Tråden om #20 André Petersson

Statistiken talar för att HV blir 0,03 poäng bättre i grundserien, och att de inklusive kval är precis lika bra/dåliga.

Om du tycker det talar för din sak och rätt starka åsikter i ämnet. Så vsg.

1 gillning

Varför är det tyst angående denna mannen och Tedenby? Alltid locket på när han är skadad…

Som laget har sett ut den gånga veckan så tycker inte jag man ska in och rota för mycket.
När vi för en gångs skull tar poäng.
Det är klart AP ska lira.
Jag struntar i hur det har sett ut innan utan AP, jag vill belysa den gångna veckan. Form osv är som alla säger en färskvara. Använd den till max.
Jag vill ha kedjor som funkar.
Hur mycket speltid var och en kedja ska få låter jag vara osagt.

Grym statistik, tack!

Måste vara ovanligt att ett lag blir lite bättre när man saknar sin stora stjärna?

Räknar inte in kvalmatcherna av naturliga skäl.

Men herregud.

Ni går alltså igång på de 0,03 poängens skillnad?

Om folk på allvar tycker att det talar för deras sak angående AP.

Då tror jag det är bäst att jag hoppar ur den här diskussionen.

Ni har uppenbarligen bestämt er.

2 gillningar

Ha ha, otack är världens lön, allt detta jobb och så drar de precis motsatt slutsats, sorry ,men lite kul var det faktiskt :slight_smile:

2 gillningar

Haha…ja du. Fast å andra sidan. Det är ju inte forumet som bestämmer huruvida AP20 ska spela eller inte som väl är. Blir han bara hel och frisk, kommer han säkert att ganska snart spela rätt högt upp i laget.

2 gillningar

Jag synar det påståendet och hävdar att vi gjort ett kollektivt bättre jobb :wink:

Forumdemokratisk laguttagning for the win!

7 gillningar

:smile: Haha det blev ju ganska kul som du säger.
I den här frågan så har båda sidor redan sin bestämda åsikt och statistiken visar att HV inte blir sämre utan snarare liiiiiiite bättre UTAN sin bästa spelare. Säger mer om hur AP används än om AP själv, för skicklig är han.
Man kan tolka statistiken på sitt egna sätt och som sagt, vissa har sin åsikt bestämd oavsätt om statistik motsäger den.

Även om laget tagit 1 poäng mer med/utan AP så är det inte ett tillräckligt underlag för att avgöra om det beror på AP.

För att kunna dra en statistik säkerställd slutsats behöver andra faktorer som påverkar utfallet också beaktas.

Så är inte fallet.

Dessutom kan saker ha ett statistiskt samband utan korrelation. Som glassförsäljning och drunkningsolyckor. Båda tenderar att gå upp när det är fint väder men ingen drunknar för att jag köper en glass och ingen köper en glass för att någon drunknat.

3 gillningar

Oavsett var man står. Det är en spännande debatt. Särskilt i ljuset av de senaste matcnerna.

2 gillningar

AP-kritikerna: Min KÄNSLA är att AP gör nån poäng då och då.
Jag: Han gör poäng i 6 av 10 matcher.

AP-kritikerna: Min KÄNSLA är att AP sprider dålig energi och att laget presterar bättre utan honom.
Jag: I grundserien tar laget 0,03 poäng mer utan AP. Räknar vi in kvalet är det ingen skillnad.
AP-kritikerna: DU SER. Vi är 0,03 poäng bättre!
Jag: :exploding_head:

Ur led är världen. Ur led är världen, sa jag.

7 gillningar

Jag tror alla (nästan) är med på att AP iallafall varken gör till eller från i högsta linorna. Marginell försämring t.o.m. senaste åren som sagt.
Då måste det väl vara bäst att krydda de lite lägre kedjorna där det knappast kan bli en försämring? Att byta t.ex Lindbäck eller någon annan breddspelare mot AP? Alternativt sätt Lindbäck i mitten och förpassa tikka till läktaren. Vore ju lite av ett slöseri på spelare att ha AP på läktaren.

1 gillning

Känns lite ovidkommande om det är 0 eller 0.03. Vi ändrar på frågan då.
Varför gör en spelare av APs kaliber ingen skillnad för LAGETS prestation? Det är väl den stora frågan.
Att ha ligans skickligaste spelare borde väl rimligtvis göra oss bättre ?

3 gillningar

Samma fråga kan väl ställas på samtliga spelare?

Tror ingen, inte ens McDavid skulle höja ett sargat lagbygge. En spelare är ju inte ett lag liksom.

2 gillningar

Exakt. Ett felbyggt lag är ett felbyggt lag.

En Skoda kör inte snabbare bara för att man stoppar en ratt från en F1-bil i den.

1 gillning

Hmm. Smutskastar du Skoda? :wink:

1 gillning

Det finns ingen substans i påståendet att AP inte bidrar till lagets prestation. Hans poäng, +/- talar för att han bidrar stort.

Det går inte att dra den slutsatsen utifrån den statistik Lejaques la fram.

Finns så många andra faktorer som påverkar. Vilka andra spelare var med? Var någon sjuk eller halvskadad? Var laget mer eller mindre motiverat av andra orsaker? Hur ser motståndarlaget ut? Hur var domarnas insats osv.

Slutsatserna dras enbart av statistiken som lades fram. Klart det finns många faktorer, men lagets prestation är lika bra eller bättre utan AP enligt statistiken som vi talar om. Det stödjer ju tesen att resten av laget spelar bättre om vi vinner MER, eller lika mycket om AP INTE är med och gör sina poäng.

1 gillning

Men alltså. Är du seriös nu? Jag ser dig som en seriös och vettig skribent med koll på grejerna. Men nu känns det onekligen som att du fastnat i vinkelvolten.

Statistiken säger inget mer än att den som hävdar att HV är bättre utan AP överdriver. Eller rentav talar osanning eftersom vi är lika dåliga utan honom.

2 gillningar