Tråden om #20 André Petersson

Jag förstår att du inte argumenterar för att han ska vara min favorit. Det jag ville påvisa var att han ‘var’ det. Och då krävs det en del att ändra min uppfattning. Vilket var min poäng.
Så som Tedenby också var det en gång i tiden. Tedenbys tid är definitivt förbi. Ap har mer kvar helt klart. Skills etc besitter han, men jag vill se mer. Jag står bakom det jag har sagt förut. Han är ingen ledare, han behöver ledas. Just därför jag ville plocka c:et från honom redan innan ‘ap gate’ och flytta ner honom i hierarkin från förstakedjan pga hans skadeproblematik så att Hv kan få lite kontinuitet.
Men också för att han slängde Borgström under bussen förra säsongen. Och vips, AP borta och Borgy skiner.

2 gillningar

Säger som jag sa för en vecka sedan. Folk har fått en hang up på AP på grund av anledningar de själv inte direkt kan sätta fingret på.

Ni ogillar honom men kan inte backa upp era känslor med fakta. Det är känslobaserade argument baserade på saker man varken kan ta på eller påvisa.

Säg bara som det är. Ni ogillar hans personlighet (en personlighet ni egentligen inte heller kan backa upp att han har, eftersom ni gissningsvis varken känner honom eller har insyn i laget och vet hur han är i omklädningsrummet).

9 gillningar

Vill bara lägga in hur AB och co ser på AP och hans spelsätt.

"– När han spelar är han en väldigt duktig hockeyspelare. När vi resonerar med de andra ledarna kommer vi fram till att André ska lägga all sin kraft och fokusera på det han är bra på. Då är han otroligt viktig för oss. Han är alltid och kommer även nu vara en konstnärssjäl på isen för oss. Vårt uppdrag är att sätta en struktur runt det. "

4 gillningar

För mig har det väldigt lite med personligheten att göra. Det är till att förenkla det för mycket. Jag har mest problem med att han har så svårt att bilda kemi med sina kedjekamrater. Nu är han skadad igen och då funkar toppkedjorna bättre precis som förra året. Det kanske finns nån typ av konstellation av spelare som skulle passa AP bra, men hittils har vi inte hittat det. Kanske skulle man prova att sätta honom med spelare som inte heller går att hitta kemi med?Typ tikka och tedenby :yum:. Så kan alla i den kedjan köra solo och stöka till det hejvilt.
Tidigare var jag kritisk till att hans personlighet inte passade till att vara kapten, men det har ju åtgärdats nu.

3 gillningar

Fast AP kör inte “solo”. Han är spelare som mår bra att ha i en omgivning som är kreativ och kvalitativ. Han har funkat bra med Borgy, sen har det också funnits tider när det funkat mindre bra. Han fungerade bra med Shore. Att han skulle vara en ensamvarg är skitsnack IMHO.

2 gillningar

Då spräcker man hela rollfördelningen i lagbygget. Lenc roll är att skapa yta för övriga lagkamrater i den linan. Tackla, stöka böka, stå framför mål, vinna sarg dueller transportera puck ta defensivt ansvar inget av detta gör ibland lata AP20 i sin roll på isen.

Därför passar han inte in där. OSL har funnit kemi med Luoto och Borgy och dem öser in poäng. Han har börjat tugga igång med sin skridskoåkning och börjat få upp sitt självförtroende. Jag ser ingen anledning att som coach ta bort ett redan skört sådant.

4 gillningar

Min fakta är resultatbaserad. Jag har sysslat med lagsport i 30 år, det jag lärt mig under dessa år är oavsett om du har en individuell spetsspelare som är sjukt bra och laget spelar sjukt dåligt. Plötsligt blir han skadad och laget börjar spela bra och finner struktur samt en helt annan nivå i spelet utan spetsspelaren och börjar vinna matcher.

Min analys blir då att alltid spela laget före jaget. Namnet på tröjan går inte före namnet HV71!

4 gillningar

Kan förstå ditt resonemang. Men håller inte med för fem öre. osl producerar inte, han levererar inte poäng. Han är en ren besvikelse. AP har bra kemi med borgström och är mycket skickligare och producerar trots att du anser att han är ”lat”. Han störs av skada och trots det skapar han, river och sliter utefter sin förmåga. Jag har aldrig sett han ta mer ansvar hemåt än vad han gjort i år. Det är ett nytt spelsystem för honom som du också måste ha respekt för att det tar tid för en sådan spelare att ställa in sig till. AP har trots sin svaga säsong alltjämt producerat mål och assist.
Ditt resonemang håller inte gällande att man inte ska plocka bort osl för att han funnit kemi. Att inte låta vår skickligaste spelare spela med de bättre är att slösa bort talang och poäng. Det är dags att du öppnar dina ögon lite kan jag tycka. Bara för att vi börjat spela bättre beror inte på att AP inte är på isen, med han på isen dessa 3 matcher hade vi förmodligen haft 1 eller 2 3 poängare till den gångna veckan. Jag kan förstå att man som HV supporter är skör, och att för att man efter lång förlust svit helt plötsligt börjar vinna inte vill ” ändra på något som fungerar”, för att det skall fortsätta fungera är det viktigt att AP får komma in och känna denna positiva energin laget skapat och fångas med och lyfta genom det. OSL har inte lyft, möjligen att han åker mer skridskor och kämpat mer, men poängen och målen uteblir.

1 gillning

Fast vi har en händelse när AP är ute och det fungerar bättre, just denna vecka, mot alla andra händelser där AP kommer in och vi gör bättre ifrån oss, så statistiken är inte fördelaktig för dem som pekar på att AB borta = laget blir bättre.

Men jag håller med i sak. Ingen skall vara helig. Laget går alltid före individen.

2 gillningar

Exakt, Nu är laget som helhet bättre utan AP20 & Tedenby. Då skall man aldrig ändra på ett vinnande lag. Så länge vi taktar över 1,6 poäng ser jag ingen anledning att förändra de 3 första kedjorna.

Visst han har yttersta spets och är en ledande spelare men du vet också att vi svurit över vad som är giftet och problemet i truppen. Vem vet vi kanske har hittat det i AP20 och 21?

1 gillning

Vill egentligen inte tjafsa om det här, men att AP och Borgström har haft bra kemi, och att AP kommer in och gör “laget” bättre är inte min uppfattning. Som sagt så gör han en del egna prestationer som gör att HV vinner nån match pga det nångång ibland även när lagspelet inte funkar.
Hoppas han hittar någon att spela ihop med som passar honom bra för han är en artist som med sin skicklighet gör Hv roligare att titta på

3 gillningar

Låter lite märkligt, att en spelare som inte klarar att skapa kemi med sina medspelare har lyckats med just detta i Tre Kronor under ett antal år…Allt kanske inte är AP:s ‘fel’…

2 gillningar

Han har väl lyckats överallt, även i HV. Så det finns liksom inget underlag för att gå in med “zlatan”-liknelseer, vilket imho, även är totalt fel gällande Zlatan. Det verkar finnas en underliggande vilja att skapa problem runt personer som sticker ut och är bättre än sin omgivning.

3 gillningar

Han är bra, Återigen tycker det bara är kul att laget går bättre utan han. Då skall han inte in i laget igen. Klubbmärket går före namnet på tröjan. Det är det vi eller förlåt du pratat om hela tiden. Nubben har slängt ut för mkt pengar på löner ex på AP20. Dags att visa hans potential ännu mer om han skall spela. I detta vinnande lag.

Eftersom det nu börjar bli en sanning att HV spelar bättre, presterar bättre, mår bättre som lag när AP inte spelar så har jag kollat på HV:s poängssnitt med och utan AP.

Med reservation för fel

22/23
Med AP: 61 poäng på 47 matcher = 1,30 poängsnitt
Utan AP: 7 poäng på 5 matcher = 1,40 poängsnitt

23/24
Med AP: 28 poäng på 29 matcher = 0,97 poängsnitt
Utan AP: 25 poäng på 23 matcher = 1,09 poängsnitt

Kval
Med AP: 11 poäng på 7 matcher = 1,57 poängsnitt

24/25
Med AP: 15 poäng på 17 matcher = 0,94 poängsnitt
Utan AP: 7 poäng på 6 matcher = 1,17 poägsnitt

Totalt:
Med AP i grundserien: 104 poäng på 93 matcher = 1,12 poängsnitt
Utan AP i grundserien: 39 poäng på 34 matcher = 1,15 poängsnitt

Med AP i grundserien+kval: 115 poäng på 100 matcher = 1,15 poängsnitt

Utifrån siffrorna ovan anser jag att ni som hävdar att HV spelar bättre utan AP drar alldeles för stora växlar.

HV har många problem. AP är inte ett så stort problem som ni påstår.

3 gillningar

Nu låter jag negativ, men det kan inte ha med AP20 defensiva arbete och hur han leder laget att vi hamnar under 1,00 i poäng? Han är ändå en av våra ledande spelare och de andra spelarna i laget ställer sig bakom han. Tar inte han i gör inte de övriga det.

1 gillning

Fast nu är du helt ute och seglar, ursäkta. AP är den enda av teden tikka och andra överbetalda som gjort sig förtjänt av sin lön.

2 gillningar

Inte alls, Skall man förhandla om nytt kontrakt innan säsongen med klubben i sitt hjärta och kräva samma höga lön? Förväntar mig minst hårt jobb i båda riktningarna och 1p/G

Han visar klubb hjärta genom att vilja stanna? Och om du har fakta på hur mycket han begärt i lön kan du ju precisera det här. Nubben lovade han nytt avtal, det var det han blev besviken över när han inte fick, och att sedan svälja det och stanna visar på att han inte tänker på sig själv. Han älskar hv.

Det är vad du förväntar dig, men alla spelare kan ha en dip. Du skall inte fråga dig om du har lite för höga förväntningar på honom? Han har skade problematik och anpassar önnu till ett nytt system som han inte är van vid och har ändå nästan snittat 1 p per match. Laget har ju inte gått bra som lag, precis som AB sa inför lhc matchen nådde laget botten och därefter sänkte de axlarna och det började gå bättre. En frisk AP ställer du inte utanför ett lag. Känns mer som om du i din retorik har en personlig vendetta gällande AP, vilket gör det svårt att ta ditt resonemang seriöst.

2 gillningar

Det bryr jag mig inte om, han skall bevisa något först. Det säger allt om hans attityd när vi vet hur han räddade oss första säsongen. Han kan om han vill, han visar i motgång att han inte backcheckar korrekt att det är inte så värst kul att spela just nu. Huvudet hänger som Day.