Vi kanske har olika förväntningar på vad en spelare som är tänkt att vara vår stjärna och ligans bästa spelare ska tillföra ett lag. Nått plus måste det väl ge? Annars måste det ju betyda att han används fel. Jag kan ärligt talat inte förstå hur det kan vara kontroversiellt?
Statistiken visar ju ioförsig att HV klarar sig lika bra utan AP?
Nu handlar det inte om vad du tycker generellt om AP. Det jag syftade på var hur du tolkar siffrorna jag tog fram och vilka slutsatser du drar.
Nu var Statistiken ett svar på de som påstår att HV är bättre utan AP.
Nu avslutar jag här. Känns som att folk vrider och vänder alldeles för mycket. Blir koko av att hänga i AP-tråden.
För mig är AP lite som diskussionen kring Zlatan i Svenska landslaget. Visst han gör mycket mål och poäng men de andra spelarna producerar mindre när han är på plan. Detta gör att det går ungefär lika bra med eller utan. Jag tycker inte HV borde förlänga om man inte får det som man vill. HV överlever enligt mig utan AP.
Exakt. Detsamma gäller dig
No offence
Statistik är kul och intressant men underlaget är lite för litet, och övriga variabler är för stora för att dra för stora slutsatser åt endera håll.
Det har ju dragits paraller med zlabban och ap20 och landslaget påstod många att det vart bättre utan zlatan. Men då frågar jag mig är det spelarna som förväntar sig att inte behöva göra det lilla xtra när stjärnorna är med för inte kan väl nån påstå att dom är så dåliga dessa stjärnor som jag tycker gör skillnad. Min personliga uppfattning är att en spelare som zlatan sätter man inte in som målvakt det är inte där han gör skillnad likaså andre man sätter inte honom i en 4 kedja för det inte hans kompetens.
AP ska självfallet inte vara på läktaren. Han ska spela på något sätt. Det borde vi alla vara överens om. Frågan är bara vart kan ska in. Utan att förstöra något som funkar. Sen kan det såklart bli bättre i någon femma om AP går in.
Men i det prekära läget som HV befinner sig i tycker inte jag att HV har råd att rota runt på tok för mycket i något som visat sig fungera. I slutändan är det poäng som räknas och det har HV inkasserat i massor föra veckan gentemot tidigare veckor.
Hade jag varit coach så hade jag pillat in han underifrån och coachat aktivt under matcherna.
Tex sätta in AP i någon högre lina här och där och se vad som händer. Vad som funkar.
Men jag vill inte ha honom i första. Jag vill se en förstalina som spelar tillsammans nätt och jämt en hel säsong. Inte ha den viktigaste ingrediensen saknad hälften av matcherna. Egentligen inte heller i andra.
Jag vill ha kontinuitet i åtminstone två linor som laget kan ta rygg på.
Men tänk er själva, ska HVs första lina vara splittrad i hälften av matcherna varenda säsong?
Jag hade inte accepterat det som coach.
Jag svängde ut från att svara just dig, men mitt skriveri flöt på av bara farten. Uppskattar överseende ![]()
![]()
Vad snackar du om? McDavid hade kunnat leda halva HV offensivt?
Självfallet hade andra delar vart tvunget att kugga i!
Defensiv, andra formationer och målvaktsspel etc.
Självfallet.
Menar du på riktigt? Att jämföra? Eller kom det bara ut?
Med McDavid i laget hade HV vunnit hälften av matcherna. Någon att rygga, alla hade haft bättre självförtroende. HV hade tagit ledning i många fler matcher. HV hade vänt fler matcher.
Som förr när Davidsson o co spelade. HV låg under inför tredje med 3-1. Jag kände ingen oro alls.
Det hade räckt med ett bra anfall eller ett PP så vände matchen. Det förtroendet hade jag för dessa gubbar. Det vill jag se och känna än en gång i HV. Några som går i bräschen och leder.
AP har inte den kalibern hur skillad han än är på shl nivå i dagens mått mätt. Det behövs någon annan som driver honom om han ska dominera. Kanske därför det blir lättare för honom på landskamper osv.
Men att dra in McDavid? Det går ju inte
Självklart ska AP spela och tycker han petar Lenc eller Lyrnäs. Det är bara Ang och Fisken som är bra i 2a kedjan. Lenc kan slita och kämpa i 4e kedjan. Lyrnäs ser man knappt heller han går aldrig på mål åker bara bekväma vägar på isen. Att Hv nu vunnit lite beror nog mer på de ändrat lite i sitt spelsätt samt att Blomman börjat coacha laget mkt bättre. AP i ett fungerade lag kommer vara mkt bra det är jag övertygad om. När laget var uselt var det bara AP och Borgy som gjorde poäng. När Borgy och Luoto höjt sig kommer de passa AP perfekt. Att Hv skulle vara bättre utan AP är ju bara helt fel.
Jag tycker också att han självklart ska spela om han är i slag och frisk. Däremot är jag inte alls säker på att Luoto och Borgy är rätt medspelare. Borgy behöver mycket pucktid, likaså AP och chansen är att summan av hotet de utgör blir större om de spelar i olika linor. Luoto är nog mer anpassningsbar i sin spelstil och hämtar pucken från motståndarna även om han inte blir passad av de egna …
Du sätter huvudet på spiken.
Vänd på argumentet.
AP-kritikerna: Nu är laget rätt byggt utan AP för att laget presterar tre raka vinster.
Nu har vi en bättre spelare i laget i Ang som producerar bättre än AP. Spelar efter strukturen och passar i systemet HV vill spela.
Är AP villig att anamma sig efter systemet hel och frisk och samtidigt spela efter strukturen precis som Ang gör. Då är han välkommen i topp 2 linorna.
Helt enig. Min åsikt ![]()
Det (hel, frisk, och anammad) får vi lov att utgå ifrån, när han väl är tillbaka. Därför ska han in bland topp-6 forwards.
Ja absolut, och det kanske är i en andra han passar bäst, mindre press. Med Ang i laget och om Joona och Borgy fortsätter producera blir inte all förväntan hos AP.
Men är AP villig att anpassa sig till strukturen och systemet? Det man sett i inledningen denna säsong ser han ganska ointresserad ut och trött på HVs situation.
Därför har AB ställt över han vissa perioder i matcherna. Jag tror inte coacherna är så sugna på att ändra ett vinnande lag, då alla just nu håller sig till strukturen och systemet.
Pro´s and Con´s
Han kommer garanterat få chansen, och ska självklart ha den. AP ska utifrån sin skicklighetsnivå vara given i uppställningen. Däremot kanske man inte vill ändra i de producerande kedjorna så länge de producerar. Där är det ju bra att kunna kasta in AP om matchen går i stå och man inte lyckar få till det framåt.
Fast vilka har anpassat sig bra till systemet? Typ ingen Hv spelare. Det är ju därför AB gått in och ändrat i grundspelet för hitta ett spel fler spelare köper och anpassar sig vid. Att bara AP inte skulle köpa det är direkt fel. Folk har nån konstig bild ang AP att han skiter i allt kan säga direkt att så är det inte.
Utgår från att majoriteten av AP-kritikerna har minst en kandidatexamen i psykologi.
Min syn är att AP är en mycket skicklig spelare och given i toppkedjorna , men ingen Johan Davidsson som leder laget i vått och torrt. Problemet tycker jag istället är hans höga skadefrånvaro som skapar ryckighet i kedjeformationerna.
Det är denna typ av
(egen biased åsikt samt grundlöst antagande om vad AP tänker) + (helt okontrollerat påstående utan bevis av hur AB gjort) = (hitta figurer i moln-slutsats)
som jag vänder mig emot. Vi vet inget, av någon av sakerna ovan. Allt i den sammankopplingen saknar konkret grund att stå på. Allt, precis allt i de två sammankopplade meningarna är “känslor”.