde han skulle med, men hade väl hunnit förlorat hoppet lite nu inför turneringen :stuck_out_tongue:
Ska bli riktigt kul o se både William och Filip!

Men den länken är ju till en träningsturnering! Till JVM var han ju inte uttagen från första början.

Filip Sandberg har ersatt skadade Görtz, återstår dock om Görtz är så pass allvarligt skadad att han missar JVM helt, isåfall tar troligtvis Sandberg hans plats. Men annars är han bara reserv.
/Intressant klipp från träningen måste sägas.

Jaha, det var en gammal länk. Såg inte det.

Jag har sett att Sandberg inte var uttagen till JVM, men fick för mig att det var någon bloggares lista typ. Jag tycker att Sandberg är värd den chansen iaf och trodde på förhand på att han skulle med som en outsider.

Det hade jag också hört men på Cris och honom låter det som att det är klart. Chris säger ju tex lycka till på JVM.

aftonbladet.se/sportbladet/h … 5947946.ab

Där är svaret

Är Anton Bengtsson för gammal eller varför går inte han före Sandberg? Filip har visserligen spelat med juniorkronorna ett flertal gånger men att vara ordinarie i ett av seriens bästa lag borde väll ändå gå före kan jag tycka.

Jag tror Anton är 1 år för gammal ja.

Han är 93:a, alltså junior och inte för gammal. Kan tänka mig att Filip går före eftersom han kanske kan vara mer nyttig än Bengtsson på den nivån medan Bengtsson kanske är mer redo för ES som är en lite annorlunda nivå och spelsätt än JVM.

Ok. Så Filip kan vara med nästa år också alltså?

Yes! :smiley:

Sweet! Jag trodde han var inne på sista året nu, då kan vi ju se fram emot att se Filip nästa år med då förhoppningsvis.

Vad har vi mer för tänkbara prospects för nästa år? Max Örnskog? Markus Näslund? Lawrence Pilut? Har någon av dom chans kanske?

Victor Romfors måste ju ligga betydligt bättre till än Max Örnskog iaf. Om man jämför Victor Romfors produktionskurva med Max Örnskog i J20 superelit, kan vi se att Romfors har en klar fördel. Max har producerat 22 poäng på 65 matcher, medans Romfors dito ligger på 24 poäng på 36 matcher. Max gör 0.34 poäng per match, medans Victor ligger på 0.67 poäng per match. Deras plusminus ligger dessutom på ungefär samma nivå.

Källa: eliteprospects.com/player.php?player=37031

Lawrence är riktigt bra, dock är det få backar från svenska juniorserierna som kommer med i J-vm lag. Men vi får se vad som händer nästa år - han har haft en grym utveckling i år och han är sen 95:a, alltså 16 år just nu :slight_smile:

Markus Näslund är en målskytt av rang! Dock har han haft svårt att klara övergången från J18 till J20. Men vi måste ha tålamod, Markus har en enorm talang, detta är hans första säsong i J20. Han är dessutom 95:a, så Markus tid kommer - va så säkra! :smiley:

Jag vill lyfta fram Gustaf Franzén. Grabben är 16 år (född 1996) Dominerar i HV:s J18 lag och har producerat 25 poäng på 20 matcher. Han verkar inte ha några problem med J20 heller då han spelat 13 matcher iår och producerat 8 poäng (2+6). Utöver poängen har han riktigt bra +/-, +18 på 20 matcher i J18 samt +9 på 13 matcher i J20. Om Gustaf håller någorlunda samma utvecklingskurva kommer han antagligen vara ett enkelt val för Sverige i J-vm om 2-3 säsonger.

Gustaf Franzén: eliteprospects.com/player.php?player=86358

Juniorkronorna åker till Finland för att spela de två sista träningsmatcherna innan JVM börjar, imorgon (torsdag) mot USA och på lördag mot Kanada
Där kommer både Görtz och Filip Sandberg följa med, men den 25:e dec ska truppen vara spikad och anmäld.
En back och två forwards ska bort.
Görtz har tydligen fått positiva besked efter sin skada och kan vara spelklar och då är det högst troligt att Sandberg är en av dem som faller ur truppen…återstår och se.