Tråden om #20 André Petersson

Att de tre senaste matcherna resulterat i vinst beror till stor del ur mitt sett att se på att vi fått in Ang, Laleggia och OFM. Inte på APs frånvaro.

3 gillningar

Kan oxå vara en händelse som är helt utan mätbar korrelation med individuella spelare. Detta är sport, shit happens

:man_shrugging:

Men, man är ju benägen att påpeka att vissa nya lirare kört in grejorna. Det gissar jag har större inverkan än avsaknaden av AP.

2 gillningar

Fast det är väl en jävla skillnad på bra prestation gentemot att bara stirra sig blind på poäng. Iallafall i min värld är det så.

Tycker att man har suttit ihop bättre som ett lag utan AP. Och min enda åsikt i AP gate är inte hur vida AP är en pest för övriga spelare eller ej.

Däremot så är jag av åsikten att man inte ska pilla i ett vinnande koncept. Låt han isåfall driva och göra tredjeformationen lika bra som de 2 första och flytta upp han när skada eller sämre prestation motiverar att han bör ta någons plats i de första 2 linorna.

3 gillningar

Man behöver inte vara en psykolog för att läsa att kroppsspråk. Det är en inbyggt instinkt hos oss alla.
En nödvändig sådan.
Nu är osäker på den exakta procenthaldten dock, men det är väl så att ca 80 procent av människans kommunikation sker genom kroppsspråk?
Inte vilka ord man använder i media när man blivit media tränad.
Däremot tycker inte jag man har någon täckning att uttala sig om någons psykiska status genom det.
Men vad man kommunicerar till andra genom kroppsspråk det tycker jag absolut man ska få ha en åsikt om (inte psykisk status då). Åsikt kan man väl ha men då är man ute på djupt vatten.
Jag har inte specialstuderat hans kroppsspråk, då tänker jag inte uttala mig om det.

Hoppas kan kryar på sig och är tillbaka snart!
En trimmad AP på spelhumör kan vara skillnaden mellan kval och ingenmansland.

1 gillning

Då är det DIN sak att lägga fram fakta som talar för att så är fallet. Annars är det bara något som är din känsla och högst personliga åsikt. Och så får det naturligtvis vara, så länge man inte låtsas om som att det inte just handlar om något annat än känslobaserade argument.

Vill också passa på att förtydliga. Det enda jag har vänt mig mot de senaste dygnen i den här tråden är folk som slängt sig med lösryckta argument som att HV är ett vinnande lag utan AP, inte bara sett till de tre senaste matcherna, och att AP gör poäng nångång då och då.

Siffrorna visar nämligen att så inte är fallet.

Jag vurmar alltså inte för AP i det här fallet. Jag vurmar för att vi trots alla egna åsikter och tankar vi har också kan förhålla oss till fakta.

Jag kan tycka det är klädsamt att om man får siffror presenterade som faktiskt säger tvärtemot det man tycker kan erkänna att man hade fel i det fallet. Med det sagt behöver man inte ändra åsikt. Men man kan som sagt medge att just i de fallen var man fel ute.

Exempel. Skulle jag hävda att Tikka är en dålig tekare så skulle jag nog tänka om ifall någon kom med siffror som visade att han var en bra sådan. Med det sagt skulle jag inte ändra min åsikt i det stora hela.

1 gillning

Korrekt. Självklart kan man påpeka kroppsspråk och när man gör det behöver man hantera det med försiktighet och ödmjukhet inför hur svårt det är att dra klara slutsatser baserat på enbart det.

Nu drar folk slutsatser om hur han trivs i HV, hur mycket han köper in på laget, spelsystem, tränare, allt. Då är man i min mening ute i lala-land.

2 gillningar

Behöver inte lägga fram fakta om ett skit, eftersom jag tydligt skriver att det är MIN åsikt. Ska man behöva ha fakta för att få ha ett tycke eller åsikt om saker så tror jag forumet lever farligt.

Absolut om man kommer med ett påstående som går att bevisa med fakta. Men att man inte ska få tycka att en prestation är bra utan att för den sakens skull behöva bevisa det med fakta rimmar illa i min värld.

Inget agg mot dig @lejacques men jag tycker att man ska få ha en åsikt om saker utan att behöva sitta med ett jävla excelark framför sig :grin:

1 gillning

Hur som helst så med dessa grymma fakta som grund kan jag tycka att det är anmärkningsvärt att vi inte blir sämre som lag när vår stora stjärna inte är med.

Vi är lika bra / dåliga oavsett om AP spelar eller inte. Har ingen som helst negativ påverkan på HVs poänginsamlande när AP inte spelar. Vi blir inte sämre utan AP men vi blir ej heller sämre. Spelar ingen roll helt enkelt.

Kan ändå tycka att detta är intressanta fakta och statistik.

3 gillningar

Ja det är rätt anmärkningsvärt.

Jag fattar att det inte är personligt. :+1:

Men när du har så starka invändningar mot det jag plockat fram så förväntar jag mig mer än dina åsikter.

Side note. Överlag har jag extremt svårt när en diskussion grundar sig helt utifrån eget tyckande och tänkande utan någon som helst förankring i verkligheten (pratar generellt nu). Då är vi rysligt nära att bli vilken random Flashback-tråd som helst. Nog därför jag går lite extra igång nu när folk vrider och vänder och i min värld fultolkar siffror. Under alla mina år på forumet så har det ibland sagts att diskussionen om x är lågvattenmärke osv. Skulle någon fråga mig så vill jag nog säga att diskussionen kring AP den här säsongen är den största low point jag sett här inne. Just för att den i många fall helt saknar verklighetsförankring.

Bara för att förtydliga. Jag har också förväntningar och funderingar kring hockeyspelaren AP. Jag är också kluven till om han ska få förlängt eller inte.

2 gillningar

Jag vågar inte ge mig in i den här debatten, men jag undrar om du kan förklara närmre och exemplifiera vad du menar med det här?

Folk tolkar in saker i hans kroppsspråk, vad han säger i intervjuer, hur han ser ut på bild vilket det i sin tur dras stora slutsatser på. Att han är illojal, pengagirig etc etc. Saker man inte kan bekräfta. Diabolics förklarade det bra några inlägg ovan.

Sen tycker jag väl det är rätt verklighetsfrånvänt att påstå att AP bara gör poäng nångång ibland och att HV vinner mer utan AP och sen inte ens erkänna att man har fel när siffror faktiskt säger att man har fel.

2 gillningar

Jag har varken sagt bu eller bä angående din siffror i AP-gate

Det enda jag påstod va bara att det är svårt att ibland läsa ut prestation enbart på siffror eller poäng.

Tolkade det som att du hade invändningar…

Ok. Kan hålla med om att det kan dras långtgående slutsatser på vaga grunder, helt klart. Men vad vet du, eller någon annan, om hur verklighetsförankrade eller inte dessa uppfattningar är? Eller vet du? Har du fakta?

Vad jag menar är att du, precis som många andra i denna fullständigt polariserade debatten, har grävt ner dig ordentligt i din skyttegrav. Att kalla andras uppfattningar för icke verklighetsförankrade kräver ju i så fall att du lägger fram fakta för att de har fel. Precis som kräver att andra ska lägga fram fakta för sin sak.

Budskap - lugna ner er lite och acceptera att ni tycker olika. Det är trots allt ett supporterforum. Inte en domstol.

7 gillningar

Det är väl det som är just min poäng. Ingen vet.

Fram tills fakta säger annat så väljer jag, apropå domstol som du nämner, att tycka det är den som drar slutsatser baserat på ingenting som har i uppgift att presentera fakta. INTE jag.

Och det får väl stå för mig. Jag tycker det är verklighetsfrånvänt att bygga luftslott kring saker man inte har en aning om.

3 gillningar

Inga invändningar alls i din statistik.

Är bara av åsikten att det är skillnad på prestation och statistik.

Statistik säger inte alltid hela sanningen

Hur menar du då? @Paris1975. Typ AP gör 2+1 men är helt osynlig hela matchen i typ det fysiska spelet skridskoåkning mm? Hade det varit bättre om han gjort noll poäng men kämpade bra tex? Förstår ej riktigt hur du menar.

1 gillning

Det hade varit intressant att se hur många av APs poäng kommer från individuell skicklighet kontra strukturerat lagspel.

Aningarna finns ju där? Eller? Då baseras det väl på något? Och inte som du säger’ingenting’ ?
Någonstans kommer en uppfattning ifrån. Om den är fel eller inte kan inte jag svara på.
Vi måste väl få diskutera saker som inte är faktabaserat? Som gått genom en domstol som fastslagit det?
Måste alla vara en del av klubben med insyn i alla delar av HV där alla kort ligger på bordet för att kunna diskutera hur man uppfattar någonting?
Är alla argument som folk lägger fram taget ur sanden? Finns det verkligen ingen verklighetsförankring överhuvudtaget?
Du tror väl inte på fullaste allvar att någon sitter hemma och smider händerna i en komplott mot AP bara för att. Från tomma luften?
Statistik kan vändas och vridas åt olika håll. Du verkar ha huvudet på skaft. Jag är övertygad om att jag går in och kikar på statistik så kan jag hitta statistik som styrker den ena tesen samt den andra.

1 gillning