Tråden om #21 Mattias Tedenby

Vilken grundserie! Fortsätt ösa på nu Teden.

Hans bästa år någonsin i SHL?

jnytt.se/article/arets-hv-s … nyttligan/

Härlig inställning av Tedenby, Tycker Teden har tagit för sig mycket mer i föreningen och känns mer och mer som en ledare på isen via sin intensitet men även i omklädningsrum och i båset ser man ofta att han är igång och pushar grabbarna och snackar. Kul att se.

Jag tycker att han varit en av våra absolut mest betydelsefulla spelare så här långt. Och han har verkligen tagit sig ur det mesta av sitt ”junior” uppträdande. Någon som håller med eller dissar?

Enig. Spelet har utvecklats och mognat men framförallt tycker jag att personen Mattias har det. Han ser ut som en riktig ledare och agerar mer med pondus känns det som. Kommer kanske aldrig bli kapten, men en av de viktiga spelarna som alltid sätter press på sina lagkamrater att ge järnet, en person som sätter ribban högt.

Bra säsongsinledning av Teden, fortsätt så :slight_smile:

3år till!!

Härligt! :slight_smile:

Vad är grejen med Tedenby just nu?

I inledningen så var han dominant och gjorde bort backar vid sargen i stort sett varje gång han hade pucken, men på senare tid blir det högst någon gång per match. Istället blir han ofta fastcheckad, ramlar eller tappar pucken.
Poängproduktionen har också gått mer betänkligt.
16 första matcherna: 5+10=15
16 senaste matcherna: 1+4=5

Skada? Formsvacka? Motståndarna som fått bättre koll på honom? Han har lagt mer energi på defensiven?

Svårt att hålla jämn form över hela säsongen måste man komma ihåg. Samtidigt måste man bland annat lyfta fram hans fart skapade målchans från ingenstans, tror de va upprinnelsen till 2-1 målet. Tedenby har liten svacka med poäng nu men gör bra jobb ändå medan andra spelare lyft sig och särskilt hela laget nu.

Teden passade pucken mer förut och spelade mer för att laget ska göra mål, nu är han tillbaka lite i att han känner sig pressad att göra poäng tror jag. Du låser det sig alltid, man måste släppa fokus på hur många poäng man ska producera eller inte och fokusera på vilket alternativ som är bäst för att skapa en tillräckligt bra målchans om och om igen match efter match. Tyckte mig se Tedenby tänka lite mer så i början av säsongen om man nu kan se nån tänka :smiley: :smiley:

Är inne på samma linje, nu gör han den där extra dragningen som blir för mkt

Ska väl också tilläggas att det har egentligen inte saknats målchanser för Teden. Han drar en i stolpen eller en på målvakten från nära håll i varannan match. Det jag saknar är snarare att han inte gör sin gubbe om och om igen som under första halvan av säsongen.

Saken är väl den att Tedenby är tillbaka på den nivå han brukar ligga på.

Jag blev positivt överraskad av Tedens start på säsongen. Men HV:s spel var samtidigt katastrof. Jag får för mig att det passade Tedenby då vi egentligen bara levde på individuella prestationer.

Nu är spelet strukturerat igen och då faller Tedenby tillbaka.

Missförstå mig rätt. Tedenby är extremt viktigt för det här laget. Men jag har aldrig sett honom som en ledande spelare för en förstakedja. Tedenby har alltid varit som bäst när han fått fritt spelrum i en tredjekedja.

Minns guldet 2010 då han lirade med Falk och Sundh. Minns senaste guldet då han lirade med Sandberg och Lias Andersson.

När Önerud och Thörnberg är tillbaka skulle jag gärna se att man testar Tedenby med exempelvis Törngren och Johnsson, alternativt Gustafsson. Då tror jag det skulle kunna bli åka av.

Hoppas verkligen inte att det stämmer att Tedenby lämnar för David! Vi behöver Teden i laget.

Tyvärr så stämde det. Men lycka till Teden och kom hem
till HV71 som en ännu bättre spelare när och om tillfälle ges i framtiden.

Hur långt kontrakt skrev han samt vad gäller när det går ut?

Va jag kunnat utläsa så är de 2år med Davos och efter slut där så är han tillgänglig som vilken annan spelare som helst.

Så är det, om man inte har nån klausul som ger paus i kontraktet med HV.

När det gäller NHL så är det f.ö numer så att spelaren blir tjänstledig från sin SHL-klubb, så om han vill komma tillbaka till Sverige under tiden det gamla kontraktet fortfarande skulle gällt så måste han tillbaka till sin gamla klubb (som t.ex Sandberg i vintras). Men det gäller bara NHL som sagt.

Snyggt att lyckas få betalt för båda två. Undrar vad ett NLA lag betalar för en Tedenby.
Hade varit intressant om HV71 hade kunnat gå ut med det.
Eftersom det inte finns något avtal ang ersättning så hade det kunnat ge Hultan lite cred.