Grattis till landslagsplatsen tedenby
Håller med och riktigt kul för Mattias Tedenby, Hv71 och vi HV-fans. Nu blev det genast intressant och följa Channel One Cup.
Mattias Tedenby blev idag uttagen till Tre Kronors trupp till Channel One Cup nästa vecka. Tedenby ersätter skadade Richard Gynge.
Så här spelar Tre Kronor i Channel One Cup.
Torsdag 17/12 kl 17.00 Ryssland - Sverige
Lördag 19/12 kl 16.00 Sverige - Tjeckien
Söndag 20/12 kl 16.00 Finland - Sverige
Sveriges matcher i Channel One Cup direktsänds i TV12 och SVT.
hv71.se/artikel/74598/
Vad tror ni chansen är att Mattias väljer att förlänga med HV71?
Jag tror det är ett jävla långskott. Hult kommer självfallet gå över lik för att få Mattias underbar underskrift. Man kommer även få lite rum att arbeta med rent ekonomiskt då jag förutsätter att både Christensen och Karalahti lämnar efter säsongen. Frågan är dock om det räcker? Tedenby har knappt fått fjun i de nedre regionerna och vill kanske testa sina vingar ytterligare en gång i Nordamerika, alternativt testa på Ryssland eller Schweiz (money, money). Schweiz tror jag är ett väldigt intressant alternativ. En liga som även hade passat Mattias perfekt då det är betydligt mycket mer “1v1-spel” i NLA än vad det är i SHL.
Tedenby tjänar väl rätt bra i HV71 nu samt att han får spela hemma. Trygghet bra lön vänner, finns mycket som lockar att stanna hemma. Hade jag varit Tedenby hade jag stannat kvar i HV71 och spelat hela min Karriär där bland kärlek trygghet vänner starka känslor.
Men samtidigt förstår jag att spelare vill testa sig själv hur bra man kan bli och dra in så mycket pengar som möjligt fram till pensionen precis som oss andra dödliga. Så vi får hoppas och se helt enkelt. Jag tror vi kan hitta ersättare som gör lika mycket poäng som Tedenby men ingen lika skicklig och rolig att titta på.
Kan det hjälpa att det blivit fler hemvändare så pressen på honom minskar. Det är ju så att de som fostrats i klubben känner högre krav. Nu är det så många som delar bördan, förra säsongen upplevde man att Teden kände stora krav att prestera samtidigt som han inte verkade att trivas. Nu är det ett annat fajtingface.
Fint med förlängning, men risken länns stor att det finns out-klausuler inskrivna. Iaf nör det gäller NHL.
Jäklar vad nice Var nästan övertygad om att han skulle på utflykt till KHL ett tag. Ska bli riktigt kul att se honom fortsatt i HV.
Så himla kul, tre år!!! Nästan för bra för att vara sant. Bra jobbat Hult !!!
Vad ska vi gissa på straffet blir för Tedenby? 6 matcher varav 2 omvandlas till böter vilket innebär att Teden missar första play in matchen.
Kan det bli ännu hårdare?
Med HVs tur resten av säsongen och Play in.
Skulle inte tro på ett så hårt straff. Resterande grundspel, dvs tre matcher till känns som en rimlig spekulation. Vad jag kommer ihåg så är han väl inte att kalla en återfallsförbrytare?
Då var det klart, troligtvis inget mer för Tedenby om inget mirakel uppstår. Han får väl be till högre makter.
Svenska ishockeyförbundets disciplinnämd kom idag med domen till HV71:s Mattias Tedenby. Forwarden stängs av från spel i 5+2 matcher för en huvudtackling.
Hoppas verkligen inte det var det sista vi såg av Teden denna säsongen.
Det är i motvind som drakar lyfter, HV71 mot alla!
Känns spontant som ett väldigt hårt straff för en kille som inte har någon historik alls, under hela universums livstid, på att vara ful. Hur många spelare har inte hv fått på skadelistan, bland annat två hjärnskakningar, där det inte blivit något alls, inte ens en 2a???
Fy fan. Jag funderar allvarligt på att sluta titta på ishockey.
Ok nu kom Tendens beslut. Det får fan vara någon rim och rason i bedömningarna!
Så här har det sett ut under året för huvudtackling: Återfallsförbrytare räknar jag de som har fått upprepade avstängningar iår/avstängning i anslutning till detta år. Kan ha missat någon.
N. Sörensen, LHC Huvudtackling, 3+1 b[/b]
T.Nilsson, FHC Huvudtackling, 2+1
C. Campoli, HV71 Huvudtackling 24 jan - 16 feb 7+3 b[/b]
T. Sallinen, Djurgården Huvudtackling 24 jan - 2 feb 4+1
A. Urbom, Skellefteå Huvudtackling 24 jan - 30 jan 3+1
J. Kwiatkowski, MODO Huvudtackling 23 jan - 26 jan 2+1
J. Ericsson, Skellefteå Huvudtackling 22 jan - 26 jan 2+0 b[/b]
D. Rahimi, Linköping Huvudtackling 18 jan - 21 jan 1+0
D. Brodin, Djurgården Huvudtackling 10 jan - 16 jan 2+0
A. Bibic, Rögle Huvudtackling 11 dec - 7 jan 5+2
N. Andersson, Malmö Huvudtackling 23 dec - 30 dec 3+1
O-K. Tollefsen, Färjestad Huvudtackling 28 nov - 18 dec 6+2
J. Mustonen, Örebro Huvudtackling 17 nov - 3 dec 6+2
A. Bibic, Rögle Huvudtackling 19 nov - 24 nov 2+0
B. Thomas, MODO Huvudtackling 17 nov - 24 nov 3+1
M. Rosseli-Olsen, Frölunda Slagsmål 15 nov - 21 nov 2+0
I. Baranka, Rögle Huvudtackling 13 nov - 21 nov 3+1
C. Campoli, HV71 Huvudtackling 31 okt - 12 nov 4+1
N. Sörensen, Linköping Huvudtackling 30 okt - 14 nov 2+0
P. Thoresen, Djurgården Huvudtackling 25 okt - 10 nov 5+2
I. Melart, Luleå Huvudtackling 25 okt - 29 okt 2+1
K. McDonell, Malmö Huvudtackling 21 okt - 28 okt 3+1
J. Ericsson, Skellefteå Huvudtackling 11 okt - 28 okt 6+3
A. Salmela, Brynäs Huvudtackling 19 okt - 24 okt 3+1
P. Galbraith, Karlskrona Huvudtackling 16 okt - 21 okt 2+0
P-Å. Skröder, MODO Huvudtackling 16 okt - 17 okt 1+0
J. Karalahti, HV71 Huvudtackling 15 okt - 31 okt 7+3 b[/b]
J. Norman, Skellefteå Huvudtackling 4 okt - 17 okt 5+2
S. Heshka, MODO Huvudtackling 30 sep - 3 okt 2+1
J. Karalahti, HV71 Huvudtackling 28 sep - 10 okt 5+1 b[/b]
- Då har vi alltså 3/5 återfallsförbrytare som Tedens tackling anses vara värre än
- Då har vi alltså Tedens tackling klassad värre än 73% av alla huvudtacklingar i SHL iår
- Då har vi alltså 17% vars tackling anses vara värre än Tedens
- Då har vi alltså 10% vars tackling anses vara likartad som Tedens
- Då har vi Karalahtis käkbrott på Vrana som anses vara mildare än Tedens tackling, Karalahti som precis kom från avstängning
- Behöver jag lägga till fler punkter???
Men vi får inte glömma att Teden spelar i Hv71. Fy fan för diciplinnämnden och samtliga som sitter och drar i detta jävla skämtsamma lotteri.
Jag hoppas Hv71 överklagar oavsett utgång, Teden kommer förmodligen inte bli spelklar tidigare men för att markera att detta är fan inte OK det de håller på med
Teden får skylla sig själv lite tycker jag. Att göra något sådant så nära play in är pinsamt gjort. Teden har varit i obalans ett tag… Ne klantigt man vet hur DM lottar från fall till fall.
Kingen är det okej att jag delar ditt inlägg på FB, tycker det var skit bra!
Sen ska man inte glömma t.ex. tacklingen på Brithén från han i MODO (Bobby Butler?), som inte ens hamnade i nämnden… Nivån på bedömningarna är allt annat än jämn inom och emellan de olika instanserna (referensgruppen/DN). Tyvärr är det väl så att lite “dramatik” vid olyckstillfället är det som gäller om man ska få en rättvis bedömning. Att det ska va hårda straff för ojusta saker är väl inget snack om men det saknas en konsekvent bedömning…
2 mål av Tedenby i kvällens 5-1 seger mot Schweiz… Spelade förövrigt med Filip Sandberg som hade 2 ASS… Enligt AB var Tedenby riktigt pigg O lagets bästa spelare.
Tedenby är ju ingen direkt poängmaskin men 5+2 på senaste 5 matcherna och nu ledar han interna poängligan i HV.
Sedan kedjan med Teden+Lias+Sandberg sattes ihop har de producerat 21 poäng (8+13) på 5 matcher… hyfsat