Tråden om #18 Kevin Fiala

Finns de nån gräns hur bra denna killen kommer bli…
Helt fantastisk! Är han verkligen 17 år?

hockeysverige.se/2014/04/17/ … m=facebook
Intressant intervju.

Kevin Fiala gjorde idag 1+1 när Schweiz mötte USA i öppningsmatchen av U18-VM.
Schweiz vann för övrigt matchen med 4-2.

Grymt intressant, som han påpekar själv vill han nog ta klivet över till NHL efter säsongen., därav ettårskontraktet, Kul ändå att han älskar HV och ändå kan tänka sig spela här många år om så vore fallet…men som sagt de blir nog bara ett år till vi får njuta av talangen.

Var det därför du bra skrev ett ettårskontrakt med HV?
– Kanske… Men jag gillar klubben och kan tänka mig att spela där i 20 år om det vore så. Jag älskar HV71.

Ja att läsa det svaret gav en varm stolthets känsla inombords.

Jag har en stark känsla av att Kevin kommer spela två år till i HV71 innan han åker över till nordamerika.
Känns som att det vore lite för tidigt för Kevin att åka över redan efter nästa säsong. Förutsatt att hans mål är att lira i NHL.
Vill han dock lira i en av juniorligorna (QMJHL/OLH/WHL) eller i AHL en säsong så är det helt rätt att åka redan efter nästa säsong.
NHL-klubbarna brukar ju dock oftast gärna se att spelarna stannar kvar ett år extra så att de får mer seniorerfarenhet/mognar.
Det är nog mycket nyttigare att spela en säsong i SHL än i t.ex AHL, rent utvecklingsmässigt.

Allt handlar förmodligen om vilket lag som draftar honom. Blir han draftad bland topp 10 kan han nog åka över efter nästa säsong men jag hoppas att något topplag väljer honom så att han får skynda långsamt i SHL, som jag anser är en mycket bättre liga än AHL förutom då att det är olika rinkar.

Om man nu skriver kontrakt med en NHL klubb efter säsongen så kanske vi kan ha han på lån ett år extra, precis som Fasth.

Inte alls omöjligt att det blir som ni skriver om ett ev lån. Det är ju i så fall bara för oss att tacka och ta emot. Här har vi en framtida världsstjärna om han bara fortsätter i samma utveckling. Den du, Wikegård!

Fiala med 1+2 i dagens match mot Danmark, är uppe nu i totalt 6 poäng på 3 matcher i U18 VM.

Schweiz förlorade i kvartsfinalen mot Kanada igår, Fiala gjorde kvitteringen i PP till 2-2. Kanada gjorde dock 3-2 med bara 30 sek kvar av matchen.
Men bra facit av Fiala, på 5 matcher slutade han på 9 poäng (4+5), 3:e bäste poängplockare i turneringen på 5 matcher, ingen tvekan om att lär gå i första rundan i draften.

Fiala är uttagen att representera Schweiz a-landslag i helgens träningsmatcher mot Kanada och Tyskland. Kul!

Kevin Fiala är uttagen till Schweiz’s VM-trupp. Stort grattis! :smiley:

Hittade också en liten film från WJC-18. Schweiz möter Kanada och kommentatorerna jämför Fiala med Zetterberg samt öser beröm över honom!
Här hittar ni filmen: youtube.com/watch?v=uHKBD842E2w

Fan va kul att Fiala kom med, kommer definitivt kolla på Schweiz matcher.

Läskigt överlägsen. Han ser ut att vara 3-4 år äldre än dem andra!

Hemska tanke!

jonkopingsposten.se/artikel/ … iala-succe

Du kan inte kopiera artikeln? Är själv inte från Jönnet, så har inte “plus” eller vad det kallas! :smiley:

Det är gratis att bli plusmedlem. Tar två minuter att fylla i och börja läsa. :wink:

Det hade jag helt missat. Tack för upplysningen! :laughing:

expressen.se/sport/hockey/sh … nnar-i-hv/

Känns bra.

Tror denna kille kommer vara stjärna i shl nästa säsong 18 bast
Men ändå så oerhört begåvad.