Tråden om #21 Mattias Tedenby

Jag tänker att pengarna bör presenteras i årsredovisningen under kommande årsmöte…?

HVs räkenskapsår är från 1 maj till sista april, så det borde inte synas förrän nästa år i så fall. :neutral_face:

Vet man hur mkt Hv fick för Önerud?

Teden har redan gjort 7 mål i Davos och 11 poäng på 9 matcher. Kanske kan slappna av och spela ut mer i en annan liga då han inte känner sån press på sig.

Handlar nog mer om att den ligan passar honom perfekt med mer öppen hockey, shl är ju väldigt defensiv liga.

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
AAAAAAAAAAAAAAA
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
AAAAAAAAAAAAAAA
AAAAAAAAAA
AAAAAAAAAAAAAAA

Patrik Sjöblom JP
Mattias Tedenby är tillbaka i HV71: ”Jag har saknat den härliga känslan i klubben”
Nu är det klart. Mattias Tedenby är återigen en HV-spelare och har skrivit på ett nytt fyraårskontrakt med klubben.

– HV71 betyder väldigt mycket för mig och det var ett självklart val, säger Tedenby i ett pressmeddelande.

Mattias Tedenby har skrivit fyraårskontrakt med HV71.

Mattias Tedenby är med sina tre SM-guld och 425 matcher i HV-tröjan en stor publikfavorit och nu är det klart att klubbikonen återvänder till HV71 efter tre säsonger utomlands.
- Fantastiskt att få komma tillbaka till HV71 som betyder så mycket för mig. Jag har saknat den härliga känslan i klubben och alla vänner man skaffat sig under åren i HV71 och ser fram emot att få spela inför HV-publiken igen. Jag har många fina minnen från mina tidigare år här och nu kommer jag hem för att skapa nya minnen, Tedenby.

Tedenby kommer från två säsonger i KHL har där noterats för 67 poäng (30+37) på 98 matcher. Först i Vityaz Podolsk och senast Dinamo Minsk.
– Mattias är en stor hockeyprofil som sätter färg på hela SHL med sin fart och frejdiga spelstil. Vi vet att Mattias känner mycket för staden och klubben och är en kulturbärare som vi är glada över att ha i HV71 en lång tid framöver, säger Kent Norberg, sportchef i HV71.

Värvningen av Mattias Tedenby möjliggörs tack vare HV71:s partnerskap med Axelent och EAB som är med och finansierar nyförvärvet.
– Vi är oerhört tacksamma mot Axelent och EAB som gör det möjligt att kunna genomföra denna värvning. EAB och Axelent har varit viktiga partners till HV71 under många år och stöttat oss i både med- och motgång. Dessutom har de precis som Mattias Tedenby, en småländsk förankring och ett stort HV-hjärta, säger Johan Lindbom, klubbdirektör i HV71.

Håller med, långa kontrakt i slutet av en karriär är ofta farligt, hade varit bättre med 2 år så han känner att han måste toppa sista året

Några tankar om denna värvning.

Jag är glad att Tedenfart vill vara här under en lång tid och bilda en stomme. Han är inte en egen produkt som Simon eller Torp, men han är lika mycket en kulturbärare efter alla år här. Passus: jag såg på twitter att tedenfarts värvning rörde upp i det syrefattiga och algblommande bottenslammet på östkusten och någon hälsade tedenfart välkommen tillbaka till oskarshamn, ty “det var här det tog fart” … :laughing: :unamused: … klart de vill spegla sig i någon typ av historisk storhet…

Fyra år är en lång tid, sett till kostnad, och det kan man ha åsikter om. Jag har flera. Det är aldrig bra att dra på sig stora fasta kostnader. Samtidigt är det ett måste i vissa fall. Frågan är bara i vilka fall det skall gälla? Här kommer åsikterna gå isär ordentligt bland fans men svaret om det var värt det kommer man aldrig ha i förväg. Det är alltid en chansning. I detta fall är jag faktiskt inte enbart positiv, utan lite tvekande. Jag hade nog hellre sett en ambition kring 3+1 eller 2+2 (finns det ens?).

“men nu betalar ju sponsorerna” kanske någon säger? Jo, så är det och kanske hade dessa sponsorer inte pytsat upp motsvarande i “vanlig” sponsring så det kanske kan ses som ett plus? Jag är tacksam till EAB och Axelent för deras stöd och de kommer alltid att ha en positiv plats i mitt minne även om jag kanske aldrig kommer kunna bidra till att företaget får tillbaka något för insatsen.

Fenomenet att klubbar söker sig utanför uppsatt budget för att locka spelare är jag ordentligt kluven till. Speciellt sunkigt är det när fans kör insamlingar för att locka hem någon spelare de gillar. Jag tycker det drar ett ordentligt löjets skimmer över den klubb som är så jävla illa skött att de med hjärta för klubben måste pytsa in… som att samla burkar i skogen… pinsamt för en klubb som omsätter miljoner (second hand skämskudde för alla löven-fans just nu). Således gillar jag inte när HV går ut och säger att vissa sponsorer gjort just denna värvning möjlig. Jag förstår att HV använder dylik retorik när man söker sponsorer generellt, dvs att man försöker öka intäkter genom att säga: “se vad vi kan locka hem bara vi får in tillräckligt med stöd”, men jag tycker fortfarande inte om det. En seriös förening skall kunna bära sig själv i det vardagliga arbetet, utan dessa utspel.

Så till det sportsliga. Jag tror Tedenfart kommer göra många glada. Jag tror inte han kommer vara sämre än det år han senast lämnade. Det kommer finnas gott om bra spelare för att designa en kedja som passar honom, för det är nog så man måste se detta. Tedenfart, i all sin prakt, är inte en spelare som kan bära vilken kedja som helst helt själv, utan han behöver kompletteras av en kedja som klarar av att lira i takt med hans briljans och impulsivitet. Jag tror inte vi kommer se många byten med texvis Tedenfart och foppellisnopp.

Synnergi-effekter: Jag tror stenhårt på att spelare som Torp och Simon kommer höja sig i Tedenfarts omgivning. De kommer känna igen, och känna av, det peer pressure som den historiska kopplingen medför. Detsamma kan till viss del sägas om Andre som jag tror kommer vilja visa framfötterna av precis samma anledning och inte falla in i att ha kommit hem till “lugnet och tryggheten”. Jag tror de kan trigga varandra till att sätta tonen på var förväntningarna skall vara. Med det sagt så skall naturligtvis Matson vara C. Någon jävla gräns på cumbaya-takterna måste ändå finnas.

SLÄPP PUCKEN!

Superglad att Teden är tillbaka. Otroligt viktig värvning. Precis som Thörna var när han kom hem. Med det sagt finns det många likheter med Thörna. Både styrkor och svagheter.

Styrkan ligger i att vi får hem en toppspelare som brinner för bygden. En som kan leda laget på isen och i omklädningsrummet. Teden kommer också göra sina poäng.

Svagheten är att han kanske, kanske är på väg nedåt i karriären. Dvs att han redan nått sin peak under åren han var utomlands. Den som förväntar sig att han ska ösa in poäng fyra år i rad lär sannolikt bli besviken. Dessutom. Och om vi nu ska hitta något som skiljer Teden från Thörna, så har han aldrig varit en absolut toppspelare på SHL-nivå. Max en andrakedjespelare, och när han varit som bäst en spelare i tredjelinan som fått fritt spelrum. Jag förväntar mig något liknande nu när han är tillbaka.

Hur jag än vrider och vänder är det dock en femplusvärvning i min bok. Men förvänta er inte stordåd. För då lär vi inom några månader ha samma trötta diskussion som vi haft om andra återvändare, tillika hjältar som Pettan, Davidsson, Laine, Almquist, Önerud, Ledin med flera med flera.

Helt enig. Jag tror Tedenby kommer ställa ordentligt med krav på sin omgivning och kommer tillföra mycket både på och utanför isen, något som saknades säsongen a la helvete…

1 gillning

Jag tror Tedenby är en sån spelare som kan producera på samma nivå nästan upp till 40 års ålder.

Stämmer ryktena om att Tedenby har runt 300K i månaden så blir jag på riktigt orolig. Är ju Hultklass i så fall på det kontraktet, Nubben kan omöjligtvis gått med på detta. Max 200K för en sådan spelare enligt mig, kan ju inte börja sprida pengar hejvilt igen.

Jag ser Tedenby som en tredjekedjespelare men där är ju redan Forsberg så känns inte optimalt att ha dem i samma kedja gällande defensiven. Kontrakt på fyra år dessutom.

Det stämmer antagligen. Men inte förvånande. Nubben hade inget val. Bara att betala, Tedenby är så grovt överskattad bland många så det hade blivit upplop om man inte hade erbjudtit det han vill ha.
Pengar betyder mycket för Teden. Var det inte Hult som signade en långtidskontrakt med Tedenby med 300k i månaden, med avsikt att bygga en stomme och ha Teden som den stora stjärnan?
I varje fall så valde Mattias kort senare att bryta kontraktet för utomlands och ännu mer pengar

Har aldrig förstått att man kan acceptera att Teden lyft så hög lön som han gör

Då är det inte så förvånande att han väljer en sådan agent som han väljer.
Är nog ganska lika alla tre, André och Adam också. Pengar first.
Fyraårskontrakt med sådan lön, mycket pengar bortkastade kan man konstatera.

Ni två, säkert samma släkt/annat som ogillar Mattias Tedenbys återkomst. Varifrån kommer 300k från? Källa gärna.
Nu har ju HV:s sponsorer finansierat Mattias Tedenbys kontrakt liksom André Petersson så var är problemet.

• Fyraårskontrakt med sådan lön, mycket pengar bortkastade kan man konstatera.
    Stort jävla suck! Ska påminna dig senare i säsongen av betydelsen av dessa två kaliber.

Välj istället glädjen att Hv71 faktiskt värvade både #20 OCH #21 denna säsong.

Du får allt googla själv med den attityden.
Tedenby är ingen Johan Davidsson och för att man tycker lönen är på tok för hög så innebär det inte att man ogillar Tedenby eller hans återkomst. Som du är inne på så är det ju skitbra att sponsorer går in och betalar en del till skillnad mot förra gången. Men faktum kvarstår dock, Teden är ingen lirare som ska ha närmare 300k i månaden. Tänk om alla liknande spelartyper med samma poängsnitt skulle ha så bra betalt.

Ja du kan mycket väl ha rätt i det du säger. Pengar har uppenbarligen stor betydelse för dessa. Inte alls som när man som ung pojk delade ut jp på morgonen och man läste på första sidan att Davidsson tackat nej till långtidskontrakt i Ryssland och skrivit på för HV. Och sedan är det ändock någon idiot som attackerar Davidsson för att inte ha HV hjärta.
Men det är nya tider nu. Teden dröjde länge innan han bestämde sig. Och med den lönen också. Säger mycket

Ja mig veterligen spelar varken Teden eller Petersson i KHL nu heller och det var verkligen inte pisspengar Davidsson fick i HV för den delen.

De är inte helt lika alla tre, en väljer KHL och två vill inte tillbaka. Men nog är de alla lika, tillsammans med typ alla andra hockeyspelare, de behöver tänka på sin framtid. Men ändå så var prio HV. Är det någon som ska skit för det så är det varken spelarna eller agenten, det är Nubben som skriver kontrakten för HV.

Som Junior skriver. Man kan inte beskylla spelaren för att han får ett bra kontrakt.

Däremot kan man ifrågasätta den i HV som valt att lägga så mycket pengar på en spelare som i de flestas ögon inte är en ledande spelare.

Jag älskar Tedenby, jag älskar hans irrationella spelstil. Jag vill se honom i HV. Men jag är rädd för, vilket man redan börjar se, att den här kontraktsskrivningen kommer ligga honom i fatet.

Davidsson, Ledin, Laine, Petrasek, Thörnberg och flera andra gamla HV-hjältar har fått enormt med skit när de inte levererat i HV som under peakåren.

Fatta då vilken shit storm det kommer bli runt Tedenby. För det här är inte en spelare som kommer leda laget offensivt de kommande åren. Han har inte gjort det tidigare, och lär inte göra det framöver. Viktigt att man kommer ihåg dettq när vissa kommer ta fram stora motorsågen framöver. Det är den som givit honom kontraktet och den ledande rollen som förtjänar kritiken. Inte Teden.