Halva Timrå IK
Blev lite mobbad som HV supporter
Men kul att de pratade så öppet.
Peterson har hus i Jönköping och vill inte flytta. LHC skulle vara enda alternativet om HV åkte ur.
Då dessa rykten går i Sundsvall - så kanske nån hört något i Jönköping. Misstänker att snacket går.
Frölunda är sugna på Kaski också. Timrå hörde sig för - men kostnaden var tre gånger så hög som de kunde betala. Deras budget är typ redan intecknad.
Om dina källor stämmer så är det ju bara att konstatera att Nubbens kontaktnät inte sträcker sig längre än 060-land.
Att TIK-snubbar snackar om AP ger jag inte mycket för. Och om det stämmer. Ja, då är det fortfarande ett sundhetstecken från AP:s sida.
I intervjun efter gårdagens match satte han ord på precis det vi fans känner. HV:s fans förtjänar bättre än det Lindbom, Nubben, AD och styrelsen gett oss. Och blir det ingen förändring, ja då förstår jag om AP drar. Även om man älskar HV och vill vara i HV och Jönköping så finns det gränser. Den gränsen är vågar jag påstå nådd hos alla, inte bara AP.
Och för att knyta an till ditt påstående om AP. På vilket sätt är det ett bevis på att han skulle vara ett gift i gruppen? Är man toxic bara för att man bryr sig och inte vill spela i en klubb som pissar på sina fans och förening?
Jag är inte en av APs största supportrar, tycker att han är en dålig kapten och jag tror inte han är idealisk att att ha i en trupp. Känns lite divig.
Däremot som spelare så har han en väldigt hög kapacitet och är potentiellt en toppspelare i SHL. Dock döljt det bra denna säsongen förutom vid några få tillfällen.
Även om man har kontrakt men känner att man inte tror på coachen eller sportchefen så kan jag förstå att man vill bort.
Ingen tjänar på att man har en välbetald spelare som inte presterar. Klubben behöver inte betala lön och förlorar inget utan kan hitta någon annan.
Så jag skulle inte gå i taket om AP lämnar om det visar sig att Lindbom blir kvar i föreningen och att han inte alls tror på den galna lösningen. Oavsett om det är som sportchef eller headcoach.
Bättre det än att ha en omotiverad dyr toppspelare som inte presterar i truppen.
Sen är det ju givetvis bäst om AP stannar och Lindbom ryker, ihop med AD, men att AD och JL tar ett sånt logiskt och rationellt beslut verkar mindre troligt.
Om AP inte alls vill stanna så lär det inte bli bra om han ändå måste vara kvar.
Vad gäller Erik A, nu rätt OT, så har jag återkommande hört att han vill flytta hemåt igen, dvs söderut.
För att tala klarspråk.
Jag tror att HV varit någon % bättre om AP presterat på sin absoluta högsta nivå. Att laget mått bättre och att lagsammanhållningen varit starkare om han varit positiv och alltid gjort sitt yttersta.
Att han som lagkapten öppet varit kritisk mot spelsystem när tränare lämnat osv. Samt avslutande kommentarer.
Allt detta = gift i gruppen
I det läge som HV befinner sig i = lägre regionerna. Så behöver vi spelare som jobbar stenhårt och underkastar sig kollektivet. Spelare som ger energi och får gruppen att kräma ur det där sista.
SHL är en sån jämn liga att det inte går att spela på halvfart. Vi måste ha en grupp som är beredda att ge järnet och spela den hockey som krävs för att ta poäng. Framförallt i början på serien.
Så för mig kvittar det att Tedenby och Peterson är HV killar om de inte klarar av att leda laget. Ett exempel på motsatsen är Simon Öhnerud. Jag var skeptiskt till att han skulle få nytt kontrakt. Han har verkligen visat motsatsen och sett utifrån mina förväntningar presterat näst bäst. Bäst vår danske burväktare.
Så förstå mig rätt - jag har ingenting emot Peterson och jag ser även en spelare som besitter klass när han blixtrar till. Men för att HV ska må bra så måste vara stjärnor leda laget och sätta moralen.
Hur HV ska lyckas skapa harmoni och en “vi känsla” är vår stora utmaning. En person som tydligen var förjävlig på just detta var Challe Berglund. Tyvärr fans det inte plats för honom i tränarstaben.
Just nu är det en oerhört negativ aura runt hela föreningen, inklusive detta forum. Vi måste nog lyckas bryta detta och tillsammans skapa en tro igen. Vi kanske måste utgå från att vi är ett bottenlag. Just nu är det bara en tro på att våra investerade pengar i spelarlöner är ett = med förväntad framgång.
Men vad är det som gör att spelare efter spelare underpresterar i HV?
Som amatör och läktarproffs så tycker jag som sagt att Nubben tagit hit på papperet bra spelare. Men när jag ser spelet på plan så ser det många gånger lojt och långsamt ut.
Så där ligger lösningen enligt mig.
Kravställan på fysen - vi ska vara seriens bäst tränade lag. Något som också skulle leda till lagsammanhållning.
Vi åker emd skridskor i SHL och spelar snabbast i serien. Ytterligare en punkt som skulle kunna vara ett adelsmärke för HV.
Jag tror faktiskt att det vuktigaste för oss just nu är att hitta vår identitet. Vad står HV för?
Skellefteå = fart fart och åter fart. Framåtlutade
Växsjö = starka och tunga
HV = törs inte skriva vad jag upplevde, då det blir ännu mer dålig stämning…
Summa summarum = jag vill ha en identitet att sluta upp bakom. Den ska genomsyra allt och vår lagkapten ska bära den i alla väder. Med och motgång…
Detta var mina svslutande ord i denna diskussion. Jag utryckte mig klumpigt men vill HV väl. Men det är ett slag i magen när vår lagkapten sågar hela föreningen. Han måste leda laget och gå i bräschen…
Han tackar specfika namn i intervju efter matchen för dom hjälpte honom inte minns jag namnen såklart men de går att ta fram om så önskas.
Förstår på ett ungefär vad du menar. Och det behöver ju inte vara fel.
Men i ett sånt läge som HV befinner sig i skulle jag säga att det vore osunt av AP att ställa sig bakom föreningen. Det finns ingen anledning för spelarna att köpa det AD, Lindbom och Nubben kokat ihop. Gissar också att det kommer komma synpunkter från spelare i samband med avslutningsmötena. Kanske någon (AP?) hotar med att säga upp kontraktet om det inte blir en förändring. Och det tror jag bara är nyttigt.
Supportrarna har redan visat sitt missnöje genom att inte ställa sig bakom den riktning föreningen tagit. Nu är det spelarnas tur.
Jag håller faktiskt med. Vi behöver en Olof Mellberg men har en Zlatan istället.
Även om vi fans tycker det är festligt och bra när spelare upprepar det vi själva säger och sågar lag och ledning hejvilt så är det de facto dåligt ledarskap.
För efter dessa sågningar i media så ska han och resten av laget faktiskt fortsätta arbeta med samma personer som han indirekt sågar. Jag tror inte det leder till något bra och jag ser inte det som ett sundhetstecken. Snarare tvärtom.
Efter säsongen är det en annan sak. Där kan man kosta på sig att tala lite mer öppet.
Glöm inte att även damlagets lagkaptenen Elin Svensson gick ut och kritiserade föreningen offentligt (för att sedan göra en hål-käften-match) så det är lagkapteners jobb att leda laget mot vad som är hindren för tillfället - även om det är den egna organisationen. Om möjligt hade man kunnat önska att Petersson varit lika distinkt och framträdade i lagets prestationer som Svensson var de sista matcherna.
Men detta är också ytterligare ett i raden av exempel på hur oerhört amatörmässigt skött föreningen är. BÅDA lagkapterna sågar den med fortknölarna. BÅDA lagen hamnar näst sist i tabellen.
Förstå hur less och irriterad man ska vara som spelare innan man kommer till den platsen att man offentligt gör den formen av kritik.
Jag har full förståelse om man är beredd att byta till vad som helst - även en ärkerival - om man tvingas tillbringa sina sista aktiva år med något man älskar i ett pajas-palats…
Fast så funkar det inte. Det funkar tvärt om i en riktig förening. En bra ledare söker spelarnas koncensus om texvis hur man skall spela. Det gjorde Lindbom lyckosamt förra säsongen när han kom in och ställde frågan till kollektivet: hur vill ni spela? SEDAN underkastade sig alla det man gemensamt kommit överens om.
Om Lindbom tappat gruppen, vilket sker när folk inte köper in det som görs… för de ser att det inte funkar, då är det ta mig fan Cs roll att påtala detta. Först innåt, sedan om så krävs publikt. Precis som båda C har gjort denna säsong.
Så ingen av de två C har gjort något annat än vad jag förväntar mig. Att ha tjurskallar i ett lag har vi hanterat förr, pettan etc., så varför skall det inte fungera nu? I call BS.
Ditt tänk är precis motsatsen till mitt.
Att fråga spelarna hur de vill spela - varför då ens ha en tränare?
Det är precis detta jag upplever sker i HV. Det vill däga etablerade spelare har stort inflytande utan att leverera.
Dagens SHL bygger på helt andra variabler än för 10-15 år sedan. Ett lag som annamat det nya tänket med intensivt försvarsspel och fysisk ishockey är Växsjö. Mediokra spelare blir stjärnor och trots Pettan typer (Sylvegårds) så är gruppen enad.
De har en tydlig struktur och alla vet vad som förväntas av dem.
Att en lagkapten som inte alls kommit upp i nivå står och svingar hej vilt är ett tecken på stora problem.
En ledare visar vägen…
Jag köper att många här inte tycker som mig, men något är fel när alla dessa värdelösa typer som får lämna HV funkar i sina nya miljöer. Tommy Samuelsson är ett exempel - att etablera en nykomling var imponerande.
Jag vill se en annan mentalitet i HV. Kanske HV grå i ett par år. Där fokus är på hårt jobb och intensiv hockey. Typ sista kvalmatchen.
Vi har ju en målvakt där bak som ger oss förutsättningar att vinna matcher med endast två, tre mål framåt. När vi väl etablerat oss högre upp så kanske vi kan behålla valda delar, men åter bli lite blåare igen. Det vill säga framåtlutade, men fortfarande högintensivsa.
En spelare som avslutade på plus i min bok är Isak Brännström. Han samt OSL, Radan, lilldansk ger oss en riktigt spännande grund att stå på. Vi borde kunna höja vår intensitet till nästa år.
En gemensam försäsong där vi bygger en stark fysik och en gemensam identitet är Aoch O enligt mig. En motiverad AP skulle passa perfekt in där…
Blir lite OT, men jag delar inte helt koncensus-tänket. En bra coach lyssnar på gruppen/laget men tar besluten själv och bär därmed ansvaret också. Självfallet går det inte att ta beslut mot hela gruppen, men ibland krävs tuffa beslut som kanske inte uppskattas. Tror inte på självbestämmande grupper. Lagkaptenen förväntas representera spelarna och vara lojal med coachen.
Jag håller med. I grunden ska en kapten vara coachens och föreningens förlängda arm in i omklädningsrummet. I ett best case fungerar det som det gjorde när Davidsson var kapten.
Men det är som sagt ett best case. När allt går åt helvete har kaptenen ingen plikt att följa tränare och föreningen. Då finns nämligen en risk att tondövheten som vi nu upplever från styrelse och ledare sprider sig ner till omklädningsrummet och vi med det heller aldrig får till en nödvändig förändring. Den tondövheten tror jag också vi sett prov på från spelare de senaste åren i exempel som: “vi blir farliga i ett slutspel”…
Om det är någongång kaptenen faktiskt kan gå emot tränare så är det nu. Jag gissar också att kritik kommer komma upp i de avslutande spelarsamtalen. Och det är i sådana fall både bra och nödvändigt. Just nu behöver HV som förening inga fans, sponsorer och spelare som stryker medhårs. De behöver en jävla väckarklocka.
Som jag skrivit tidigare så är AP precis den typ av spelare vi behöver. Men hans kommentar efter matchen ska man inte behöva höra i TV. Det ska redas ut mellan kapten och ledning. Hur ska vi kunna vara attraktiva för nya spelare när vår egen kapten dissar hela föreningen i direktsändning? Låt någon annan vara kapten så kan AP göra det han är bäst på -spela hockey.
Fast vad exakt med kommentaren i TV var dålig/var inte okej och borde inte ha sagts i TV? För jag utgår från att du menar kommentaren att man varit i botten 3 av de 4 senaste säsongerna och att något måste förändras.
Att visa att man vill ha till en förändring är väl något som kan göra föreningen lite mer attraktiv än att bara utåt köra med ett status quo?
Att AP säger det i TV sätter ju press på att genomföra förändringar. Han kan ha sagt det i affekt men han kan också varit på riktigt orolig för att inget kommer ske och såg en möjlighet att påverka.
Ett rop på hjälp!
Ett sätt att säkerställa att göra sin röst hörd till hela Sverige.
Jag tycker inte alls att det är fel av Andre.
Han lär ju garanterat gjort sin röst hörd internt vid flertalet tillfällen utan att förändring har skett.
Nu sätter han press på styrelsen och övriga beslutsfattande internt och det var precis exakt det han ville med sin aktion tror jag.
Ni har rätt. Det han sa var sant. Men kanske han som kapten skulle sagt något mer positivt. T.ex det har inte varit bra och var har en del att jobba med, men till nästa år är jag övertygad om att vi blir betydligt starkare.
Kanske lite naivt av mig
Ja jag kan tycka att Önerud har en mer positiv framtoning där han upplevs mer som en lagspelare. Han gör det på ett bättre sätt, som känns mer som tala för laget.