Tråden om #20 André Petersson

Äsch, som mångårig Växjöbo under barndomen kan jag intyga att Växjö och hockey aldrig har varit relevanta att nämna i samma sammanhang. Sen när Lökars uppstod ur konkursen 1997 så har inte denna fysikaliska konstant ändrats. Varje ny empirisk observation stödjer hypotesen.

Det jag ogillar mest är att värvningarna som gjorts är bra men om vi samtidigt tappar HV-hjältar som AP20 och avbryter Teden så har vi en nästan ren främlingslegion. Det är också ett sätt att riskera sin relevans.

4 gillningar

AP om någon borde vara inspirerad av det nya bygget som kan bli ett topplag. Tror mer på att han inte är lovad topp 2 roll nästa säsong och det är där skon klämmer än just pengarna.

Jag tror det är så här: AP älskar Jönköping och HV71. Hela familjen ser sin framtid här, det finns ingen annan plats de hellre skulle vilja bo på. Det är inget han tar lätt på eller riskerar i första taget.

Samtidigt älskar han hockeyn. Han har inte många år kvar i karriären och ännu har han inte riktigt fått chansen att visa sin absoluta toppnivå i SHL, delvis på grund av HV:s situation.

Tänk att vara en av ligans bästa spelare men ändå behöva åka till Visby ishall för att göra skridskotester, som om han försökte ta körkort för att få spela match.

Att år efter år bära ett lag i motvind, med ständig kritik om kroppsspråk, personlighet och en känsla av att varje dag är på liv och död, det tär.

Kanske lockar tanken att slippa all HV-politik, att bara få fokusera på spelet, i ett lag med bättre förutsättningar?

Eller så väljer han HV ändå, för att det är hans klubb, hans stad och hans hjärta. Men om det blir så, då förtjänar han all respekt och hyllning för det valet också.

7 gillningar

OM AP går till Växjö så skulle jag säga att felet ligger hos HV. Då är det något som blivit tokigt i föreningen. Sitter man på guld så ska man inte vaska bort det. Att han dessutom skulle gå till en bättre klubb säger väl allt. Bra nog för en SM-utmanare, men inte HV? Bara det är ju märkligt.

Hoppas, hoppas, hoppas verkligen det inte är Liljanders erbjudande som är problemet i den här soppan.

Nu ska jag inte ta ut något i förskott, men som Bauerland är inne på så är det inte första gången HV i sådana fall slarvar bort en egen spelare. Och när sådant skett de senaste åren har det i regel skvallrat lite om hur den kommande säsongen kommer att bli. Inte bra..

Jag förstår de som tycker ett av problemen med HV genom åren varit att man värvat hem HV-killar för en alldeles för dyr peng. Absolut. Vi har många sådana exempel. Men det jag menar är problemet är att när det väl blivit dags att omförhandla kontraktet så har HV varit alldeles för snabba med att rycka av plåstret, säga tack och hej och ersätta med legoknektar i stället.

HV har successivt urholkat sin själ. Och det är det som oroar mig inför kommande säsong. Jag tycker lagbygget ser intressant ut på pappret. Men var är själen? Var är HV? Det skulle i skrivande stund kunna vara vilket lag som helst i SHL. Och som jag sagt flera gånger. Det är i regel inte de ihopplockade lagen utan kärna som når framgång på sikt. Det är lagen med identitet och hjärta för föreningen som når längst.

Så. Jag hoppas innerligt detta löser sig. Vi är inte redo, i alla fall inte än, att släppa en spelare som AP.

12 gillningar

Jag hoppas AP väljer HV oavsett men tycker också man kan bjuda AP på en liten seger och eftergift. Inte minst för vilka signaler vi vill sända till Pilut, Andersson, Gustafsson och andra HV-spelare som vi vill se åldras i laget.

För mig blir det fult när man utnyttjar någons lojalitet. Suger om AP spelar i ett shl-lag men om det är Luleå eller Växjö bryr jag mig inte om.
Färjestad, Djurgården eller Linköping skulle göra mig förbannad däremot.

3 gillningar

Får se var lojaliteten finns. Med tanke på satsningen vi ändå gör känns det inte som att det är på hockeymässiga grunder beslutet kommer tas. Vår trupp känns mer spännande än Lökars…men visst Björn Hellkvist kanske lockar mer än AB…

Var vi inte i exakt samma situation när AP kom hem? Man lät honom köra sitt eget race under inledningen av vår/sommar för att sen komma in och gå gemensamt med laget? Har fortfarande inte sett något svar om han har kvar sin agent? Jag tror inte Björn är supersugen på att förhandla med honom och det är nog liknande med samtliga sportchefer i SHL.

Vill AP vara kvar i HV71 är det klart att det han ska vara kvar. Han borde vara sugen på en förlängning, speciellt nu när han ser att laget börjar ta form och ser mer spännande ut än på många år. Däremot ska vi nog inte vara så snabba på att skylla allt på Liljander, vill minnas att många (inklusive mig själv) stod på Abbotts sida när det stormade som mest inför förra säsongen, det löste sig fint och jag är säker på att det kommer lösa sig igen. Förutsatt att AP själv vill.

7 gillningar

Om Hv/Björn och AP har olika syn på status, marknadsvärde, fysiskt skick och roll i hierarkin så kommer det oundvikligen att leda till spänning, spekulationer och oro i lagbygget under hela kontraktslängden. Sånt som präglat och plågat de senaste åren och vi måste komma bort från för att laget ska kunna lyfta. Ge AP en storstilad avtackning men släpp honom. Hans legacy och betydelse för föreningen hedras bäst genom att inte låta honom “göra en Tedenby”.

1 gillning

Jag stod inte på någons sida, vad jag minns. Jag ville precis som nu att det bara skulle lösa sig. Jag tyckte precis som då att HV inte hade råd att släppa AP och att det skulle vara en ballongad straff a’la Baggio om HV och AP inte lyckades komma överens.

2 gillningar

Så länge ingen vet vad kontraktsförslaget innebär så är det lite väl hårt slänga ur sig “pissar på HV” och liknande.
Ponera att förslaget innebär “lira för 60% av vad polaren Tedenby har” så är det i mina ögon HV som “pissar” på AP20.

5 gillningar

Samtidigt kan vi inte erbjuda alla som är bättre än Tedenby (eller Tikka för den delen) 300k+ i månaden. Deras kontrakt går liksom inte att jämföra med någon annans för båda två är så historiskt usla.

8 gillningar

För mig låter det som agenten gör ett mycket bra jobb. Få ett högre bud på bordet, så han kan gå tillbaka till Björn och säga att du måste öka ditt bud. Kanske till och med så att han själv läckt infon för att sätta press på HV?

Han läckte ju infon om att Tedenby var klar innan han hade skrivit på, för att tvinga HV att hosta upp mer pengar

1 gillning

Låt oss säga att jag har 1000kr på banken som jag sparat ihop under min karriär.
Den går mot sitt slut, antingen drar jag in 2kr under mitt sista år i ’klubben i mitt hjärta’ och avslutar som den legend jag är.
Eller så drar jag in 4kr och avslutar karriären hos ’värsta’ konkurrenten.
Jag vet vad jag hade valt.

3 gillningar

Då hade ju dock AP gällande kontrakt som agenten rådde honom att strunta i. Inte svårt att välja Abbotts sida då.

1 gillning

Precis, om vi jämför allas löner med vad APs polare Tedenby har så borde Borgman inte va nöjd med något under 700k.

AP och hans blodhund till agent får ta vilka beslut de vill, men AP förstår ju själv att hans legacy i HV är kört om han spelar ett sista år i Växjö för att han får några 10 000-lappar mer i lön där. Givetvis använder agenten Växjös bud mot det HV gett men jag tycker inte Björn ska upp mot några 270-300k. Betyder inte HV mer än att pengar ska avgöra vart AP avslutar karriären när en av de värsta konkurrenterna är alternativet så säger det en del tycker jag.

5 gillningar

Bara för att man håller ett lag nära hjärtat byter det inte att man ska godta vad som helst.

Är som i vilken relation som helst. Bara för att man älskar någon ska man inte behöva acceptera att bli dåligt behandlad.

Alla bra relationer bygger på ömsesidighet.

2 gillningar

Så kan man lägga till att jag blivit av med min roll som arbetsledare, mina nya chefer har vid flera tillfällen, medvetet eller omedvetet, hängt ut mig som ett dåligt exempel och inte velat ge mig en ledande roll – fast jag själv vet att jag har kompetensen att föra gruppen framåt. Chefen tycker att jag är borta för mycket pga av vab och sjukdom och vill därför ge mig en sämre lön. Samtidigt vet jag att jag är en av de som presterar bäst på företaget och i regel är den som sett till att företaget gått plus de senaste åren.

Och så en dag hör plötsligt ett större företag med bättre förutsättningar av sig och erbjuder mig den roll jag vill ha på mitt nuvarande företag – och på det en bättre lön.

Det enda jag vill ha sagt är att situationen är rätt komplex. Det är lätt att kalla någon girig, men det kan finnas en massa andra underliggande faktorer som gör att det kanske inte kommer lösa sig mellan HV och AP.

7 gillningar

Lägg också till att du är 64 och snart går i pension, då anser jag alla förutsättningar du nämnde ovan blir av mindre betydelse.

1 gillning

Jag hoppas verkligen inte jag är så likgiltig att jag året innan pension accepterar att “äta bajs” ett år till istället för att kräma ur allt jag kan av mitt sista yrkesår :sweat_smile:

4 gillningar

AP känner sig förmodligen inte rätt behandlad av HV senaste säsongen. Det har jag viss förståelse för, Anton och Chris har markerat hårt mot just honom några gånger. Samtidigt så får han skylla sig själv lite då hans representant betedde sig som ett rövhål och försökte få AP att inte spela trots kontrakt. Maffiafasoner. Jag tror inte det var APs ide att hans agent skulle komma med dessa utspel, men AP tog väl aldrig avstånd ifrån det heller och har kvar agenten.

HV var i ett läge där det var dags att markera att ingen är större än klubben. Det gjorde Abbott och det var helt rätt. Sen dess har relationen förmodligen inte varit på topp.

Så om man vill göra situationen ännu mer komplex så har enligt mig inte AP varit helt lojal mot HV heller, även om han varit viktig på isen

3 gillningar