Tråden om #18 Kevin Fiala

Jo han är en pärla att se på,men jag hoppas han får lite vila efter allt ,behövs nog för att det inte skall sluta i någon lång
pisskada,visst bara 18år men vilken lång säsong givetvis önskar man ju livslångt flow ,men man måste vara lite rädd om sig oxå

Fiala är onekligen en ovanligt lovande talang och HV ska vara otroligt glada som har honom inom sin organisation.

Men, jag tror inte vi ska dra för höga växlar av Fialas förmåga i dagsläget. På några här inne så låter det som att han kan vinna poängligan nästa år.
Fiala kommer behöva en otroligt bra sommar för att ta sig till nästa nivå, men det tvivlar jag inte en sekund på att han inte klarar av.
Däremot så är andra säsongen alltid svårare och nu har varenda spelare ögonen på honom. Vi såg hur det såg ut den gångna säsongen, han levererade poäng efter poäng första matcherna. Sen fick alla ögonen på honom, och även om han gjorde väldigt mycket bra där ute så fick han mycket mycket svårare att få till någonting eftersom alla motståndare lärt sig ligga tätt intill honom.

Samma kommer gälla nästa säsong, han kommer givetvis plocka lite poäng här och där, och göra ett bra jobb till och med i en högre lina. Men det är nog där man kan lägga förväntningarna honom med, allt annat är en bonus.

WJC-18, WJC-20 & WC under ett och samma år är bara två spelare innan Kevin som lyckats med (den äldre brodern Kostitsyn och Vadim Karaga). Ganska skapligt måste jag säga och det ska bli intressant och se om han fortsätter att utvecklas i samma takt nästa år.

Med sin assistpoäng idag hamnar han dessutom i fint sällskap av “B-juniorer” som gjort poäng i ett världsmästerskap (Jaromír Jágr, Clark Donatelli, Stefan Ustorf, Marián Hossa, Andrei Kostitsyn, Anze Kopitar, Phil Housley, Nik Antropov, Kaspar Daugavins och för er lite äldre som minns gamle HV-backen Reijo Ruotsalainen).

Fiala har gjort 2 assists på 6 matcher och snittar drygt 10 minuter per match och är +3. Detta i hans första A-VM. Inte illa pinkat av grabben :laughing:

Kommer antagligen gå topp-10 i draften. Har inte alla i huvudet men tror inte HV har haft någon spelare som gått så högt. Tedenby gick som nummer 24.

Det stämmer. HV har bara haft två spelare som gått i förstarundan. Teden som 24 och Jonas Johansson som 28.

Tror han kommer gå topp 5. Så bra är han.

Nej, inte en chans. Andra spelare som är bättre och kommer gå före som tex Reinhart, Draisaitl, Ekblad och Nylander. Sen där efter kommer spelare som Dal Colle, Ehlers och några till inkl Fiala. En offensivt bra draft i år. Många FW och C som kommer att gå topp-15.

hv71.se/artikel/55464/

Haha, han gör det bra trots hans smått bristfälliga engelska.

Jävlar vad ledsen jag blir om han nu väljer NA i höst… :cry:

Såg en HV-tröja på nhl.com och det visade sig vara en artikel om Fiala:
nhl.com/ice/news.htm?id=721605

jonkopingsposten.se/artikel/ … l-pa-honom

Ska bli mycket spännande att få se Fiala 1 säsong till i HV71 :slight_smile:

Kevin gick som nr 11 i draften och hamnade i Nashville Predators

Vad säger ni, blir det ett år till med HV71?
Efter ha blivit draftad av Nashville som har en ganska svag forwardssida (NHL-mått mätt) så tror jag han drar på direkten för att tävla sig in i truppen. Detta var vad jag befarade mest inför draften, att Fiala skulle komma till ett lag som är i en nybyggnadsprocess med många unga spelare.
Hoppades långt inne på Detroit eller Washington skulle ta han för att öka våra chanser att ha han kvar, men aja… Hoppas att Preds vill nått annat och låta han utveckla sitt spel ytterligare ett år i SHL.

Grattis Kevin!

hockeysverige.se/2014/06/28/ … el-i-host/

PS. Varför ska alla ha så himla bråttom till NHL? Stör mig på detta…
Tycker hela grejen blivit en prestigecirkus som växt ofantligt bland ynglingarna. Inte ok för vår liga SHL som blir mer och mer urvattnad plus att talangerna (som lagen har satsat stenhårt på) försvinner tidigare och tidigare. Riktigt dålig utveckling som måste förändras. Hur!? Önskar jag hade ett svar…
William Nylander sa upp sitt kontrakt och frågan är om Fiala följer i samma spår, hoppas inte…

Video från Fialas draft.

nhlkollen.se/index.php?subaction … m=&ucat=1&

Kan inte med ord beskriva hur jävla bitter jag blir om Kevin drar över pölen redan nu.

Fan också.

I hockeysveriges intervju med Nashvilles svenska scout verkar det som att Fiala ska spela i HV denna säsong. Han kan ju för fan inte åka över till juniorligan där borta…

Tror ni Fiala ens vågar åka över efter allt arbete Anders Olsson lagt ner för att hjälpa honom? Anders Olsson vill att han stannar 1 år till i HV71 om jag är inte minns helt fel av en intervju ett tag tillbaka så han får bästa möjliga grund att stå på. Kevin lär nog lyssna på Olsson och stanna. Han vet att hans chanser att slå sig in blir större om han får utvecklas färdigt i SHL först innan han sticker, Han är ju inte ens 18 än, Tid finns ju att tjäna pengar :slight_smile:

Sticker han nu så finns risken att han kanske inte klarar nivån och får sämre med speltid och sämre utveckling, Eller så får han spela i en för dålig liga så att han inte kan avancera. Nä bästa möjliga är nog att han gör färdigt sin säsong här först så han maximerar sina chanser att lyckas. Hade Tedenby stannat 1 år till så kanske han hade lirat i NHL nu.

Klart han vågar det. Om det sen kommer gå bra för honom om han gör det är en annan fråga.
Magkänslan säger att unge Fiala redan är förlorad.

Angående Fiala, han kan väl inte skriva på med något annat lag än Nashville då han har kontrakt med HV71?
Med andra ord kan han inte gå till nån juniorliga om inte Hv går med på att bryta hans kontrakt.

Citat från Svenska Ishockeyförbundets tävlingsbestämmelser:
"Kontrakterade spelare som önskar övergå till NHL eller annan organisation som inte tillhör IIHF
kan göra detta först efter anmälan på blanketten (Anmälan av svensk spelare) under tiden
16 maj – 15 juni.

Kontrakterade spelare som är draftade vid årets NHL-draft kan övergå till en NHL-klubb under
tiden 15 juli – 15 augusti och då mot en avgift enligt NHL-avtalet."

Fiala borde väl ha fram till 15 augusti på sig att bestämma sig om han vill gå till Nashville eller inte. Sen kan ju alltid Nashville låna ut honom till nån juniorliga, men varför skulle Nashville vilja att han spelar i en juniorliga och inte svenska högstaligan, kännas inte så troligt…

Och om man lyssnar på vad Nashvilles agent säger i intervjun med Hockeysverige så kommer han att spela i Hv nästa säsong.
hockeysverige.se/2014/06/28/ … kelleftea/

“…skulle må bra av att spela i Hv nästa år, eller han kommer må bra av att spela i Hv nästa år” för att citera Nashville-agenten Lucas Bergman.

Nashville har ju även en historia om att skynda långsamt med sina talanger. De brukar inte få spela i NHL direkt utan göra några år i AHL eller liknande. Så enligt mig borde det luta åt Hv för Fiala nästa säsong :slight_smile:

Fiala blev inte draftad av Québec eller något annat lag för den delen i CHL-draften vilket ökar chanserna för en fortsättning i HV.

SKÖNT!