Sen kan man precis som Önerud och Thörnberg och Sundh ha gjort hur mycket som helst för föreningen, även Torp är ju ikon, men så kommer dagen. Frölunda och Skellefteå har också gjort samma med spelare som gjort mycket för klubben. Vi får se hur det går under året och hoppas det kan hålla ett år till. Men jag menar, inte bara för att ge tillbaka. Så funkar det ju inte.
Problemet var ju att HV sjönk som ett skepp när vi gjorde oss av med Thörna och Sundh. Samma sak hände när vi gjorde oss av med Ledin och Sundh.
Och jag tror tamigtusan att HV mått bättre av att ha kvar Önerud till den här säsongen.
Det finns ett slut för alla. Men att göra sig av med kulturbärare som fortfarande har en eller två säsonger i sig… Jag ser sällan att det gett den positiva effekt många önskat.
Sen är jag helt med på att det gäller för AP att hålla sig något sånär skadefri och fortsätta bidra. Kan vi checka av de boxarna efter grundserien så tycker jag det är givet att förlänga så länge pengen är rimlig.
Det där med att spelaren har en säsong till i sig kan ju vara subjektivt. Har förståelse för att tränare etc kan göra en bedömning som sen kanske inte visar sig stämma, men de är inte synska liksom.
Frågan är hur mycket AP har kvar i sig? Kritiken han får i år är densamma som han fick under mer eller mindre hela förra säsongen, inkl. kval: Oengagerad, ointresserad, osynlig, tjurig, hänger med huvudet, m.m. osv.
Senast AP var i ett bra slag under en längre period var under pushen som innebar att HV slapp kval i återkomstsäsongen.
Men det är ett tag sen nu. Han blir inte yngre och kroppen läker inte bättre (om än alls).
Så frågan är - har vi sett det bästa av AP för sista gången? Kan han bära laget, eller är det bara något vi hoppas han kan baserat på gamla meriter?
AP kan fortfarande säkert blixtra till i några matcher här och där. Men kommer han kunna bära laget under en längre period? Jag är tveksam.
EDIT: Jag menar inget ont mot AP eller någon annan med det här inlägget. Jag bara funderar ”högt”.
HV har valt en annan väg och inriktning där han inte passar in med sin stil och personlighet.
Har svårt att se AP ändra sig helt plötsligt. När han inte producerar så är han bara en dyr belastning.
Att han skulle bita ihop och visa att han ska spela har jag svårt att se. Stor risk att han fortsätter glida runt.
Så i bästa fall tror jag tyvärr han blixtrar till då och då men stor risk att han fortsätter att tjura över att han inte fått förlängt kontrakt och blivit av med C.
Hoppas verkligen vi inte förlänger med honom trots att kapaciteten finns där.
Nu tycker jag det visserligen är mycket spekulation från din sida. Men min mening är att ett lag ska vara dynamiskt med många olika personligheter. Ska allt vara likriktat, ja då minskar man utbudet av spelare man kan värva.
Till syvende och sist kan vi inte komma runt det faktum att varje människa är unik. Hon kommer i en massa olika former och personligheter. En bra tränare/ledare/chef kan hantera alla typer av människor och få ihop gruppen.
Jag förstår vad du menar och håller delvis med dig i mycket.
Dock är AP vår största stjärna men inte inom alla delar. Jag tror att det som hände i somras var droppen och att saker och ting inte kommer att bli som innan.
Tror att många som var positiva till honom såg den riktiga AP och ihop med agenten han har så är det inte direkt positivt.
Produktionen bör nog ligga rätt högt för att man ska ha överseende med allting annat, nära 45-50 poäng.
Jämför vi med vår andra superstjärrna, Borgy, så är det en stor skillnad på beteende och allt runt omkring.
Jag är medveten om vad vi tappar men för APs kostnad kan vi få mycket bättre för pengarna totalt sett. Sen om vi lyckas få in det är en annan femma.
Jag köper resonemanget att oavsett hur dålig och loj AP än är så är han ändå bättre än ex Stakkke. Så den, enligt mig, korrekta petningen igår handlar om annat än bara ev produktion i matchen.
Komplex situation är det men jag tycker hittills att det är bra skött av Abbott och Blomman. Måste finnas regler i ett hockeylag som alla måste följa och bete sig efter.
Hoppas han visar åtminstone lite, lite av det påstådda HV hjärtat och ger allt han har resten av säsongen. Tvivlar dock på det.
För det första så tackade han klacken. Han var först ner i isen med knät inför den processen. Sen åkte han inte ner till plexit, det var den enda skillnaden från övriga. Så nog med desinformation
Vad gäller spelabussen och vad som skedde igår så vet vi inte särskilt mycket, så då bör man ta det lugnt med spekulationerna och framförallt med anklaganden.
Kan ju vara så enkelt att AP skulle lämna/hämta något i bussen och sen anslöt till laget kort därefter. Ganska menlöst att spekulera oavsett. Är det något stort så lär vi märka/få höra det. Troligen så är det dock inget i och med att AP var med på träningen idag som vanligt