Tråden om #21 Mattias Tedenby

Nej. Det är du som tycker det. Fast du tyckte dessutom att de som brinner för klubben ska ha mindre betalt eftersom klubbhjärta är “acceptera en icke marknadsmässig lön för att maximera klubbens chans att vinna”. Jag vände på perspektivet för att visa på hur absurt löne- argumentet är.

Jag håller med @Diabolics att det inte finns några specifika variabler som kan användas för att definiera klubbhjärta.

(För genomskinlighetens skull ska jag dock medge att jag också har oerhört svårt för företag och föreningar som utnyttjar lojala arbetare genom att ge dem sämre lön, p g a att det är “lojalt att ställa upp”. Sådana arbetsgivare kan ruttna i Linköping)

4 gillningar

Hånfullt skrivet. Själv är jag född i Huskvarna och supporter sedan 1971, om det nu har betydelse. Jag vill inte se någon gräddfil för egna produkter och är trött på allt tjöt om “genuina HV-killar”. Även egna produkter måste prestera och jag tillhör de som tror att även spelare födda utanför 036-området kan utveckla ett engagemang för klubben.

1 gillning

Jag struntar fullständigt i om man som supporter är född i 036-området eller inte. Jag själv är född utanför.

Man kan hålla på HV oavsett. Och det är fint. Som med alla föreningar.

Däremot är jag fullständigt övertygad, helt baserat på HV:s framgångar, att man måste ha respekt för var föreningen kommer i från.

Och ja, då tror jag man är ute på hal is när man pissar på allt och alla som faktiskt kommer från de egna leden (säger inte att du gör det).

Sen det där med att egna genuina HV-killar inte ska ha nån form av gräddfil. Det är dina ord. Däremot ska de ha respekt. Precis som de spelare utifrån som med tiden blir en del av föreningen.

Jag saknar respekten för de egna killarna, eller de som med tiden blir det. Att skriva att spelare ska sänka sina löner för att visa nån form av klubbhjärta. Det är brist på respekt.

Och ja, har man inte den respekten. Då finns det hundratals andra lag, tusentals, att hålla på.

4 gillningar

Jag ser relationen mellan moderklubb och (stjärn)spelare lite som relationen mellan förälder och barn under livets gång, men givetvis inte så tillspetsat. En spelare som kommer till föreningen i junioråren får stora delar av sin hockeyutbildning där, har äldre spelare och ledare som mentorer, personliga träningsupplägg, får hjälp med utrustning och praktiska saker som boende och måltider. Som ung spelare tillhörande ett SHL-lag får man, utöver faciliteter och talangutveckling i toppklass, också exponering mot media, agenter och landslag.

Förhoppningsvis hinner man göra avtryck i A-laget och hjälpa föreningen till framgångar, men de skickligaste spelarna söker sig ofta tidigt vidare till andra ligor, och spenderar karriärens bästa år där, vilket givetvis är fullt förståeligt. Det är naturligt att vilja utvecklas maximalt och tävla på högsta möjliga nivå.

På samma sätt som barn växer upp och föräldrar åldras, och ”styrkeförhållandet” så småningom blir det omvända, så kommer det en punkt där vissa spelare har möjlighet att lyfta föreningen mer än vad föreningen kan lyfta spelaren, kalla det att ”ge tillbaka” om man vill. Att vara en ambassadör för klubben på distans, ge goda referenser och ge klubben chans att värva skickliga spelare är ett sätt. Att komma hem några år innan ens karriär kräver det är ett sätt, medan man ”egentligen är för bra för SHL”. Att som skicklig spelare skriva på ett flerårskontrakt som ger klubben stabilitet och förutsägbarhet är ett sätt. Att skriva på ett kontrakt som ger föreningen mycket ”bang for the buck”, och därmed ge klubben chans att värva ett ännu starkare lag, är ett.

Inget av det här är något man kan kräva, inget något spelare är skyldiga att göra, men för mig krävs det likväl ett visst mått av aktiva val och att i handling visa vad föreningen betyder för att bli en legendar likt Davidsson och Petrasek. Och det är naturligtvis helt okej att det inte är allas prioritet.

Jag har dock väldigt svårt att se rimligheten i att föreningen närmast ska stå i tacksamhetsskuld eller vara skyldiga att bjuda över alla andra lag för att få hem ”våra” spelare och hålla dem nöjda i karriärens slutskede. Facit finns ju på hur belastande för klubben det kan bli.

Jag håller helt med dem som skrivit att inget föder klubbhjärta som att vinna matcher med laget. Nu behöver vi bygga ett vinnande lag och en vinnarkultur på nytt, och med det skapar vi klubbhjärtan för framtiden. Säsongen som kommer blir oerhört avgörande, men jag känner tillförsikt!

14 gillningar

Det är ju en jäkla skillnad om man spelat i ett lag som presterat bra, eller hyggligt bra, över tid än om man kommer från år av missär. Tyvärr är det ju så att spelare som varit i klubben de senaste säsongerna och som har “klubbhjärta” snarare tar med sig en förlorarmentalitet in i gruppen än ett vinnarbeteende.

Mårts sa redan på sin tid att det inte längre går att bygga klubbkänsla, utan man måste inse att man måste bygga lagkänsla. De flesta är relativt nya och kommer vara i HV en kortare tid, 2-3 år. Dvs. vi gör inte detta för Husqvarna och Vätterstad, utan för varandra i laget. Att bygga upp en speciell känsla i laget där alla tar sina roller och gör sitt jobb, varje dag, och få fram känslan att vi vinner detta tillsammans bara vi matar på — oavsett vad det står i matchen.

Tedenby har inte vunnit några matcher åt oss på år och dar. Visst han står för hårt arbete med skridskoåkning, men inte sällan fel placerad i defensiven, och han står för historik. Tedenby är väl helt enkelt det minst dåliga alternativet, det enda alternativet, om man vill ha med lite historik nu när hela havet har stormat under silly. Men som sagt vet i tusan vad senaste årens HV som Tedenby varit del av har stått för. Sannolikt inte så betydelsefullt för laget att ha med Tedenby, tror däremot att det är viktigare för supportrar och sponsorer. Utan Tedenby är laget 100% plast, med Tedenby finns trots allt 2% HV71 historik i laget.

3 gillningar

Välskrivet och sammanfattar hur jag känner oxå. :clap:

1 gillning

Diskussionen om huruvida Teden har klubbhjärta eller inte känns lite löjlig. Klart han har, det tycker jag han visat under åren, han brinner för HV. Sen är han väl en vanlig människa som också gillar att se över sitt hus och ha en bra inkomst för att säkra sin framtid för sig och sin familj. Jag är inte Tedens största fan (det kanske @lejacques kan intyga efter att ha spenderat tid på krogen tillsammans ;-)) men jag tycker det är lågt och ganska meninglöst att hålla på med den här diskussionen.

Det som är sant är att Nubben gav honom alldeles för hög lön och att hans prestation inte lever upp till den (surprise!), och där är vi väl alla överens (oavsett om man mäter poäng per lön eller positiv insats med någon annan mätmetod, bortsett från kanske “antal pekningar i egen zon”). Det är inte Tedenbys fel. Vem av er skulle gå in till er chef och be om att få halv lön för att ni känner att ni inte riktigt kommit upp i den prestation ni skulle vilja på jobbet sista året?

Visst kan man diskutera hurvuvida Tedenby platsar i en fjärdekedja men det påverkas ju inte av hans månadslön eller eventuellt “klubbhjärta”. Själv tror jag tyvärr han inte platsar alls (fel spelartyp för att brunka i fjärde, alldeles för dåligt placeringsspel), men det är trist att säga det. Jag gillar Tedenby som person, jag uppskattar alla hans insatser i klubben under åren som varit. Det är ett år kvar så nu är det bara att gilla läget. Om han får spela så skulle jag bli överlycklig om han är tillbaka i fornstora dagar men den chansen känns försvinnande liten.

2 gillningar

Jag anser att hela diskussionen gällande Tedenby är en effekt som är helt orsakad av Sportchefen-som-inte-ska-nämnas-vid namn. De omfattande diskussioner vi har både vad gäller Tedenby och AP 20 tror jag handlar om att laget varit felkonstruerat. Inte bara utifrån vilka skills spelarna haft, men också lönenivåer. De felaktigt satta lönerna och kontraktslängderna i laget gör att det skapas fel utgångsvärden i våra diskussioner - oavsett vad vi tycker i frågan.

Jag tror det inte hade varit några större problem om AP till exempel varit den bäst betalda de senaste åren eller att Tedenby hade ett långt men inte så dyrt kontrakt. Men nu har Tedenby ett långt OCH dyrt kontrakt vilket skapar paradoxen att vi kan tycka han är bra för laget ( = okej med långt kontrakt) men inte i relation till att han har typ bäst lön i ett lag som han inte ens platsar i.

Det är en omöjlig ekvation. Nostalgin står i direkt konflikt med nyttan. Och den skapar så jäkla mycket slitningar.

Om jag till exempel var AP20 skulle jag aldrig accepterat en lägre lön än vad Tedenby har just nu. Varför skulle han? Han är så mycket bättre än Tedenby, har lika mycket “brand recognition” och dessutom hållit laget flytande i tre år. Men det är såklart en omöjlig situation för Liljander eftersom ingen vettig sportchef skulle acceptera ett sådant överbetalt kontrakt. Likväl står vi här med en lön på Tedenby som är dubbelt så hög som den borde vara och det enda vi som fanns kan diskutera är om det hutlösa kontraktet på något sätt är värt det på grund av “klubbhjärta”. Och den här omöjliga skit-situationen är enbart skapad av uselt skrivna kontrakt för tre år sedan.

Allt går tillbaka till N-bb-n.

5 gillningar

I denna outhärdliga diskussion så är detta en av de bättre och kanske mest relevanta argument som framkommit. Vi har ju hamnat här av en anledning. Och den är inte bra. Och utifrån hur BL väljer att agera idag ställt mot tidigare xxxx så upplever jag att BL förstått lite vad det handlar om.

Just för att han verkar se ett lagbygge som ett lagbygge torde vara och som vi ropat efter.

Huruvida alla komponenter ska gå samman ja det är annan diskussion.

2 gillningar

Nu har jag inte läst allt supernoga, men det är väl ingen som har åsikten att Tedenby inte har klubbhjärta? För då har man nog tappat en hel låda skruvar.

2 gillningar

Tror att ’klubbhjärta’ till största delen är något positivt. I de situationerna vi varit i de senaste säsongerna tror jag dock det kan vara en börda att brinna för klubben.

Särskilt när man åker ur, eller är på väg att åka ur.

2 gillningar

Jag hade gått till min chef och gjort det. Jag har redan gjort det. När jag inte räckte till enligt mitt tycke. Pga orsaker utanför jobbet.
Fick höra efter ‘det var stort av dig, ingen hade gjort detsamma’.
Människor är olika. Så är det. Man agerar olika och tänker olika.

1 gillning

Älskar Teden. Men tyvärr har han typ 6-dubblad lön.

Tedenby har mer klubbhjärta än dom flesta någonsin kommer få. Är övertygad att han kommer sitta på läktaren och Hejja på HV i många år framöver.
Nu vart vi av med Tikkas lön iaf. Addera Tendens. Cirkus 600k tillsammans? För två som inte platsar?
Helt befängt.
Du kan värva 6 fwds per 100k för det. Eller 3st fwds per 200k för det för att sätta lite perspektiv på det hela.
Som jag har sagt förut. En 50/50 mix av AP och Teden hade varit värt det! Då pungar du.

Är inte med på bördan, men det beror givetvis på vad vi lägger i orden.

Hjärta är för mig en metafor för att brinna för något större än sig själv. En slags inre inspiration som till skillnad från den yttre motivationen inte kräver ett motiv. Har någon hjärta för klubben är det inte i första hand prestationen, lönen eller andra yttre omständigheter som är viktigast. De är underordnade det högre syftet.

Klubbhjärta är därför det som får någon att fortsätta kämpa och företräda klubben trots att det sportsliga går emot. Som supporter får en att fortsätta hålla på laget trots att de rent sportsligt presterar uselt.

Det är ju inte helt ovanligt att de mest hängivna inte nödvändigtvis är de som lyckas bäst. Klubbhjärta i medgång är ingen konst.

1 gillning

Det är väl vad Färjestad betalade för Oskar Steen och David Tomášek för att dra en jämförelse :grimacing: