Tråden om #2 Kristofer Berglund

Berglund är en perfekt stabil defensiv back. Väldigt få misstag, placeringssäker, väldigt bra att ha när det hettar till och dessutom puck- och passningssäker ffa i uppspelsfasten. Han och Campoli toppar +/- för backar. Han ska spelas i avgörande lägen då HV har en ledning att försvara, när matchen står och väger och när det är boxplay. Han ska inte spelas i powerplay eller vara den som spelas när vi jagar mål i slutskedet. Problemet är egentligen att det saknas en riktigt bra målgörande back, möjligen kan Hansson bli den pusselbiten under sässongen.

Instämmer, bra förlängning, väldigt bra i egen zon men tyvärr lite för begränsad i offensiven.

I fotboll kan man kalla dem en “Stefan Schwarz-typ”. I hockey vet jag inte riktigt vad man kan kalla dem. Kanske en “Kristofer Berglund-typ”? Den här texten ska nämligen handla om HV71:s nummer 2, Kristofer Berglund.
jp.se/article/han-ar-hv71s-stefan-schwarz/

Hylla den som hyllas bör. Idag tyckte till och med jag att Berglund var kung - och den här gången över HELA banan. Tycker han haft en tendens att gömma sig offensivt men idag tog han ett stort ansvar framåt. Matchens solklart bäste spelare!


Berglund var lysande igår. Undra om Lindbom tror att man kan få ut mer i hans offensiv? Kan ju omöjligt vara så att han bara fick för sig att han för en match skulle skjuta varenda gång han hade pucken? Tycker även att han har börjat krypa ned i anfallszon mer än tidigare. Hur som helst går han från klarhet till klarhet!

Instämmer. Kristofer Berglund får oförtjänt kritik som gör ett mycket bra jobb i det dolda och är just
nu oerhört viktig. Visst, ett mål och ett 20-tal assist på tre år men är enligt mig viktig för vårat försvar.

Har ett utgående kontrakt denna säsong och hoppas/luktar en förlängning.

Har en stor kärlek till ± statistik. Berglund har gått 24+ på 449 SHL-matcher. Hur många + har han haft i HV? 23+, varav 20+ denna säsongen. En riktigt bra utveckling i det defensiva och han har varit perfekt tillsammans med Persson. Hoppas verkligen att kontraktet ligger och väntar och det blir officiellt snart.

Jag tycker att Berglund är en riktigt bra back som jag verkligen hoppas att HV förlänger kontraktet med ytterligare några år
Har ingen aning om vad han har i lön men jag är rätt säker på att han är värd varje krona :slight_smile:

Berglund går från klarhet till klarhet. Man behöver aldrig vara orolig när han är inne på isen för han ligger alltid rätt i backcheckingen.

Signa #2 NU!

Tycker de är riktigt kul och se att Berglund tar mer för sig offensivt nu men inte på bekostnad av sin suveräna defensiv.

Bra förlängning!!

I grundserien noterades Berglund för 13 poäng (2+11) och var +23 i +/-, vilket var fjärde bäst i hela SHL.

“– Kristofer är den backen som tagit störst steg denna säsongen. Han har alltid varit en defensivt skicklig back, men gjort stora framsteg i offensiven och spelet med puck”, säger Nicklas Rahm, assisterande tränare i HV71.

Jag blir så glad att HV äntligen skrivit fast Berglund för två år till. han är en av våra absolut viktigaste spelare som vi kan bygga truppen runt i ett par år till nu.

Så gutt med nr 2 2 säsonger till asså! Har tyckt om han ända sedan han kom och man ser att han alltid tjatar o manar på sina lagkamrater samtidigt som han knappt gör ett fel i egen zon!
Har varit nervös att han skulle dra vidare då han verkat lite som en “nomad” innan han kom till HV… Bra jobbat!! :smiley:

Skitkul att han trivs, en sådan person som man verkligen vill ha kvar, en som visar att man kan komma jävligt långt med att ta i och träna hårt med ett långsiktigt mål. Det verkar dessutom vara en kille som inser vikten av laget före jaget. Mycket najs förlängning.

Härligt med en förlängning, viktig kugge för vår defensiv inte minst.

Riktigt skønt med en førlængning i slutspelet med!

Tro fan han vill visa upp sig ordentligt nu.

Trodde inte på Berglund inför säsongen, men han har verkligen varit så sjukt bra! helt rätt förlänga med honom.

Nej, han har varit godkänd flera säsonger utan att sticka ut så jätte mycket. Men den här säsongen, tillsammans med Rahm, har han blivit en otroligt viktig kugge.

Berglund klev av med axelskada mot ÖHK. I bästa fall borta 2-3 veckor enligt första bedömningen. Om det är allvarligt kan det handla om ”betydligt längre tid än så” enligt Frostemark.

Skadehelvetet fortsätter således. Den redan tunna truppen tunnas ut ännu mer… Illa.

Borta resten av säsongen skrev HV precis på sin sida. Tråkigt för Bulan och för HV71.