Tråden om #21 Mattias Tedenby

Diskussionen om AP var nog snarare om han hade klubbhjärta eller inte. För kvalité vet alla att han har när han vill. (Obs! Personligen tror jag han har det).

Tedenby tvivlar ingen på att han har klubbhjärta, utan där handlar det mer om vad han bidrar med på isen. Han kämpar och gör sitt bästa, men är lite för begränsad som hockeyspelare. Men eftersom han ändå är starkt förknippad med klubben så får han en lite större chans att ta en plats som kulturbärare och mentor/go gubbe.

7 gillningar

Självklart vill man helst se hv-killar i ledande roller, men de spelarna finns inte just nu av olika anledningar.

Samtidigt känns klubbhjärta överdrivet. Växjö har vunnit mest de sista 10 åren och de har haft främlingslegioner varenda gång med spelare från jordens alla hörn.

Det enda som är viktigt nästa år är att slippa kval, främlingslegion eller inte.

1 gillning

Tedenby har ett hjärta av guld. Men utan tröga backar att åka runt, samt att han tappat frenesi och sin explosivitet kombinerat med en ganska medioker spelförståels, ett uselt skott, dålig positionering så vet jag helt ärligt inte vilken roll han ska ta. Du får jätte gärna förklara och ge mig en inblick. Men jag ser det tragiskt nog inte. Hoppas gör jag, men jag ser det inte.

Däremot så tyckte jag inte att Teden lyfte någon. Förutom Brännan i typ en match. Speciellt i den roll han spelade.

Jag tycker att vissa av dom vi lånade in runt jul gjorde bättre ifrån sig. Även om Teden hade offrat en tand. Eller flera.

2 gillningar

Men det är också en av de mest ointressanta klubbarna i SHL, lite som Percys MIF var på 90-talet.

Jag ser inte klubbhjärta enbart som en framgångsfaktor utan som en själ i ett varumärke. Övertid tror jag mer på det.

4 gillningar

Absolut är det så.

Samtidigt kommer Läjkäss aldrig få uppleva att två egna produkter avgör en sjunde finalmatch i sudden. Jag vet vilket alternativ jag föredrar.

Sen är det ju som det är i SHL nu för tiden. Klubbhjärta existerar inte i samma utsträckning längre.

4 gillningar

Håller med, men jag tror spelare kan få klubbhjärta med tiden.

1 gillning

Absolut. Olle Alsing ju ett levande exempel på det.

2 gillningar

Lite OT nu men Växjö har ju ändå byggt upp en stomme med spelare som varit bärande senaste 10-15 åren även om det inte är egna produkter. Joel Persson, Robert Rosen, Martin Lundeberg, Dennis Rasmussen för att nämna några.

De har ju lyckats hitta bra spelare och sedan fått dom att vilja stanna år efter år.

Lite så jag hoppas HV kan jobba nu också. Det är så man bygger upp en dynasti. Sen klart det smäller ännu högre med egna produkter från bygden och där har vi ju länge varit väldigt framgångsrika men just nu är vi i en svacka på den fronten. Då behöver vi tänka mer som Växjö och det är det jag upplever att Liljander gör.

5 gillningar

Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Spela honom i en lina med Heponiemi och WIN, så har man en som kan bana väg för utrymme och Heponiemi som serverar Tedenby som sätter den mer eller mindre i öppet mål … Heponiemi kanske inte ens är center förvisso, men någon riktig lirare iallafall

Hur mycket istid är det realistiskt att den kedjan får? Teden och WIN spelar på bekostnad av vem? Jag menar, vilka blir 13e och 14e forward?

2 gillningar

Jag hoppas verkligen inte att de bränner Heponiemi ihop med Teden och WIN. Han förtjänar troligen bättre sällskap. Teden som måltjuv? Han har gjort 13 mål på 123 matcher sedan han kom tillbaks! Att han skulle blomma ut på nytt vid 35 tvivlar jag på. Kollar man hans mål- och poängsnitt så sjönk det dramatiskt efter att han signat superkontraktet. Tror han är ganska nöjd att kvittera ut runt 17 mkr på fyra år med insikten att detta troligen är hans sista kontrakt som elitspelare.

1 gillning

Visst är det svårt att tolka och läsa av någon i skrift om man inte använder emojis?

Jag var inte fullt seriös.

Det är klart att han skulle kunna lyckas, med rätt folk. Men jag är inte heller beredd att offra en spelare som är bättre än Teden.

Jag har postat den här tidigare. Men det blir ibland lite löjligt när vissa ifrågasätter spelares intentioner och “klubbhjärta”.
Här är två ambassadörer som bryr sig om fansen, staden och HV71.

18 gillningar

Det där ingår förvisso i deras jobb och säger exakt 0 om klubbhjärta.

Klubbhjärta är att t.ex. acceptera en icke marknadsmässig lön för att maximera klubbens chans att vinna. T.ex. Pudas i SAIK

3 gillningar

Och Oskar Lindberg . Om jag inte minns helt fel så spelar väl Oskar för typ 245 i månaden.

Det finns inga objektiva mått att mäta klubbhjärta i.

2 gillningar

Den där utsagan går det att vända på. Klubbhjärta är att som ledning identifiera spelare som brinner för klubben och betala dem lön därefter.

1 gillning

Lojalitet, engagemang utanför spelarrollen i klubben som helhet, frivillig ambassadör, ovilja att spela i konkurrerande klubbar, vilja att offra kropp och själ på isen för att vinna, ser utanför sin egen förtjänst och agent osv osv - hittar inte den 7-dimensionella klubbhjärtelinjalen just nu - ligger kanske i byrålådan just nu för att inte bli besviken denna säsong.

Jag hoppas dock att laget går ur säsongen med mer klubbhjärta än de går in i den med. Några spelare som får lite mer band till föreningen.

Annars om man Googlar så verkar det handla om hur många poäng man konsumerat till sig i Klubb-Hjärtat.

4 gillningar

Ni missuppfattade mitt inlägg. Det skall läsas som att, imho, så är det inte är särskilt meningsfullt att diskutera detta. För det finns inget objektivt att mäta. Allt beror på individ, både spelare men även observatör. Det blir till slut ett subjektivt beslut utan någon som helst grund i objektiva parametrar.

Det slutar med en “omröstning”. Om många anser att Tedenfart har klubbhjärta, så kommer han att “ha klubbhjärta”. Lite som vaccinering, kommer man över en viss procent så blir resultatet bestående.

2 gillningar

Du tycker att lön ska baseras på hur mycket man brinner för klubben alltså? Viktor Sjöholm ska då ha 300k?