Blir onekligen i intressant att se om även blomqvist lirar teden i pp.
Det kan ju inte vara möjligt att göra om det misstaget…
måste vara så att 21 är skriven med en märkpenna på whiteboardtavlan och ej går o få bort…
Jag ser faktiskt inte problemet med den “dåliga defensiven” om man ser det relativt hans offensiv.
Tedenby var på 7:e plats i HV av alla spelare i +/- per speltimme i serien vid lika styrka (-0,55) och 5:a i HV i kvalet (+2,03) … (av de som hade hyfsat med speltid.)
Tikka var däremot t.ex. 3:a från botten i serien med -2,08 och i kvalet toksist med -2,38 .
Det känns för mig som det finns betydligt värre problem att ta tag i om nu sponsorer betalar hans lön .
Men alltså du måste sätta att det är TEDENBY i perspektiv. Det är inte någon som tjänar 75k i månaden och kommer från division ett. Denna grabb är en av de DYRASTE i truppen och ska snitta runt 30 pinnar per säsong. Punkt
Är väl sponsorernas problem i så fall - inte HV:s …
Vad menar du nu?
Om vi får kraftig rabatt (via sponsorer) på Tedenby som ändå presterar rätt OK och vi har andra som inte alls presterar så är inte han största problemet …
Problemet är att han är Jönköpingskille som inte kommer dra upp familjen för ett äventyr mer. Blir svårt att bli av med honom.
Man får helt enkelt lida pga Lindbom något år till med att kasta pengar i sjön.
Tycker det kvittar vem som betalar om det hindrar HV71 att ta kliv. År 2024 går det att argumentera för att valfri kedja i HV71 är bättre utan Tedenby. Ska vi nu införa ett nytt spelsystem och bli en fungerande enhet så är frågan, vad ska Tedenby bidra med, vilka medspelare kan han höja?
Tedenby lär aldrig bli profet i sin hemstad , det har jag förstått - men jag tycker personligen inte att han alls är så dålig som folk påstår - tycker statistiken jag nämnde visar på det relativt till exempel Tikka …
Tikka räcker det tydligen med att han proppar någon och spelare bra i två, tre matcher mot Oskarshamn och liknande motstånd - sen är han tydligen helt OK .
Problemet jag ser är att det är omöjligt att se vilken kedja han ska vara i… För hur som helst så är han ingen fjärdekedjelirare men alldeles för trubbig i en kedja högre upp…
Inte för att jag tror att Teden plötsligt blir en toppspelare igen. Men man får inte glömma att han både har varit skadad till och från senaste två åren. Och att han är av de spelarna som älskar HV mest och spelat två år då det varit extremt påfrestande för alla med HV-hjärna.
Hur mycket vi än sågar honom är så lär han säkerligen vara sin hårdaste kritiker. Han snittade 35 poäng tre säsongerna innan återkomsten, i KHL och Schweiz, och jag tror inte han blivit så mycket sämre från en dag till en annan.
Sen har jag också svårt att se var han ska spela, och man är aldrig bättre än sin senaste säsong. Dock är jag nog en av få som tror att det fortfarande finns lite krut kvar i honom, under rätt förutsättningar och med ett självförtroende som helt saknats senaste två åren. Man får aldrig glömma hur otoligt viktigt psykologi är i sport. (Sen ska han givetvis inte spela PP)
De som säger att han kan hitta tillbaka till sin form tror jag inte har sett en enda match där han spelar. Man märker att han spelar i ett högre tempo än vad han hinner med. Tedenby fintar ofta bort sig själv, sätter inga frilägen och har liksom inte den skridskoåkningen och balansen han hade förr. Han är helt enkelt för dålig. Alla vill väl att han ska vara bra det tror jag alla är överens om men hur många gånger ska man ge honom chansen? Tredje gången gillt kanske? Nej jag tror inte det tyvärr… jag tror att Teden känner det själv att det inte funkar för honom
Jag vill förtydliga: tror inte han kommer hitta tillbaka och vara lika bra som han var för 3-4 år sen. Däremot så är det mycket som sitter i huvudet också och jag tror ändå han kan mer än vad han visat. Är dock fortfarande tveksam till var han ska spela.
Han gjorde ju en handfull bra matcher. Så något finns där även om jag också är skeptisk till att han kommer göra något större avtryck. Men som det ser ut nu med väldigt få spelare från de egna leden, med Öneruds oklara situation, då kanske vi bör ha någon kulturspelare med bara för att?
Mot bakgrund av hur otroligt dåliga hans säsonger har varit efter återkomsten är frågan om han mentalt kan resa sig?
Kanske om han får börja med att slåss om en plats i fjärdekedjan, lyckas ta en plats och tidigt på säsongen peta in några puckar.
Jag är dock skeptisk, det känns verkligen som att alla stjärnor måste stå rätt för att han ska komma tillbaka till en någorlunda nivå.
Mattias Tedenby…en fråga jag ställer mig. Tycker han fortfarande det är kul att spela ishockey? Brinner han för hockey lika mycket nu som tidigare?
Jag är rätt tveksam. Innan han stack ut på sin senaste utlandstripp, var han väldigt drivande i omklädningsrummet, eldade på, peppade, körde sitt zigge zagge osv. I år såväl som förra året, väldigt tyst, bakåtlutad, han är där men ändå inte.
Dags att lägga skridskorna på hyllan? Kanske, men det är mycket pengar att ge upp.
Jag tycker det är stor skillnad på Önerud och Tedenby. Tedenby känns tyvärr inte som en ledare som sprider HV kulturen runt sig, även om han varit där i många år. Önerud har ju varit kapten i HV. Men det där är självklart något som är grymt svårt som utomstående att säga något om. Jag har inte möjlighet att gå på träningar så jag kan inte se ifall Tedenby peppar de yngre etc. Men det är som sagt min magkänsla inte fakta.
Jag jämför inte önerud och tedenfart.
Jag menar bara att vi borde ha kvar några med hv-hjärta.