Tråden om #2 Kristofer Berglund

Vilken jävla gigant idag, fan vad bra han var. Fortsätt såhär!

Ja Berglund är riktigt jävla bra. Och har så varit ett längre tag. Precis som man vill se honom!

Keep it up!

Har varit den bäste backen hittills i kvartsfinalen. Härligt att se!

Kul han får lite upprättelse nu efter allt slit.

Vi behöver fler backar som stäppar upp förrutom Campoli o Karalahti

Från att vara en av våra sämsta backar under säsongen har Berglund enligt mig varit vår bästa back på sistonde.

Blir alltmer imponerad. En lagspelare som kämpar och sliter som en besatt. Svårt att inte jämföra honom med Mathias Svedberg från slutspelet -95.

Jag tycker också jag att Berglund har blivit mycket bättre senaste tiden men jag tycker hans kvaliter offensivt är för dåligt. I går var det en felpass av honom som så när gjorde att LHC tog ledningen med 3-1 nu så räddades vi av Wesslan och stolpen och det hade varit annat ljud i skällan om detta blivit mål men jag tycker verkligen att han har lyft sig och är riktigt stabil för det mesta i defensiven.

Berglund anmäld till disciplinnämnden för crosscheckingen på Lööke igår. Finns snart inget lag kvar.

Förstod det, helt rätt egentligen. Synd att vi kan bli väldigt kort om folk bara. Har sett Berglund använda sig lite för ofta av detta tilltag, gillar det inte. Tycker Berglund är mer respektlös än Jere som inte direkt har nånstans att ta vägen när Brynäsaren åker rakt mot honom.

aftonbladet.se/sportbladet/h … 1483174.ab

Såg först bara rubriken “Berglund avstängd sex matcher”… Tur att det var Christian och inte Kristofer :wink: Hoppas på en lindrigare dom.

dn.se/sport/ishockey/berglun … x-matcher/

här är berglunds crosschecking:
tv.aftonbladet.se/abtv/articles/92077

Ok, här väljer nämnden att inte ta i beaktande att Berglund inte siktar, eller på annat sätt aktivt, försöker träffa huvudet på motståndaren utan det sker olyckligt. Nämnden i sin outgrundliga vishet vet att följande är ett faktum:

Jag ser en likhet med Bengtssons överfall. Där crosscheckar någon honom i ryggen så han faller framåt, samtidigt som en annan spelare, blideside, tacklar in Bengtsson i sargen. Där kan det oxå varit så att om inte första händelsen, crosscheckingen, hänt, så kanske det inte blivit en skada.

Otroligt… noll respekt för de nötterna.

Jag tycker de borde skilja på situationer där ena är avsiktligt och de andra är oavsiktligt träffa huvudet. Men tydligen vill nämnden att straffet ska vara hårdare oavsett hur situationen förekom sig bara det involverar huvudet… Ja förutom Bengtssons fall då såklart för han är ju HV spelare.

Ja, de verkar ju vilja vara inkompetenta och jobba så lite som möjligt.
Tycker absolut att båda skall bli avstängda, men lika många matcher?

Inkompetent.

HV71 förlänger med Berglund.

hv71.se/artikel/72511/

Måste säga att jag är grymt besviken. Hockeyns stora mysterium - killen som gick från poängspruta och landslagsback till att bli en medioker defensiv spelare - får alltså förlängt… Här hade jag hellre sett Torp eller random billig allsvenskan-spelare. Kan man verkligen inte få något bättre än det här?

Den här förlängningen skapar enligt mig dessutom väldigt många frågetecken? Kan man verkligen ha kvar Berglund när man dessutom har en liknande spelartyp i O’Byrne - innebär det här att man kommer bryta med den senare? Och betyder det här att unga egna spelare som Eidstedt och Johansson inte blir kvar? Den senare behöver kanske något år i allsvenskan, men ska man verkligen göra sig av med Eidstedt?

Skrev nyligen att HV verkar premiera medelmåttighet. Tycker det här är bevis på det. Killen har gjort 0 mål på 71 SHL-matcher i HV (slutspel inkluderat). Oavsett om man är defensiv eller offensiv kan det aldrig ses som godkänt.

Fy vad det här förstörde min helg…

Skulle säga tt Berglund är en av våra bättre backar och ger alltid sitt yttersta, förstå inte alls din besvikelse.

Skulle säga att han tillhör de bättre för att backsidan som helhet är väldigt svag. I min bok är han en sjundeback i ett lag som satsar mot SM-guld. Men visst. Vill man harva i botten duger han nog.

Nä, det känns ju onekligen som en bortkastad backplats om vi vill vara ett topplag som går för guld…

Att HV dessutom släpper det som en liten twitterbomb inför helgen känns onekligen rätt patetiskt.

Det är alltså den här sortens nyheter som ska få oss HV-supportrar att hoppa jämfota av glädje?

Medan Frölunda fortsätter satsa mot guld klämmer Hult fram med det här. Kom igen…