Tråden om #21 Mattias Tedenby

Bara det att han tappar o ger bort puck o trillar så ofta får en att fundera. Tror han behöver kalibrera om och lugna ner sitt spel lite. Åka mindre och planera sitt spel, tänka mer… på rätt sätt. Kanske kan AB hjälpa.

1 gillning

Då tar jag ärligt Önerud om man bara får behålla en. Kämpar 100% mer

2 gillningar

Jag med :raising_hand_man:t4:

1 gillning

Ytterst oklart om Teden kan det. Han har alltid byggt sitt spel på intensitet, skridskoåkning, teknik och start-stop. Väldigt mycket mindre på hockey IQ, det var väll därför han aldrig blev en supersttjärna i NHL. Hur myket jag än gillar Teden som person och HV hjälte, så måste ki nog säga stopp här och nu.

2 gillningar

Att Tedenby inte skulle kämpa mer eller lika mycket i varje byte som Önnerud håller jag inte med om.
Men båda är ju tyvärr spelskickligt inte på någon högre nivå längre.
Men Önnerud gör mer nytta, definitivt!

2 gillningar

Jag är livrädd att göra sig av med klubbikoner, spelare med extremt klubbhjärta.
Jag förknippar detta med Silly 20/21 när man gör sig av med både Thörnberg och speciellt Sundh, nu var det fler anledningar till att vi åkte ut den säsongen, men hade vi gjort det om vi hade kvar de två?

Visst Tedenby har 2 riktigt usla säsonger bakom sig med mycket felpassningar, pucktapp, legat fel i banan stundals, men som med Önerud så kämpar dessa herrar något extremt mycket där ute på banan, de tar de obekväma besluten och följer med defensivt(som många av våra stjärnspelare inte gör)

Senast Teden var i HV var vi inget bottenlag och sedan komma tillbaka in i kaoset där han överskattade laget och framförallt sig själv så hamnade han helt fel, detta har resulterat i att han har fått spela i många olika konstellationer och även blivit petad. Detta ger ingen spelare riktigt chansen att få det att stämma.

Låt Teden stanna och börja lägre ner i konstellationerna och låt han bevisa att han kan göra nytta under vårt nya ledarskap.

Han behöver inte göra poäng, läckra dragningar eller vara snabbast i ligan. Det har vi andra spelare till. Han behöver ta obekväma beslut och hjälpa laget att vinna med sitt klubbhjärta.

6 gillningar

Han är betald till att göra poäng och en jävligt stor skillnad. Ett lag som vill någonting kan inte ha 300k/månad spelare som dessutom är värdelösa på att försvara i de nedre kedjorna.

1 gillning

Tror ingen med ett gediget hockeykunnande någonsin sett Teden som en poängspelare i SHL. Han är och har alltid varit en energispelare som kan skapa ytor till sina medspelare.

3 gillningar

Förstår oron men finns också moderna bevis i form av Växjö att du kan vinna helt utan ingridienser så som klubb hjärta. Tycker vi har lyckats hitta spelare som kommer till jobbet varje dag i form av att kämpa lika mycket som Tedenby, typ Herman Hansson.

Kan Tedenby vila med pucken eller kommer det bli ett felpass eller pucktapp? Vem vet. Kanske Tedenby kan bli skolad in till det nya spelsystemet väl och spela enklare. Då är det gott att ha någon som ger 120 procent. Men i framtiden bör vi leta efter billigare energi.

Undrar också hur mycket energi ger det till lagkamraterna med någon som kämpar som fan men tappar pucken hela tiden

Den här är ju bara för skön. Undrar om han imiterar nåt idag…

1 gillning

Lägger denna här. Avdelning humor/verklighet.

6 gillningar

Du menar alla utom hvs tränare och sportchefer? Vi talar ändå om mr powerplay här

1 gillning

Fast vaddå har har snittat runt 30p/säsong det är ju i mina ögon poängspelare inte nån topp men 30p i shl är bra.

Jag håller med, han bör inte spela PP men de har säkert haft en tanke med det :pleading_face::joy::person_shrugging:

Ja han gör sina poäng, men det bör inte vara därför han är med i laguppställningen. Det ser jag mer som en bonus.

Så dyr spelare för åka runt och “göra plats” känns helt konstigt. Tror absolut HV förväntade sig 25-30p av honom garanterat.

Måste ha lite känsla för roller och hierarkier också. Blir märkligt att spela i samma kedja och göra samma jobb som en kille med 6x din lön. Inte så motiverande.

1 gillning

Ja det tror jag är oerhört viktigt för ett lag, oavsett vem som betalar lönen

Jag är uppenbarligen en person utan “gediget hockeykunnande”. Men att lägga en topplön på en “energispelare” känns ganska fel. Normalt sätt så brukar “energispelare” vara av en större storlek än Teden och dessutom vinna mer dueller och vara bättre defensivt och inte vara en av ligans bäst betalda. Defintivt inte vara en spelare som trillar i varenda närkamp. Men som sagt jag har inget “gediget hockeykunnande” och kan tyvärr inte se alla avancerade samband som gör att Teden ska ha en absolut topplön i SHL för hans 12-15p per säsong. Sorry, du får gärna upplysa mig, så jag lär mig något om hockey.

4 gillningar

Jag har aldrig uttalat mig att han ska ha en topplön. Killen har kontrakt och den lön han har, oavsett vem som betalar lönen och vem som värvade honom. Det får vi förhålla oss till.

Sen ska vi nyttja honom på bästa sätt, är det att ha honom i PP, BP, på läktare osv. Det är vad vi kan diskutera. 99/100 (överdrift) inlägg om Teden handlar om hans fruktansvärda lön och inlägg som “sparka” , vem som bär skulden för att han värvades osv. Inlägg som tillför noll och ingenting.

Personligen anser jag att han är en optimal spelare för en tredjelina, som ska checka. Det kan vara så att jag har helt fel, men då ser vi på honom och kanske på hockey överlag på helt olika sätt.

1 gillning