Tråden om #21 Mattias Tedenby

Nej självklart kan man inte beskylla Teden för att han får ett bra kontrakt. Poängen var väl att han fick ett riktigt bra långtidskontrakt förra gången och man gick ut och pratade om stomme och långtids satsning med Tedenby som frontfigur (därav jämförlesen med Davidsson) för att han kort därefter går till schweiz. Det kontraktet skrevs i November och bröts till våren

Men absoult han måste tänka på framtiden. Var hela grejen som blev så olustig bara hur man förmedlade det förra gången.

Känns verkligen som det var kommunikationen som blev konstig, att prata om stomme och långitdskontrakt när det finns en klausul i kontraktet…

fanns väl inte alls någon klausul. HV valde att släppa Teden för att han ville dra? osäker
Men hand

Fallet Tedenby är en otrolig rävsax för Nubben. För han har inget val än att värva honom, om vi ska vara realistiska. Om Tedenby hade gått till vilken annan SHL klubb som helst hade han varit slut i HV, spottad och sparkad på en gång typ. Uppförsbacken hade i alla fall varit enorm och det från start. Problemet med att värva Tedenby är att det inte går att göra det utan att betala överpris, framförallt eftersom alla vet att HV måste plocka honom. Det är inte en dålig förhandlingssituation att sitta i, för Tedenbys part går den inte att förlora. För HV är det tyvärr bara förlust.

Det är viktigt att komma ihåg att Tedenby bidrar med en hel del, framförallt karaktär, till laget. Han kan även göra lite shower på isen med jämna mellanrum. Han är en tillgång att ha i HV. Problemet är bara att han får 300k i månaden (om ryktet stämmer) och han är som spelare max värd kanske 170k. Hur mycket HV hjärta eller karaktär en spelare än visar så går det aldrig att väga upp mot skills, lex Glad. För den lönen HV betalar Tedenby hade vi kunnat få något mycket bättre på isen.

Jag skrev tidigare när värvningen kom och jag såg kontraktet att jag tyckte det var för långt och dåligt för HV men att det var ett pris värt att betala för att få hem Tedenby. Ju längre tiden har går ju mer ändrar jag ståndpunkt. Inte för att jag inte vill ha Tedenby till HV, det vill jag verkligen, men för att jag inte längre tycker det är värt det höga priset. Jag önskar att Nubben hade sagt ungefär så här: “Här är ditt förslag Mattias, vi kan inte betala mer än 180k i månaden men det är också vad som är fair. Visa nu att du vill spela i HV”. Hade Tedenby tackat nej så hade det fått vara så och då hade det varit fine. Det hade varit det bästa för HV.

Det är inte Tedenbys fel att HV inte kommer vinna alla matcher. Och jag är lite villig att trots allt ge Nubben en halv pass på denna värvningen för jag tror att trycket på honom att genomföra den var väldigt stort, från ledning över honom, fans och sponsorer. Men jag önskar ändå att det inte hade varit som det är nu, att han inte hade fått ett kontrakt som om det vore Hult som skrev det. Det har kommer över fyra år varken vara bra för HV eller för Tedens arv i klubben.

Håller med om allt detta som du skriver, precis så som jag ser på saken.

Tedenby har inte varit bra. Men för mig är Teden en spelare som har kvaliteter som är ganska svåra att få tag på marknaden. Han är en mästare på att bryta mönster när det offensiva spelet låst sig. Spelare som Foppa, Bödker, André etc. är beroende av att systemet funkar. Tedenby och möjligen Miele är de enda riktiga mönsterbrytarna HV har. Denna typen av spelare som är tillgängliga på SHL nivå är oftast väldigt dyra då efterfrågan på dem i NLA är hög och det inte finns inte många. Jag har för mig att HV tog över Kellehers kontrakt på 200 lax i månaden och jag håller Kelleher betydligt lägre än Tedenby.

Så jag kan förstå kritiken mot Tedenby och ja, Teden är svårplacerad. Han har alltid varit som bäst när han får dra en kedja lite längre ner i hierarkin (Falk & Melin eller Bumbilinan). Detta för att man måste bygga spelet på att Teden ska ha pucken, de andra får anpassa sig. Därför är det för mig lite värdeförstöring att spela Teden med André. Det är bättre de spelar Teden - Vigneault- Hansson. Då tror jag man får ut mer av Teden och man får ytterliggare en producerande kedja för ett ganska billigt pris. Därför är kanske Teden värd lönen, han kan få en lite billigare kedja att bli ett offensivt hot.

Tedenby har ju haft det…. kämpigt, i brist på ett bättre ord, så här i inledningen av säsongen. Får liksom inte till det och får inte ut något av sitt spel. Vilket faktiskt var fallet även under hans senaste sejour i SHL.

Sen har han varit utomlands, där det verkar ha gått bättre.

Min undran är om SHL är en liga som passar Tedenby och spelare av hans typ ganska illa. Det har ju blivit en väldigt tillknäppt och disciplinerad liga, med spelsystem som bygger på fastställda, inövade varianter utförda av utpräglade rollspelare, snarare än improviserat artisteri som utförs av mönsterbrytare. Och Tedenby är väl mer att jag åt det senare än det förra.

Bara en tanke.

Jag får känslan av att det finns en bakomliggande orsak - som en skada - som hämmar honom.

Vi har ju alla sett Tedenby som bäst och detta är FÖR långt från det att jag ska hitta någon annan rimlig förklaring.

Nu är det som det är och han har redan fått sin beskärda del av kritik - alla vet om att han inte presterar på den nivå vi hade hoppats.

Tror inte det gynnar varken HV eller honom att vi fortsätter såga honom med fotknölarna härinne.

Kanske kan han nu komma över eventuella återstående nerver och eventuell skada släpper och att han börja prestera på den nivå vi vet att han kan när han är som bäst .

Jag tror inte bara det är ligan som skiljer sig, utan även vad vi fans kräver och värderar. Jag vill inte verka överdrivet mycket hockey-översittare, men jag har inget större förtroende för publiken i alpländer när det kommer till att värdera spelares insatser för laget. De blir omtyckta där, vi får det rapporterat som om de gör bra ifrån sig (självklart med underliggande bra stats som bas) och tror att detta skall översättas i framgång i SHL. Så är det ju inte.

Är det likadant i KHL? Där är jag mindre säker… så i Peterssons fall… där gissar jag att kvaliteten finns och att den kommer komma mer till nytta framgent. För vi gnäller på Tedenfart, men Petersson har varit blek han med.

Samtidigt är ju KHL en långsammare liga än SHL, vilket gynnar spelare med fart. SHL som är en snabbare liga gör det inte.

Schweiz har jag lite sämre koll på, men kan tänka mig att det är mindre uppstyrt och frejdigare nord-syd. Känns också som att det passar spelare som Tedenby.

Sen är det klart att förväntningar spelar in, men knappast som kollektiv. Vissa har höga förväntningar på Tedenby, andra har det inte. Och alldeles oavsett så presterar han inte.

Jag tror nog förväntningarna spelar in, som kollektiv, och att dessa är större vad gäller lagspelaren Tedenfart, jämfört med underhållaren Tedenfart, i SHL.
Han kommer undan med bra betyg i alperna och kanske KHL med ett par cirkus-trick per match (se nu är jag översittare igen). Här förväntas han bidra på ett helt annat sätt.

Men självklart är det en mindre del av förklaringen än att SHL har annan spelstil. Han kan inte köra sina cirkusnummer lika ofta och han får inte lika mycket uppmärksamhet för dem.

Jag tror dock han hittar tillbaka till ett fungerande spel snart.

Här är en artikel kring Tedenfart.

Om det nu är så att dålig fysik är det som gjort Tedenfart lite mindre lyckad så här långt så kanske en paus för rehabträning kan ge en liten skjuts när han kommer tillbaka…

Saltkråkan :laughing: :laughing: :laughing: :laughing: :laughing:
Ni som kollat in tävlingen mellan Teden och Önerud förstår!

Jepp, tror på att han bara hade otur när han tänkte

Tedenfart har höjt sig rejält sedan återkomsten. Kul. Viktigt. Bra idag, förutom som tekare :sweat_smile:

2 gillningar

Tycker man ser alldeles för lite av Tedenby! Han måste steppa upp och börja göra det han är bra på. Annars är han ingen bra spelare för spela fysiskt kan han inte och.

Han var ändå tämligen inblandad i första målet igår. Typiskt nog med hjälp av ”grovjobb” snarare än speed.
När han kommer med sin speed måste han tagga ner ambitionen ett snäpp. Gör en gubbe, dra på dig nästa och släpp pucken.
Som det är nu är det allt för ofta på andra, tredje gubben han tappar pucken.

Jag är den förste att försvara hemvändare som i regel får oförtjänt med kritik bara för att förväntningarna är så orimligt höga.

Men vad gäller Tedenby börjar jag fundera på om det kan vara den “sämsta” hemvändaren sett till lön och roll – någonsin.

Visst, vi var många som visste att han inte skulle vara den ledande spelare han värvats som. Men bortser vi från det märkliga kontraktet och den alldeles för stora rollen så tycker jag Teden underlevererar även sett till de förväntningar jag har på honom i en tredjekedja. Kladdar med pucken 9 av 10 gånger, dålig skärpa i avsluten och på det ger han ett ovanligt virrigt intryck, även för att vara Teden liksom.

Jag ger det en säsong till. Men lyfter inte Teden sitt spel till år 2 så vågar jag påstå att han är slut som artist. Och då vettetusan vad han ska ha för roll i HV. Irra runt i en fjärdekedja känns inte givet det heller.

4 gillningar

Frågan är om han ska petas redan nu. Nättinen är förvisso också usel men Tedenby 5vs5 är som att spela boxplay i egen zon och han skapar för lite framåt.

Är ju inte helt ovanligt att hemcändare som spelat utomlands behöver nån säsong för att aklimatiseras, så jag tror vi ber ge honom det. Nu skrev väl Tedenby på relativt sent (officiellt) så hur träningsupplägg såg ut innan dess vet jag inte. Men visst tränade André och Teden en del med HV innan man skrev på…?