Tråden om #20 André Petersson

Håller med angående skadorna, men tittar vi på årets säsong så var han i mina ögon ändå den viktigaste pjäsen när det väl drog ihop sig. Vi hade tur att han var frisk i rätt ände på säsongen denna gång, så behöver det mycket riktigt inte bli nästa.

Jag är kluven till AP. I sina bästa stunder är han en tillgång, och en härlig spelare som ger lite krydda till HV och hela SHL. Men han försvinner för mycket i grundseriematcherna. Om det är skador som delvis hindrar prestationen, och ganska ofta håller honom borta från spel helt och hållet, eller motivationen att spela i ett bottenlag, med blomman som tränare är svårt att säga. Det vet han bara själv.
Han är en av få som har en längre historia med HV, och det är viktigt, men han är inte en HV kärnspelare som Thönberg eller Önerud var. De drog laget som ett lok på ett helt annat sätt. Vågar vi viga en av top 6 platserna till en spelare som eventuellt vaknar till först när det blir kval, och riskerar stor frånvaro pga skador?
Om facit i efterhand visar att det blev en likadan säsong som den senaste så säger jag nej. Då tror jag det finns spelare som för samma peng kan komma in med mer hunger och mindre sargad kropp, även om skillsen inte är lika hög.
MEN om han kan hitta en jämnare nivå är tränad och skadefri, och har motivtionen att fortsätta även om han måste spela Blomman-hockey ett år till, och med lite lägre lön, så är det nog värt att chansa på att ge honom en plats i topp 2. Är han hel och motiverad så kan han vara magisk. Men då måste vi också hitta en center som passar honom.

2 gillningar

Inte ens någon diskussion för mig. Förläng!

1 gillning

Jag tänker såhär. Blomman lär ju bli kvar. En av hans nycklar är att börja lära sig hantera AP och ge AP de nycklar han behöver för att lyckas i serielunken. Är AB inte mottaglig för det så ska inte AP vara kvar för då blir ekvationen omöjlig. En motiverad AP är hög klass i ligan fortfarande.

11 gillningar

Förläng!!!

1 gillning

Med tanke på skadehistoria så tycker jag inte att HV skall bygga ett lag med allt för tungt ansvar på AP.
Kanske skall han t.o.m. hållas i en kedja med något mindre speltid för att inte slitas för hårt. Men där han kanske får ta ett stort ansvar varje gång han är på isen. (Jag håller med om att han och Borgy emellanåt tog ut varandra i 5-5)
Med det sagt vill jag att vi förlänger men till ett rabatterat pris. Säg 150-190 k/månad.
Kräver han 250 så blir jag besviken.
Men spetsa gärna med någon prestationsbonus.

4 gillningar

3 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Tråden om #40 Oskar Stål Lyrenäs

Nu fick väl OSL iof spela nästan en halv säsong med Borgström och Luoto (den ena vann interna skytteligan, den andra kom fyra i densamma). Så nog fick OSL chansen med spelare som har näsa för mål…

För att bli on topic igen. En som dock borde ha producerat mer sett till underliggande siffror är AP. Han behandlades ju dock rätt styvmoderligt från och till av Blomman och fick spela i diverse märkliga kedjekombinationer.

4 gillningar

André blev skadad och kunde inte vara med alls från 23 november

Det var under den perioden OSL fick spela i andrafemman

När André kom tillbaka igen den 4:e januari spelade han 4 matcher i tredjefemman innan han tog OSL:s plats i andrafemman igen den 16 januari

Så att Andre fick spela i märkliga kedjekombinationer var dessa 4 matcher då?

Det är nog ganska naturligt att en skadad spelare matchas in lite varsamt

PS Även om OSL inte gjorde så många poäng så vart det ändå ett poängsnitt på 1.64 per match under den perioden (14 matcher) som han fick spela i andrafemman och det var den starkaste perioden poängmässigt som HV hade under säsongen.

2 gillningar

Att ta in ett spindeldiagram för endast OSL i tråden om AP är full scale OT.

Lägg den där den hör hemma, länka vid behov. Skärpning ALLA.

6 gillningar

AP med i landslaget! Kul för honom och det ger ju såklart honom en boost!
Frågan är hur det blir med AP i Hv nästa säsong?

4 gillningar

Mycket enkelt. Vi byter namn på HV71 till Tre Kronor nästa säsong.

2 gillningar

Känns som att Liljander vill ha kvar ap. Vi ska ju bli ett mer spelande lag och där passar ap väldigt väl in.

2 gillningar

Känns väldigt märkligt att lägga upp en sån intervju om han inte blir kvar måste jag säga.

4 gillningar

Dock inga HV-loggor på kläderna. Neutrala Bauer-kläder.

1 gillning

Skadad i vanlig ordning efter landslaget

1 gillning

AP får gärna stanna men inte till vilket pris som helst. Han är inte längre en drivande spelare som bör spela i en första kedja men absolut i en andra. Dock ska prislappen inte skena iväg för då finns det fler fiskar i sjön.

12 gillningar

Har Andre kvar samma agent fortfarande? Tänker att de kan spela stor roll i nuvarande förhandlingar. Eller gör Andre som han själv vill?

Förläng!!

1 gillning

Får Liljander ens förhandla med Pilko? Var det inte nått med att den pajasen till Agent inte var ansluten till något, och det gjorde att Abbott inte kunde förhandla. Eller hur var det? Pinsamt av alla spelare som har honom som agent…

1 gillning