Tråden om #18 Kalle Maalahti

Helt underbart! Jag tror detta blir bästa värvningen. Är så otroligt svag för Kalle! Det blir kanon det här! Vilken backsidan vi har nu

Kaski-Laleggia
Seppälä-Andrae
Sjöholm -Maalahti
Strandell
Fransson
Westerlund

Nu tror jag Westerlund lämnar. Blir ju en bonus om Strålman kommer.

Backsidan måste vara den bästa vi haft på flera år.

Välkommen tillbaka Kalle!!!:finland:

Tyvärr tror jag inte vi skall räkna med Andrae. Räkna honom som bonus.

Svårt att se att han går rakt in i Flyers uppställning och det verkar ju som det är NHL eller SHL som gäller.

2 gillningar

Under torsdagen meddelade HV71 att backen Kalle Maalahti, som avslutade förra säsongen på lån i HV, är klar för en permanent övergång.

– Han gjorde ett jäkla bra intryck hos oss senast och är omtyckt av alla. Dessutom är han en spelartyp jag tycker vi behöver och en fördel att vi känner honom sedan tidigare. Jag har aldrig under alla mina år varit med om en spelare som är så glad över att få återvända till en klubb som Kalle är nu när han är tillbaka i HV71, säger Kent Norberg.

Man blir glad!

19 gillningar

Frågan är vem han ska peta i Flyers?

DeAngelo, Provorov, Ristolainen, Sanheim är ju alla givna före honom. Ska han spela 5-6 back då och han är en offensiv back. Svårt se det. Jag tror han stannar 1 år till. Han behöver det.

Back to topic. Kalle är den värvning som får mig mest glad. Kul se hur mkt han älskar Hv71 redan! Han kommer bära HV tröjan med en jäkla stolthet!

2 gillningar

Jag håller med de flesta i den här tråden. Kalle är den typen av spelare som är mest underskattad i vad de bidrar med. Kalle gör andra spelare bättre. Det är spelare som Kalle som gör att exempelvis Laleggia kan använda hela sin verktygslåda. Inte den starkaste lysande stjärnan i truppen men han lär bidra med mycket lugn bakåt.

1 gillning

Detta är karaktär!
Lagspelare och stabil back, kommer bli succe!

Värt att nämna hans första intervju när han kom till oss i ett allvarligt skede.

Kommer hit, fnittrig som en flicka och med bägge fötterna på jorden.

”Nothing to fancy” säger han om sig själv :joy:

1 gillning

Fasen vad roligt! Tror de finska spelarna kommer trivas väldigt bra nu när de är så många i laget! Sköna personligheter allihopa känns det som.
Kalle gjorde knappt ett misstag när han spelade för oss vad jag kan minnas. Stabil och pålitlig!

2 gillningar

OT, men undrar om de inte kommer trejda Provorov iofs. Har väl viskats om det tror jag.

Hur kommer det gå för Kalle säsong 23/24? Nu får alla “amatör sportchefer” chansen att ge sin input.

  • 0-4 poäng
  • 5-9 poäng
  • 10-14 poäng
  • 15-19 poäng
  • 20 poäng eller mer

0 röster

Fantastisk förlängning och älskar dessutom Sverige och Hv71.

2 gillningar

Nu undrar man ju hur mycket hand blev utköpt för :sweat_smile:

Källa MrMadhawk

Inget tror jag då han hade klasul eller?

1 gillning

Jag förstår det som att man betala för han när Svensson säger att man gjorde “ett aktivt utköp” för att få loss han till denna säsong.

Tycker Maalahti är ok men det är ingen jätteskillnad mot Torp som gett oss mer fysik.

Jag tycker att Maalahti gjorde det ruskigt bra när han kom in förra säsongen. Det kan såklart ha varit för att laget spelade bra då, med ett system som passade honom?

Vad som är något “oroväckande” är om man kollar avancerad statistik (PDO, skottprocent + räddningsprocent) från 22/23, som för Maalahti slutade på 107.11 efter tio spelade matcher.

PDO sägs vara ett mått på “tur”, och att det över tid närmar sig 100. Över 102 så är du förmodligen inte så bra som det ser ut, och under 98 så är du förmodligen inte så dålig som det verkar. Sägs det, alltså.

I år ligger han, efter åtta matcher, på 101.17.

Inte helt säker på vart jag vill komma, mer än att detta kanske är mer normalt än förra säsongen. Om man ska tro på avancerad statistik och PDO alltså :slight_smile:



Tyvärr har även Kaski liknande siffror från förra säsongen, på 20 matcher. Ett tråkigt scenario är alltså att även Kaski inte kommer att vara lika bra som förra året :frowning:

Jag tycker inte kalle varit lika usel som folk vill få det till. Jag tycker han spelar precis på den nivån man kan förvänta sig av en tredje backpars-spelare. Men, funkar samspelet med Sjöholm väl? Kanske inte. Detta backpar verkar cementerat och jag är inte så säker på att det gagnar någon.

4 gillningar

Instämmer! Sjöholm och Maalahti fick båda vara lite defensiva ankare med mer offensiva backpartners förra säsongen. Deras fokus låg mer i defensiven vilket även blev tydligt i urspel ur zon t.ex. där Andrae eller Kaski oftare tog kommandot över pucken.
Nu blir det inte lika tydligt och båda hamnar på något halvting istället för att tydligt veta sin roll till 100%.

4 gillningar

Om vi fick betala någon klausul för att få loss Kalle tycker jag är ointressant. Det viktiga är vad han kostar oss totalt. En back för tredje backpar som klarar spela sarg ut och som ville komma till HV71. Vi visste vad vi fick och jag hoppas det är det vi betalar för.

4 gillningar