Är de med i statistiken är det skott på mål, inte skottförsök
Förklaring av skämt:
Kaski skjuter mycket men träffar inte mål, för att tydliggöra skämtet lade jag även till en knasig smiley.
Fast skämtet faller ju rejält då han träffar mål i princip varje gång.
Har han kört blind challenge med Freijd när han tejpat klubban? ![]()
Snyggt. nu vill jag höra brännström miced up
André är alltså en sådan där extremt irriterande typ som måste säga “mål” varje gång han gör mål — även när det helt uppenbart. ![]()
Roade mig med att titta på HV:s poängsnitt när AP varit med/inte varit med i laget. I den första grafen syns lagets poängsnitt med Lindbom som coach. Med André i laget har vi ett poängsnitt som är 2p hemma, 0,43p borta och 1,15p totalt. När André inte varit med är poängsnittet 2,29p hemma, 0,5p borta och 1,33p totalt.
I den andra grafen är samtliga matcher under säsongen inkluderade. Även då ser man ett liknande mönster.
Det är ju små urval och säkert ett visst mått av slump som spelar in (och jag har t.ex inte kollat om spelschemat varit extra tufft när André varit borta), men tycker ändå att mönstret är lite intressant. Man undrar ju nästan om det blir en annorlunda dynamik i laget när “storstjärnan” är med, lite som i fotbollslandslaget under Zlatan. Men nu spekulerar jag utan att veta. Han ju otroligt skicklig när han är i form så absolut inte en spelare jag skulle vilja vara utan!
Obs! Det här bygger på 40 spelade matcher eftersom jag gjorde uträkningen innan senaste matchen mot FBK.
Dina siffror bekräftar min känsla. HV är sämre med AP. Sen vad det beror på kan man alltid spekulera i. Har han en negativa påverkan på stämning och moral? Har de andra för höga förväntningar på honom och inte gör jobbet riktigt? Höjer de andra sig omedvetet när han inte är med? Ingen aning.
Slutsats: Jäklar vad felbyggt ett lag är om det blir sämre när den bästa spelaren är med.
Du hann före, precis så är min direkta tanke med. Sorgligt är bara förnamnet. Man kastar bort så mycket kompetens.
Det är som att man byggt ihop en skruttig Lada (bilen) som puttrar fram på vägen, men slits sönder så fort man stoppar en Porsche-motor i. ![]()
Såklart mycket beror på alla skador och annat, men AP har kanske inte varit fullt lika dominant i år som förra året i att avgöra matcher och vara tungan på vågen. 6 poäng mot IOK snyggar till hans siffror men tycker det finns mer att få ut av honom.
Tror ändå det mer är slump de där siffrorna. Svårt att se att han på nåt sätt skulle påverka laget negativt. Borde väl snarare vara inspirerande att får spela med en sån klass-spelare.
Jag tror att avfärda vad som helst, eller nånting alls, med vad som händer i HV som en slump är farligt. Jag tror att det är det man gör på insidan och att det är en stor anledning till att allt är som det är. Ett strutsbeteende, som CROHB är inne på.
Om AP har en direkt eller indirekt påverkan på siffrorna låter jag vara osagt, även om jag har mina misstankar. Men att avfärda som slump tycker jag är att göra det enkelt för sig. Vad säger att inte hela etablissemanget överskattar AP? Han kanske har peakat? Han kanske inte kan bära ansvaret som kapten? Det kan lika gärna vara något av detta eller det jag nämnde längre upp i tråden som är anledning.
Absolut, går ju inte att utesluta att de är nån av anledningarna du tar upp men det blir ju helt spekulation och då är frågan vad man egentligen kan dra för slutsatser överhuvudtaget. Det är väl ingen här som föreslår att vi ska bänka AP bara pga den statistiken?
Nej det tror inte jag heller. Man behöver liksom inte polarisera med ”antingen eller”. Men man kan konstatera att även dessa siffror pekar åt helt fel håll, vilket nästan alla andra siffror gör för HV i år. Det är starkt oroväckande. Förra året var AP en mycket stor anledning till att HV klarade sig kvar. Han bar laget och visade vägen både offensivt och defensivt. Problemet nu är att HV behöver den AP igen och t o m ännu mer i år. Men som siffrorna visar så finns han inte där. Illa.
Fråga hans tjej hon har nog svaret på varför laget blir sämre.
AP är superstjärna i SHL men används helt fel. Han är ingen dirigent som lägger avgörande passningar, snarare att det är hans svaga sida som ofta ställer till det. Tycker det är ofta han slänger bort pucken genom att chanspassa, både i anfall och försvarszon.
Om vi tar PP. Varför ska man envisas med att låta AP agera spelfördelare som ska hitta avgörande pass? Drar ner tempot och gör det alldeles för svårt. Han ska ta avslut, inget annat!
håller med, man såg samma sak när Thörnberg kom hem då använde man honom också som speldirigent. HV är mästare på att använda sina spelare fel
Riktigt besviken på Petersson idag. 3 riktigt bra läge. Men passar pucken. Varför i helvete skjuter du inte…