Tråden om #21 Mattias Tedenby

Tror han tappade en del som sanny beskrev honom när han blev klar att han är överskattad för den peng han får och han skrev på sent för ”slippa” försäsongen o spela paddel istället

Teden gjorde ju typ dubbelt så mycket poäng i KHL ifjol. Så nånting är det som inte stämmer för han i HV i år. Kanske pressen. Kanske nått med kroppen.

Att han skulle va slut som artist vet jag inte haha.

Problemet med teden är han lever mycket på sin fart och teknik. Hans skott och passningsspel är ok inte mer. Generellt blir spelare långsammare och trögare med åren, teden måste hitta nytt sätt att spela på då han inte har samma kvickhet längre

2 gillningar

Jag skulle starkt gissa på att han saknar bättre lekkamrater och mindre press. Då skulle han nog börja producera.

1 gillning

Klok analys Legogubbe!

Märkligt att Tedenby kan underprestera så enormt. Får han någon individuell feedback? Eller vågar man inte ta snacket?

Han är ju expert på att hålla sig på utsida. Helt otroligt. Hade han gått mer på mål i varje fall 25% av de gånger han har möjlighet hade det kunnat skapa åtminstone lite oreda framför mål.

Sen ramlar han otroligt mycket och missar skott/fipplar vid avslut.

Mentalt? Man hoppas ju det lossnar nån gång för just nu är han ett stort svart hål som bara slukar enorma pengar…

1 gillning

Ja verkligen, smärtsamt låg Return on Investment på Teden såhär långt

Det är märkligt att han inte går mer på mål än han gör. Han borde kunna trolla sig förbi och komma nära oftare. Men han har nog inte självförtroende för det. Han måste ju nästan dribbla in pucken, för alla skott han tar går ju rätt i magen. Så har det alltid varit med teden.

Han har inte snabbheten eller styrkan men just nu försöker han inte ens. Skulle han gå på mål kan han få med sig en utvisning. Största problemet just nu är att han ger bort pucken om och om igen. Det andra problemet är att han ofta befinner sig i fel zon.

Han levde på sin snabbhet och utan det är han bara en svag knatte med dålig spelförståelse och knallpulverpistol.

När han hade farten gav det kraft till hans forecheck och kampen om puck längst sargerna. Kommer ihåg att han tog en del boardingutvisningar i början av karriären.

Tänker att ett grundproblem är att både HV och Teden överskattar hans förmåga.

Som vi sagt så många gånger förr, och som vi även sa inför säsongen: Tedenby är INTE en ledande spelare.

Melin och Falk, Lias och Sandberg. Det är två tredjekedjor där Teden ingått i. Det är också då han varit som bäst. Utan krav och med relativt fritt spelrum. Problemen uppstår när Teden förväntas spela PP och göra andra bättre.

Jag vidhåller. Höjer sig inte Teden har jag svårt att se hur man ska kunna motivera att han fullföljer sitt kontrakt. En sak om han värvats för en tredjekedja och en lön därefter. Han skulle kunna bli vår Max Friberg, vår gubben i lådan. Men nu? Nä.

2 gillningar

Problemet är ju troligen att det inte går att bli av med honom. Ev ev Schweiz.

Han är ju betald för att vara en ledande spelare i laget som typ Andre Petersson men presterar som en 13e forward ungefär.

Dessutom ett långt kontrakt som hans KHL älskande agent lyckades “lura” på HV.

Jag skulle ev testa honom i en tredjekedja med typ Nättinen och Forsberg / Bödker och hoppas att tre “floppar” kanske hittar lite kemi.

Det mesta pekar tyvärr troligen på det kanske sämsta kontraktet i HVs historia sett till kostnad / prestation.

Jag var skeptisk från början då jag också hörde att han ville ha ett ännu längre kontrakt än han fick. Sen alla HV fans som “krävde” att han skulle tillbaka och snackade om hjärta och liknande…

Tyvärr handlar det bara om pengar och att få ut så mycket som möjligt av HV, annars blir det en annan klubb. Agenten han har säger mycket om vad som är viktigt och inte.

Nu var det bara HV i SHL som var intresserat troligen och Schweiz var tyvärr inte framme med några saftiga kontrakt får man anta.

Tyvärr stor risk att vi får dras med honom och hans jättekontrakt så länge vi är kvar i SHL.

1 gillning

Tror ni han lämnar om vi åker ut?

Skriver man på ett så långt kontrakt i den åldern har man flyttat hem för gott anser jag, räknar med honom nästa säsong oavsett serie.

Bland forwards är det väl bara petersson, miele, forsberg och shore som har högre poängsnitt om jag räknat rätt i hastigheten nu, så helt inneffektiv är han ju inte…

1 gillning

Tedenby har aldrig varit en poängkung eller ledare utan en mycket glad och härlig personlighet. När HV går bra och alla är avslappnade så är han en av ligans mest underhållande spelare att titta på.

Han är mycket uppskattat av många och ses ju som vår stora publikfavorit (iaf inför säsongen). Han tillhör ju skaran “Orginalen” al.a Egna produkter. Frågan är vad detta är värt i pengar?

Sedan skall det tilläggas att Teden har varit skadedrabbad + bytt liga + spelat med Tommys spelsystem. Ingen lätt uppgift som sagt…

Dessutom har han faktiskt plockat endel poäng och bidrar förhoppningsvis med lite rutin och kärlek för klubbmärket.

Teden är som bäst när han spelar avslappnat i ett vinnande lag utan press, där han inte behöver anpassa sig efter gråa spelsystem.

6 gillningar

Skulle vilja säga att många av dessa påståenden är felaktiga.

Han är fortfarande snabb. Irrationell. Styrkan har han aldrig haft, men den har inte varit viktig. Att säga att han inte ens försöker luktar bitterhet. Att kalla någon för svag knatte ligger i samma linje.
Att han har dålig spelförståelse är rent felaktigt. Men det krävs en omgivning för att dra nytta av den. Att han aldrig har haft ett skott värt namnet är det enda jag skriver under på, men sedan har hans styrka legat i det irrationella spelet, som givit utrymme åt andra. Han har till exempelvis alltid fått med sig mycket utvisningar, oavsett om han (eller kanske just för att han inte?) går på mål i alla lägen eller inte.

5 gillningar

Jäklar vad hård ton det var här. Sett till senaste 2 matcherna något orättvist.
Senaste matchen tycker jag han skapar mycket mer än jag sett tidigare i år.

Snor pucken, vrider ut och in med motståndare men hittar även passningar som leder till farligheter och är allmänt besvärlig.

2-1 målet mot örebro i torsdags var så han kan va när han är som bäst. Håller med om att man skulle vilja sett det mer under säsongen dock.

1 gillning

Tedenby är ju normalt sett en resurs. Då han ofta kan göra 30 pinnar i en tredjelina. Det är självklart att hans kapacitet inte har totalt drenerats på någon säsong. Jag tror han har haft det tufft med spelsystemet. Jag tror varken S&S system eller Lindboms nuvarande system passar honom. En spelare som Tedenby måste få offensivt svängrum, då är han som bäst. I Devils fick han typ endast spela power play sin första säsong pga att han inte är bra i egen zon. Med S&S system så blev hans pucktapp kostsamma (han ska spela med stor risk) då laget var så långt. Med Lindbom så får han inte riktigt läge att utnyttja sina styrkor heller då laget blir en aning lågt.

Jag är säker på att Tedenby och Nättinen kommer göra en bättre säsong nästa år. Här är jag faktiskt inte orolig. Jag är mer orolig för Martinsson som också sitter på ett dyrt kontrakt även om jag tror på viss uppryckning där också.

2 gillningar

Bra du kommer med lite positivt inspel :+1:

Du tror Eric blir kvar då?

Problemet med Martinsson är att ingen kommer vilja ta över avtalet. Så antingen får man bryta till ett högt pris eller chansa på att han får ett bättre år. Han var ju t ex sämre första året i HV senast också. Men inte på denna nivån dock.