Tråden om #21 Mattias Tedenby

Vill hylla Tedenby igen. Han gör inte en bra match men inställningen är 100%. Fortsätter han såhär kan vi kalla honom för ledare. Enorm offervilja men vill se honom bryta in mer på mål.

4 gillningar

Fast räcker det att kämpa lite för att vara en “ledare” i hv71? Det låter nästan så. I så fall tycker jag att en annan borde bli erbjuden kontrakt också. Ge mig 300 000 i månaden och jag ska också kämpa stenhårt. Jag kanske inte klarar att göra fyra mål på en hel säsong förvisso. Men kan säkert krångla in nån puck om stjärnorna står rätt.

Jag är medveten om att jag kritiserar Teden mycket. Kanske en hang-up likt Lejaques har/hade på Herman Hansson. Man känner sig som en repig grammofonskiva…är det befogat? Ja, jag tycker nog faktiskt det.

Problemet är bara att just nu är Tedenby bättre än hälften av våra övriga forwards, sen om det säger mer om våra forwards eller om Tedenby låter jag vara osagt! Men just nu har vi betydligt större problem än Tedenbys vara eller icke vara.

3 gillningar

Fast Tedenby pushar sig själv till gränsen av sin förmåga. Han försöker och anpassar sitt spel. Han täcker skott med ansiktet.

Ledarskap på isen handlar om att våga utsätta sig för smällar och göra det man kan för laget. Tedenby får inte mer betalt för att han offrar sin kropp.

3 gillningar

Menar du att Tedenby skulle ha mer betalt bara för att han täcker skott? Jag tror det finns fler spelare i laget som täcker skott utan 300k på kontot.

Det där kan vem som helst göra. Många tusentals människor här i Jönköping som skulle
offra sin kropp för dem pengarna. Ja, pengarna ja. Det är ju det som är kruxet. Har man så hög lön så skiter jag i om man täcker skott eller inte. Shls högsta löner motiveras inte av benägenhet till att täcka skott. Det handlar om att producera när man ligger på dem nivåerna. Poängen måste in. Allt under 20-25p/säsong är oacceptabelt.
Shltabellen bryr sig inte om kämparglöd, det vet vi. Det är mål och poäng som räknas. Därför som det här kontraktet gör mig så provocerad.

Förövrigt, täcker han ens så mycket skott? Att försöka täcka skott och att faktiskt göra det är inte samma sak. Mot saik tyckte jag bestämt att det bara var frågan om försök till att täcka skott från #21.

Vi förlorade pengarna när vi skrev kontrakt med Tedenby. Du kan betala någon tio miljoner i månadslön men den kommer inte prestera bättre för det. Inte den anställdas fel utan den som anställt som skapat problemet.

Det Tedenby gör bra är att försöka anpassa sig för lagets skull. Inga divafasoner alls. Han skulle kunna skita i allt och bara ta pengarna.

2 gillningar

Klarar man inte av att särskilja på en spelares kontraktsituation och huruvida densamma gör nytta för laget och motiverar sin speltid, ja då bör man se sig i spegeln och tänka till.

Alla ni som känner er reflexmässigt tvingade till att svarar på följande utsaga:

“tedenfjutt gör en bättre insats, leder laget genom att visa kämpaglöd”

med:

“BUÄÄÄÄÄÄÄHHHHH 300 tusen kronor i månadnen UÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄH”

Har nog inte rätt insikt i vad som är viktigt. IMHO.

1 gillning

Teden har kritiserats i typ 2 års tid nu och teden får en komplimang för 1 match och det blir liv direkt… för fan höj er

3 gillningar

Lite som jag skrev i tråden om Tikka.
Att han är sjukt överbetald kan man inte beskylla honom för.
Det kvittar om han har 50’ eller 350’ i månaden. Så länge han gör allt han kan för att bidra kan man väl inte lasta HONOM?
Eller?

2 gillningar

Jag vill nyansera detta lite:

Det räcker inte med att “göra allt man kan” för att få cred. Det man gör behöver bidra till laget och på en sådan nivå att man gör skillnad. Jag tycker tedenfjutt gör positiv skillnad i detta lag just nu. Inte jättemycket, men mer än förra säsongen OCH MER ÄN MÅNGA ANDRA (edit/tillägg). Det gör däremot inte tikka, eller Hansson innan skadan. De kämpar säkert röfven av sig, men det kan jag oxå göra, och några tiotusen unga vuxna i jönnet-län med mig, om vi hade fått chansen, vilket vi naturligtvis INTE skall få.

6 gillningar

Så efter kontraktet skrivits på så upphör spelarens egna ansvar och man ska som supporter vara glad om spelaren i fråga ens dyker upp. Förstår jag det dom.

Där är vi skiljaktiga.

Det var en halmgubbe.

Vi gillar inte halmgubbar i diskussionerna.

1 gillning

Tycker bara att det ska vara credit where it’s due. Ett par hyggliga matcher uppväger inte för två väldigt svaga säsonger. Stämmer gärna in i hyllningskören vid nyår eller så. Om det går att tala om trendbrott då.

1 gillning

Det är ok att ha olika tidshorisont för att bedöma en spelare. Men var tydlig med att det är detta som är upphovet till åsiktsdifferensen, inte huruvida spelare X tjänar pengar eller inte.

Själv tycker jag försäsong samt start på SHL är tillräckligt mycket datapunkter för att se en aningen mer ansvarstagande och påkopplad tedenfjun. Sen hoppas jag naturligtvis att detta kvarstår till nyår och förbi. Annars är det inte så mycket värt.

4 gillningar

Jag tycker det är självklart att kostnaden för en spelare ska vägas in när man bedömer någon.

Teden är hittills bättre än tidigare säsonger men fortfarande långt, långt ifrån att ens vara i närheten värd pengarna.

Ger vi ex Träff eller Reber samma matchning så bidrar de minst lika mycket.

Så att han nu bidrar lite grann är ju korrekt men inte i närheten vad han borde sett till prislapp.

Nu lär vi ju inte kunna bli av med honom då ingen klubb ens skulle fundera på att ta in honom ens till halva kostnaden så han lär bli kvar även nästa säsong.

Faller han tillbaka till nivån han hållit de två senaste säsongerna så tycker jag han ska upp på läktaren och då satsa på ex Reber.

Så när han spelar som han gör nu är han en kantboll i en tredjekedja.

Att alla spelare kämpar och gör sitt bästa utgår jag ifrån att alla gör, alltid.

Fast stämmer verkligen det? Tycker det varit många som försvarar Tedenby med. Att kritiseras under två års tid låter som att det bara är just kritik som förekommer. Det såg jag i Nubbens tråd men inte här.

Också en intressant skillnad i att när nubben kritiserats så har det alltid varit hela skulden som lastats på honom. Inte dem som anställde Nubben.
Medans i tedenbys fall, så tenderar folk att flytta ansvaret över till sportslig ledning.

Nädu. Tycker man kan vända på det. Det är konstigt att det inte har kritiserats mer än vad som gjorts. Men det är ju så, de egna produkterna är heliga.

1 gillning

Jag, som ansvarig för innehållet på denna plattform, läser 100% av alla inlägg. Jag är inte utom förutfattad mening eller bias, men min extremt starka åsikt är att du har fel i bägge de påståendena.

Tedenby har haft en otroligt stark slagsida åt stark kritik. Väldigt få har skrivit upp honom. Desstom, väldigt många är införstådda med, och uttrycker stark kritik mot Lindbom och andra för Kent, för kents debacle.

4 gillningar

Man kan naturligtvis ta in det om man skall göra en bedömning av värde/krona eller liknande, eller när man jämför olika potentiella nyförvärv. Men så fort en spelare är med i lagbygget och man “hyllar” den för att bidra till att driva laget, ja då är det debilt att gnälla över vad personen tjänar. Att någon betalt överpris för en spelare, gör inte den ABSOLUTA insatsen på isen annorlunda. Den är vad den är, oavsett kostnad.

2 gillningar

Som jag upplever det så har tedenby kritiserats mycket i flertal trådar från lagbygge till matchtrådar. Jag förstår att du upplever skillnad mellan teden och Kent, men det är ju inte så konstigt då flera önskar att teden var så bra som han en gång varit och så är det väl med andra egna spelare att de har ju en historia som gör att det finns en “bias” kring de spelarna.

Jag tycker tvärt om, jag tycker att senaste åren har det blivit väldigt tydlig att ingen är fredlig, det har varit hårt mot nästan varenda en i organisationen. Men vi kanske upplever det olika och jag delar bara mitt perspektiv. Jag tycker bara att det börjar bli så oerhört tröttsamt att läsa samma sak flera gånger i veckan om spelare i HV71 (oavsett om det är tedenby, tikka, ap eller vem som helst).

Kanske har man i all misär börjat filtrera ut de positiva inläggen kring spelare :rofl:

1 gillning