Tråden om #17 Filip Sandberg

Ett nytt kontrakt är högsta prioritet! Att släppa iväg en sån här kille utan kontrakt till JVM kan lätt bli ödesdigert. Nu kom uttagningen som en chock och Hv hade ju inte en chans att vara förberedda.

Sandberg är troligtvis för liten för att nå NHL så här ska allt krut läggas på att behålla honom. För han kan dominera ES framför.

Jag tror nog både Stillman och Dahlén tycker att han är en spelare för framtiden så att Sandberg erbjuds en plats i A-laget tvivlar jag inte på.

De va nån som sa att Sandberg är för liten då att ta plats i NHL men jag vill nu påpeka en del saker och även om de inte är samma i NHL nu som de va för 10-20 år sen så vill jag göra en jämförelse med liten spelare på den tiden.

Filip Sandberg är 1,74 och väger 77kg, spelare som va väldigt liten men ändå lyckades i NHL va Theoren Fleury. Han mäter 1.68 och väger förvisso 82kg men säg att Sandberg fixar till några kg muskler så kan han mycket väl klara av NHL. Sen förstörde Theoren Fleury sitt rykte av mindre bra saker i slutet av karriären. Han lyckades göra över 1000 NHL-matcher och snitta då 1 poäng per match.

Argumentationen med Fleury dök väl upp ang Tedenby oxå vill jag minnas.
Nu är det på inget sätt avgjort hur det går för Tedenby i NHL, men han har fått minskat förtroende sedan den starka första delen av sin första säsong. Jag har sett en del matcher och även jag tycker det ser ut som att han är lite för tunn i vissa lägen (vilket inte nödvändigtvis innebär att jag tolkar det rätt). Samtidigt är han en av dem som lägger mest energi i spelet vilket kompenserar en del. Han verkar ha lågt förtroende från coacher i det defensiva spelet.

Jag tror man måste kompensera med en jävla massa skills om man skall ta igen det man missar med sin storlek, även i dagens NHL.
Jag tycker vi skall vänta och se om FIlip blir en stabil ES spelare innan vi bedömer hans chanser i NHL.

Att han inte blev draftad i somras tyder väl på att scouterna inte ser någon framtid där, då betydligt sämre spelare draftades där. Sen är jag mycket tveksam till att han är 174 cm lång. Det här inte till ovanligheterna att man lägger på ett par centimeter.

Jag tror han kommer bli draftad i år faktist… JVM är ett stort skyltfönster och han har gjort det jäkligt bra, skadar ju inte att bli utsedd till matchens lirare de 2 första matcherna… Att han är liten spelar ju såklart in, skulle aldrig gå i någon av de första rundorna men med tanke på att han visar på stadig utveckling och att han står sig bra nu på JVM så tror jag nån kanske chansar och plockar han i en senare runda. Att vara liten i NHL idag kontra för 15-20 år sen är STOR skillnad, klart att dom föredrar större spelare men spelet skiljer sig mkt och det finns ganska många skickliga små spelare idag - inte bara Martin St. Louis…

Frågan är ju om han blir kvar i HV? Många som verkar dra i han…

AIK? Japp, verkligen många… :wink:

Folk utvecklas olika fort, betyder inte att det inte finns någon framtid.

Oscar Fantenberg och Martin Thörnberg är .tex. två HV-bekantingar som inte är draftade men som man ändå kanske ser NHL-potential i. I Martins fall skulle han absolut platsa där redan.

Sen har ju Filip fortfarande chans att draftas i år och han är ju så pass ung att han får vara med i JVM nästa år också.

Att Filip inte är draften tror jag inte spelar någon som helst roll. Det kan faktiskt vara positivt att inte vara draftad då man får mer alternativ i NHL. Blir du draftad så blir du ju “låst” till en klubb under en viss tid.
Sedan så kommer han definitivt att bli draftad i år.

Visst är det så att bara spelare födda fram till en viss månad blir draftade? Filip är född den 23e juli. Han kanske inte kunde bli draftad förra året?

Jo det kunde han. De som är födda mellan 1 Januari 1992 och 14 September 1994 kunde bli draftade.

Det finns väl ingen övre gräns när man kan bli draftad? Vill minnas att Detroit drafta Franzén när han va 25…

Men fortfarande är det svårt att lyckas i NHL som kort spelare, även om det finns undantag. Vilket jag bevisar med att han inte blev draftad vilket han sett till nivån egentligen borde ha blivit. Sen är nog chansen sor att någon plockar honom i år. Men att han når NHL är fortfarande mycket tveksamt.

[/quote]
Men fortfarande är det svårt att lyckas i NHL som kort spelare, även om det finns undantag. Vilket jag bevisar med att han inte blev draftad vilket han sett till nivån egentligen borde ha blivit. Sen är nog chansen sor att någon plockar honom i år. Men att han når NHL är fortfarande mycket tveksamt.
[/quote]
Han har iofs utvecklats mycket detta året mot hans första draftår… Sen är det ju omöjligt att veta om han kommer ta sig till NHL men det gäller ju samtliga spelare (undantag typ Bäckström)… Att han är kort spelar ju in såklart men det är knappast det som bara avgör, har man nackdelar så får man se till att väga upp det på nåt sätt - i hans fall fart, spelsinne och ett Janne Karlsson uttryck smartness;)

Han är ju grymt talangfull, besitter mkt “hockeyskills”… Men jag tycker nästan att hans inställning och mod är det som är det mest häftiga med han…

OM han nu kommer till NHL, då skulle jag tro att någon kommer “tvinga” killen lära sig lira med lite längre klubba iallafall. :wink:

I dagens JP säger Stillman att dom ska göra allt för att få Filip att stanna kvar i HV…

Bra val. Måhända att han inte är så jättestor, men han har rivighet, teknik och fart. Bara igår skapade han ett flertal bra lägen.
I nuläget ser jag hellre Sandberg än t.ex. lill-Thörna i laget.

Jo det kunde han, gränsen går vid oktober eller något tror jag.

nhl.com/ice/page.htm?id=26377#entry_elig

Att jämföra någon spelare med Theo Fleury är otroligt taskit mot den spelaren. Theo är en av de offensivt bästa som någosin lirat i NHL. Bangade heller inte när det hettade till. Oj voj, såna spelare görs inte längre… :confused: