Tråden om #2 Kristofer Berglund

Jag hoppas han kan vara en “late bloomer”, en person som kan finna sig till rätta och vara en bra och stabil back under lång tid. Risken att bli av med honom får anses liten då han redan gått över “guld-åren” och inte blivit plockad av KHL eller likande. Jag hoppas han blir som PC, en kille som verkade lovande, men hackade och hostade lite innan han nu blivit en väldigt viktig och älskad del av HV. PC får väl oxå anses ha rätt låg risk att bli uppköpt?

Precis, det är denna typen av spelare som man bygger lag med. Håller bra SHL-nivå, men inte jätteintressanta för NHL/KHL. Nu har vi ett gäng sådana (Berglund, Kolan, PC, Brithén, Melin, Jämtin bl.a.) och då är det lättare att hitta de sista pusselbitarna som ska spetsa.

hv71.se/artikel/51345/

Verkar vara en riktigt trevlig grabb! Hoppas han lyckas bra även framåt nästa säsong som satsar på!

Matchen lirare idag! Iallafall enligt mig, kommer bli väldigt nyttig med sin speed bland backarna, där han troligtvis kommer att paras ihop med någon som är lite slö på skrillorna, lägger min slant på att han skapar backpar Pettan!

Hatten av för Berglund, tror han stoppade puckar med samtliga delar av ansiktet mot LHC.

Vad kan vi förvänta oss av den här backen egentligen? Jag vet inte alls vart jag har honom.
Han bjuder på puckar till höger och vänster varenda match just nu, den enda backen i HV just nu som jag blir orolig när han har pucken i egen zon.
Är han en sån back som likt Petrasek spelar på gränsen till för vågat? Ibland slår det väl ut och ibland blir det pannkaka. Är det det man ska förvänta sig när man köper paketet Berglund, eller är han bara usel just nu?

Eller är du bara lite extra gnällig för att han gjorde ett grovt misstag igår? Jag tycker han har varit bra/helt ok hitills - men gårdagens match hamnar inte på hans topplista direkt.

Pass missen igår får man också gnälla lite på Williamsson. Han släpper pucken (som var tanken" men han borde se Leksand spelaren som kommer mellan honom och HV forwarden. Visst Berglund har varit lite svajjig i starten men han är väldigt rörlig av sig och i själva försvarsspelet tycker jag ej han varit helt kass men hans passningar och ränsningar måste slipas bort som hans svaga utspel i BP igår när Leksand fick en riktigt farlig chans

Han gjorde flera liknande misstag igår, bara att ett av dom resulterade i mål.
Har märkt flera gånger tidigare vid flera matcher att han ofta slår antingen för svåra puckar eller för lösa puckar vilket resulterat i att man inte fått ut pucken ur zon.

Men jag har långt ifrån världens bästa hockeyöga och han gör kanske andra saker som väger upp misstagen som jag inte sett. Sen är ju frågan vilken roll han har. Är hans roll att han ska försöka sig på svårare pass och upplägg för att få till en kontring så kan jag köpa att det blir fel ibland, och det är ju lite det jag undrade med mitt förra inlägg. Vad är hans roll?

Berglund’s two most noticeable assets are his hockey sense and skating ability. He is an extremely smart player that makes smart decisions and usually delivers excellent passes. When it comes to his mobility, he has good overall speed and also accelerates well. Although perhaps a bit more noticeable in the offensive zone, Berglund definitely contributes both ways and is smart and rather solid in his own end.

He is of smallish stature and does not play overly physical, but compensates this by solving tricky situations with his on-ice vision and puck handling skills. To take his game to the next level, the already all-around defenseman needs to add more strength.

Där är lösningen på din fråga.

Hoppas han kommer igång snart, tycker inte han har varit bra öh.t i de matcher han spelat.

Ska ge Berglund lite beröm efter att ha kritiserat honom rätt många gånger. Tycker han har spelat stabilt på slutet (kanske var när han slutade spela tillsammans med Eidstedt?) och förtjänar nog några poäng enligt mig :slight_smile:

Han är inte i HV för att göra poäng heller. Defensiv spelare som spelar mycket BP och har gjort det bra enligt mig. Sen har Hv’s BP sugit dom senaste två matcherna men det beror mer på passiva forwards som låter dom stå och skjuta från tekningscirkeln.

Tycker Berglund får oförtjänt kritik!

På de senaste 5 matcherna har HV släppt in 13 spelmål. Berglund har varit inne på 9 av dom. En tillfällighet? Knappast! Svag i markeringsspelet, svag i det fysiska spelet, dålig speluppfattning. Det är anledningen, inte slumpen.

Berglund är ett floppförvärv. Jag hade hellre sett att en junior, t ex Emil Johansson som redan bevisat att han klarar av nivån, hade fått den speltid som vi nu, enligt min mening, ödslar på Berglund.

Kan bara hålla med Shitkicker, hade mycket hellre sett Emil framför Berglund.
Tycker inte Berglund varit dålig sett utöver alla matcherna hittills men när matcherna går upp i ett högre tempo märks det tydligt vilka svagheter han har och framförallt så tycker jag Berglund känns alldeles för begränsad.
Vi har redan ett par backar som kan sköta samma defensiva roll däremot tycker jag vi saknar mer offensivare backar som kan hinna med upp i anfallen och bidra och samtidigt hinna tillbaka i sina backpositioner.

För mig är det fortfarande en gåta att Emil Johansson gick från 20 min speltid till att dagen efter bli nedskickad till J20.

Tittar man på statistiken så har Emil J varit inne på fler baklängesmål än Berglund. Just sayin’…

Vilken statistik hänvisar du till? +/-? Den räknas som du vet enbart i 5 mot 5 och således inte i BP där Berglund ofta spelar och där HV har läckt som en sil på slutet? Eller har Emil Johansson varit på isen vid antalsmässigt fler baklängesmål oaktat spelform?

Jag har kritiserat Berglund mycket under hösten och särskilt innan juluppehållet. Detta har tydligen hjälpt, för håll i er nu - Beröm till Berglund! Han har spelat upp sig riktigt bra under de senaste 4 matcherna. Han har varit riktigt stabil och har även fått en och annan assist. Idag visade han riktigt hårt pannben när han fick pucken i huvudet, in och sydde för att sedan avsluta matchen!

Härligt och bra spelat, Berglund! Fortsätt så!

Även jag har kritiserat Berglund tidigare men nu ska ha ha beröm. Att få ett skott i pannan, ramla till isen och sedan ändå flyga upp och försöka rädda situationen är starkt. En kille som satte laget före jaget och väntade med att byta tills det blev läge, fast han hade ont. Bra jobbat Berglund!