Tråden om #17 Filip Sandberg

Frågan är hur mycket istid han kommer få framöver och hur det påverkar hans beslut om nästa säsong (AIK rycker ju i honom). Just nu har vi spelare som Kristiansen och Bengtsson som konkurrerar om sista forwardsplatsen. Vore riktigt trist att förlora honom men AIK kan säkert lova honom en större roll än vad HV kan erbjuda. Hoppas i alla fall att få se mer av honom för jag gillade verkligen det han visade i JVM

Filip är ju fortfarande junior, bara 18 år gammal (han får faktiskt vara med i ett JVM till). Tror därför inte han räknar med nån överväldigande speltid i A-laget redan nu - och tror heller inte det är avgörande för var han eventuellt hamnar nästan år. Vi snackar alltså om en kille som inte ens är aktuell för ett utvecklingskontrakt förrän nästa säsong.

Kan känna ibland att man (speciellt vi fans - men även ibland spelare) är oehört otåliga: att juniorer så snabbt som bara den ska in och spela massa A-lagsmatcher. Men det är få 18-åringar som faktiskt är tillräckligt bra/mogna att gå in och ta en stor plats i ett seniorlag. Vill en spelare inte stanna i HV pga för lite speltid i A-laget som 18-åring så fine… då får dom väl faktiskt sticka då.

Det viktigaste för ett beslut är nog inte huruvida han kommer få speltid redan i år - utan faktiskt vilken roll man ser för honom nästa år, och åren därpå.

Ta t.ex Jesper Fasth, som kanske är den största talangen på många många år, när han var i samma ålder som Filip så spelade han två matcher med A-laget motsvarande säsong…

Med det sagt, så vill jag se att HV erbjuder honom ett A-lagskontrakt till nästa säsong.

Men på nåt sätt känns det som det krävs att man visar att man tror på han och låter han få speltid redan i år med tanke på att han är AIKare med storebror där osv… Han kommer ju inte sakna anbud från andra klubbar heller, men tror och hoppas framförallt att han stannar!

Ja, men han har fått speltid och kommer få mer och mer ju längre tiden går. Han hålls knappast utanför laget, han har ju snarare höjts upp förbi både exempelvis Thörnberg i år, och kanske även Dyk och Kristiansson också. Så jag tycker nog det visats att man tror på honom.

De har inte undgått någon att HV är på väg att tappa ett av svensk hockeys stora löfte till råttorna. Trodde HV skulle försöka få in honom mer i laget för att fjäska för honom. Sen tycker jag även att han platsar av egen kraft. Två poäng på två matcher är bra! Visst har han många brister men en spelar som kan bryta mönster.

Behandlar HV honom så här så är han förlorad och han är då inte den första junior talangen som vi slarvar bort. Pinsamt är ordet om så sker. Bättre med 35+ gubbar överallt. :unamused: :wink:

Vad är det som är pinsamt? Faktum är att han inte är tillräckligt bra för att ta plats. Dock håller jag med om att han måste få fler chanser för att fjäska. Fast Stillman/Dahlen kanske vet något som inte vi vet om hans rfmatidsplaner.

Samtidigt kan man ju inte släppa in varenda lovande junior jämnt, då hade det ju blivit jävligt livat om de stått för någon fadäs i ett slutspel och då hade “folk” istället velat ha mer rutinerade spelare.

Dock håller jag med om att man ibland missgynnar unga spelare lite väl hårt i alla fall i grundserien, om något borde de ju verkligen få chansen att spela i serielunken, då kanske den inte skulle bli så jävla tråkig emellanåt också och med det även locka mer publik (för elitserien som helhet).

Stillman har öppet sagt att man är beredda att göra allt för att få honom att stanna så de har definitivt en framtidsplan för honom

Stannar han i HV så blir han troligtvis cementerad i en 4:de kedja med 5 min speltid varje match. Drar han över till AIK så får han mer speltid, spela med brosan + att flytta hem igen. Ganska självklart val om jag vore honom

har du pratat med Stillman? :wink:

Tror inte det är så enkelt att säga att han skulle få plats i AIKs toppformationer (ja,hans brorsa spelar där när han är frisk) och mer speltid… AIK är som bäst ett lag som slåss om slutspel och för tillfället även om ett kontrakt i ES, inte många juniorer som får chansen att spela många byten nu i gnaget när dom har kniven på strupen varje kväll… Det har Filip koll på, åtminstonde hans agent… Att lova en viss speltid/match vid kontraktsförhandlingar är ganska ovanligt (särskilt med ett oprövat kort) och jag tror faktist inte han skulle få mindre speltid i HV nästa år kontra AIK…

Dahlén har visat i år att han är redo att ge juniorerna ordentligt med speltid, kolla bara Bengtsson!
Nästa säsong är det het andra förutsättningar men absolut inget som lutar åt att han “hamnar i en fjärdekedja med 5 min”

Saxat från Jnytt:
“- Vi förlänger gärna med Filip, och processen är igång. Det är en attraktiv spelare i rätt ålder, så jag ska göra allt vad jag kan för att han ska bli kvar hos oss. Det finns mycket potential i Filip, det är en riktig terrier och en riktig tävlingsskalle. Han tar sig mot mål och skapar lägen, så det är en mycket intressant karaktär, förklarar Stillman”

Låter som att Stillman inte har några planer på att “släppa” honom till AIK. Blir spännande att se honom ikväll. Tar han Mackans plats rakt av tro?

Hela artikeln
jnytt.se/nyhet/52523/efter-j … ra-plugget

Varifrån kommer det galna ryktet att Sandberg skulle gå till AIK?

mobil.aftonbladet.se/sportbladet … 5996748.ab

Och så värst galet är det väl inte. Snarare ganska väntat. Det är hans moderklubb och han har brorsan i laget.

Galet var kanske och ta i men

  • Sandberg har själv uttryckt att han gärna vill spela i HV och inte AIK
    som kan hamna i vilda västern-kvalserien för väl där så kan vad som helst hända.
  • Stillman vill förlänga kontraktet med all rätt och så lär det nog bli.

Han vill gärna spela med sin bror och han spelar väl inte i HV :unamused: :wink:
Men Stile får se till att få tummen ur baken för i kan ju inte bara sitta med en massa medelålders gubbar och låta juniorerna passera förbi. Dyk lär ju ryka så satsa på Sandberg omgående.

Broschan hans sitter ju på utgående kontrakt så det är väl bara för HV att hugga honom också :wink: