Tråden om #21 Mattias Tedenby

Ja, vi får hoppas att han gör en stark försäsong isf och visar att det finns något i spelet att erbjuda som motiverar tid, för just nu är han väl rimligtvis fw nr 15.

@Fylke74
Här kommer en ai-sammanfattning:

Tedenby revanschsugen inför sista HV-kontraktåret

Mattias Tedenby, med över 560 matcher för HV71, är revanschsugen inför sista året på sitt fyraårskontrakt. Efter en tung säsong med bara sju poäng blickar han framåt, särskilt glad över att assisterande tränaren Nicklas Rahm är tillbaka – en viktig pusselbit i guldet 2017.

Tedenby hyllar den nya spelartruppen och tycker laget känts sammansvetsat under försäsongen, även om alla nyförvärv ännu inte anslutit.

Samtidigt konstaterar han att det är tråkigt att vännen André Petersson lämnat, men de håller kontakten privat.

Tedenby, som närmar sig topp-placeringarna i HV:s maratonlista, ser slutet på karriären närma sig men vill avsluta starkt. Framtiden efter denna säsong är oviss – allt tas år för år.

Uppgifter om en eventuell kontraktsförlängning och lönesänkning vill han inte kommentera.

2 gillningar

Ja föga förvånande. Inte torde jag att vi skulle hålla Teden efter senaste åren som hoppet för vår HV-kille.

Som du säger han får gärna ta klivet fram och bli den som på något sätt går i bräschen och visar vad HV betyder.

Det värmer alltid extra i hjärtat när en HV-kille kliver fram. Och det märks även i HG.

2 gillningar

Förvisso. Men 7 poäng på 43 matcher, varav en (1!) assist är inte dåligt, det är uselt av en spelare som kostar HV ca 6 mkr per år i form av lön+ sociala avgifter. Det blir nästan 1 mkr per poäng! Jag inte bara hoppas utan kräver att grabben lyfter sig om han vill visa sitt HV hjärta. Det räcker inte att bara flåsa i båset utan att även visa resultat på isen. Med det sagt hoppas jag han täpper till truten på mig och avslutar sin karriär snyggt.

7 gillningar

Jag tror de flesta är fuuullt medvetna om att Tedenby är alldeles för dyr och producerar alldeles för lite i förhållande till lön.

Tyckte dock det var kul att lyfta något positivt ang. Teden. I det här fallet att målskyttet faktiskt gått upp. :grinning_face: Jag menar, det har ju liksom mest varit nattsvart läsning kring Teden sen han kom tillbaka. Och nåt ljus i mörkret är att inte alla pilar pekar nedåt.

4 gillningar

Dessutom kan det finnas andra värden i att ha kvar en spelare som Tedenby. Många stirrar sig blinda på poäng och glömmer att poängen görs av anledningar som inte alltid syns utåt.

Hur skulle man avsluta hans kontrakt i förtid på ett snyggt sätt, det går inte!

1 gillning

Ang meningar man inte trodde man skulle få läsa! :slight_smile: Bra. Återstår att se om det bara är vid några få utvalda tillfällen med nostalgispelare då? :slight_smile:

1 gillning

Jag tror inte att folk stirrar sig blinda på poängen.
Jag oroar mig mest för hans spelförståelse, speciellt i defensiv zon.
Att ha en spelare som Tedenby i fjärde känns hopplöst tyvärr.
Han verkar vara en skön snubbe som har en jäkla go karaktär.
Alla poäng framöver kommer vara oerhört viktiga.

2 gillningar

Tror Herr Lejacques har fått i sig ett par Royal Export innanför västen till grillkorven!

4 gillningar

Foka på rätt saker så ska du se att det blir en intressant diskussion med bra klimat framöver. Sådana där genomskinliga helt irrelevanta trycka till-inlägg är så jävla onödiga.

Vilket jag tror är underskattat i ett lag, i synnerhet i ett lag fullt med legoknektar som saknar förankring i föreningen. Tedenby kan nog göra skillnad på sätt som inte alltid syns i protokollet.

3 gillningar

Jo. Men först måste han ta en plats? Att sitta på läktaren och heja på kan vi alla göra.
Jag önskar också att han tar en plats. Men det skulle nog förvåna oss alla.

3 gillningar

Det kanske är just sådana saker som ska vägas in när man bestämmer vilka som tar en plats i laget?

1 gillning

Bara för att det kan vara bra att ha gamla trotjänare i laget betyder det inte att alla gamla trotjänare är tillräckligt bra för att vara kvar i laget.

3 gillningar

Så länge de har kontrakt enligt min mening. Det är ingen som hade förlängt Tedenby som det ser ut idag, men vi måste väl för fasen visa lite respekt under tiden han ha kvar. Dessutom, som jag skrivit tidigare, har han kvaliteter som kanske inte syns.

1 gillning

Det är väl ingen som har påstått att någon ska vara respektlös mot honom?
Snarare tagit upp problematiken.
Som du säger så har han ett år kvar på kontraktet.
Han får försöka slå sig in som alla andra och ta en roll. Kvittar namnet på tröjan.
Vi kan ju jämföra när Växjö tog in Rosen under säsongen. Han fyllde en roll direkt. Dels spelmässigt men även kulturmässigt.

1 gillning

Det råder någon slags konsensus, inte bara bland HV-supportrar, att det är så jäkla tråkigt hur hockeyn blivit så identitetslös och att klubbkänslor spelar mindre roll för de aktiva.

Samtidigt. En stor del supportrar är de första att hävda att klubbkänsla inte spelar någon som helst roll. ”Namnet på tröjan”, ska inte ha någon betydelse.

Vi kan sitta en hel säsong och försvara en spelare som OSL (då ett år i föreningen) med att han kämpar och sliter, även han för en sett till leveransen alldeles för hög lön. Men när det kommer till de egna killarna, då dömer vi hårdare.

Tedenby kommer jobba i uppförsbacke när säsongen startar. Det är alla med på. Han är just nu utanför laget, i alla fall om man ser till det berömda pappret. Med det sagt förstår jag inte hur man kan underskatta hans andra värden och allt han står för.

Den här säsongen väljer Liljander en helt ny väg, en oprövad väg. HV har alltid byggt sin framgång på spelare med förankring i föreningen. I år hoppas man bygga den kring spelare som som högst har en säsong i HV-tröjan. Vi har en unik säsong att vänta. Det ska bli spännande att se vart resan slutar. Men med tanke på den väg vi valt är jag också övertygad om att spelare som Teden kommer spela ännu större roll. Kanske inte på isen. Men definitivt utanför.

9 gillningar

Ja, det är en spännande säsong som väntar. Lite av vinna eller försvinna. Jag gissar att det är prestationerna på isen som kommer att räknas när laget tas ut, inte födelseort i passet. Jag ser också gärna att vi kan få fram egna produkter att bygga laget kring, men vet vi att MT är en så energigivande lirare att det räcker att han platsar i båset? Efter senaste guldet träffade jag laget och såg vilka otroliga ambassadörer för HV som Önerud och Sundh och även Thörnberg är. MT visade inte alls samma personlighet. Men det kan ändras med tiden.

Jag har inte hävdat att klubbkänsla inte spelar någon roll. Det kan väga mycket tungt. Men då ska man ta en plats också. Givetvis.

Angående Osl tycker jag dock att han gjorde det bra i sin uppförsbacke förra säsongen. Kanske inte hela säsongen. Han gnuggade på och försökte göra andra bitar bra trots att han dalade i poängpruktion och självförtroendet var i botten.

Jag tror att dom flesta vill se fler HV-produkter i HV. Är det någon som har uttryckt något annat?

1 gillning

Jag påstår inte att du hävdar detta. Men ja, det är en generell bild jag fått den senaste tiden sett till snacket kring AP och Teden. Klubbhjärta spelar mindre roll. Den värderas lägre än annat, åtminstone.

Ja, OSL kämpade och slet och tog sin roll. Det lyfte även vissa gällande Tikka. Och det tycker jag även Teden gjorde. Men istället för att se det som att han gett allt efter ett skift när han satt där och flåsade i båset, så valde vissa snarare att förlöjliga honom och tolka det som att han hade dålig kondis.

Var Tedenby bra förra säsongen? Nej, är mitt svar. Men fullt så dålig som många vill få det till var han inte. Han bidrog också med sitt slit. Han accepterade sin roll. Men det är det många som inte väljer att se eller lyfta.

5 gillningar