Tråden om #21 Mattias Tedenby

Tycker att EP-stats, åtminstone för forwards ger en ganska bra fingervisning av vad du kan förvänta dig. Däremot knepigare att jämföra mot andra ligor än SHL eftersom sättet man spelar på och omgivning i laget kan vara väldigt annorlunda.

Säsongerna 14/15 till 18/19 snittade han 28 p i grundserien, så jag får revidera mitt spann till 25-30p. Jag tyckte åtminstone att det mot denna bakgrund verkade osannolikt att han helt plötsligt skulle leverera stabila 40p säsonger, vilket jag anser att man bör göra för att leva upp till ett sådant kontrakt som signades, detta samtidigt som vederbörande åldersmässigt lämnar sin prime.

Ja, några utav de fem säsonger jag hänvisar till så låg han ganska högt i interna skytteligan. Där har du en bra poäng. Sen kan man ju alltid diskutera hur högt ribban legat för att tillhöra toppen i HV.

Sen den där X-faktorn. Den har funnits där, absolut, men hur relevant är den idag? Hur många trycker defacto Tedenbys namn på tröjorna? Att betala löner till spelare som ska vara maskotar i omklädningsrummet tror jag är något vi måste komma ifrån. Laget behöver spelare som även visar vägen på isen ala Max Friberg. Se till att förvalta vår ungdomssida väl så att vi får fram nya lokala förmågor att se upp till istället för att leva kvar i det förgångna.

Jag ska inte mörka att jag blev väldigt besviken när Tedenby skrev ett 5-årskontrakt för att sedan ett halvår senare bryta det när mer pengar fanns på bordet i Schweiz. Fullt förståligt, ja. Alla ser om sitt eget hus. Men… då tycker jag också men bränt sin chans till kontrakt på äldre dar för “lång och trogen tjänst”. I min värld är inte HV skyldiga Mattias något. Mig veterligen så har han aldrig valt bort några pengar eller karriärmässiga möjligheter för att spela i HV.

1 gillning

Det där är ju rätt udda krav. Som sagt, betydligt mer än bara poäng som avgör vad en spelare är värd.

Tillhör man toppen så tillhör man toppen…

Jag pratar inte om idag. Jag pratar om när kontraktet skrevs.

Han kommer dock alltid tillbaka och HV är den enda svenska klubb Mattias har representerat på seniornivå. Han har 500 matcher i HV-dressen. Tre guld och ett SM-silver. Han är en ikon oavsett vad du tycker.

5 gillningar

Om du reviderar det till 26-32 poäng så blir ditt spann samma som Tedenbys.

2 gillningar

Vi har helt klart olika åsikter i frågan :slightly_smiling_face:
Tycker jag att Mattias är en Ikon? Ja, otvivelaktigt.
Tyckte jag vid den tidpunkt som kontraktet skrevs att det var omotiverat hög lön/tidslängd, och att detta kommer inte sluta snyggt? Ja. Jag är fortfarande genuint nyfiken på vilka andra SHL bud som nobbades den dagen.
Båda du och jag vill förmodligen att HV ska nå nya framgångar som hockeyförening. Eftersom vi trots en hög spelarbudget ändå i viss mån är begränsade så är jag väldigt angelägen om att pengar framöver läggs på spelare som faktiskt gör oss bättre. Jag vill inte ha en ny situation som den med Tedenby eller Tikka där en spelare avlönas på ett sätt att han förmodligen aldrig kommer kunna leva upp till det. Det blir ohälsosamt på alla sätt och naggar tyvärr på ikonstatusen hos de spelare vi vill minnas på bästa sätt.

3 gillningar

Visst :slightly_smiling_face:
Men varför tar du bort säsongen 14/15?

Jag la upp nästa års poängskörd redan nu så vi kan börja debattera den också. Baserad på absolut ingenting alls.

5 gillningar

Snart är botten nådd och då kan det bara bli bättre :blush:

Kan ju bli minus också. Mål i egen kasse? :winking_face_with_tongue:

Skämt å sido, jag älskar Tedenby och allt han gjort för HV. Hoppas han avslutar med en fin säsong om han blir kvar kontraktet ut

4 gillningar

Ingen annan SHL-klubb var ju i närheten av att ge 4 år med 320k i månaden iaf. Teden har ju en spelstil som ofta åldras dåligt, när farten inte längre är ett vapen så faller det mesta. Att Teden skulle producera sämre och sämre var väntat, att det skulle gå utför så fort direkt inte lika väntat och väldigt olyckligt. Men han var 32 när han skrev på, nog var kontraktet väldigt märkligt redan när det skrevs. Han fick i princip betalt för att vara ligans bästa spelare i 4 år.

Det är lätt att vara efterklok, men detta kritiserades väl redan 2022 av bland annat Sanny/Svensson vill jag minnas.

2 gillningar

Vi konkurrerar inte bara med andra SHL-klubbar. Även Schweiz. Och vill man då ha en spelare så får man helt enkelt ge ett väldigt attraktivt bud, sen kommer månadslönen inte i närheten av vad du kan få i Schweiz, men då kan du locka med exempelvis längre kontrakt och tryggheten det innebär.

jag har ju redan fastslagit att det inte är så enkelt. Som sagt, en populär “profil” är också värd pengar med allt vad det innebär. HV har ju ärligt talat varit rätt profillöst några år.

(sen tycker jag också att fyra år var lite i överkant…)

1 gillning

Jag tror helt enkelt att man kunde fått hem honom billigare, och om han inte vill spela i HV om det inte innebär att han blir toppbetald i ligan så är det en sportchefs uppgift att göra bedömningen om det är värt det eller inte.

Detta är ett beslut som togs för tre år sen så vi behöver väl inte älta det mer, men jag håller helt enkelt inte med om att nästan alla tyckte det var ett bra beslut att betala så mycket även när det begav sig.

Och ja, jag gillar också Teden som profil och uppskattar det han gjort för HV.

1 gillning

Jag skrev bara spannet på de säsonger som var nämnda i tråden. Ett spann är vad det är och inget man kan tycka att det är. Om vi lägger till den säsongen blir spannet 19-32. :slightly_smiling_face:

Men om vi ska var ärliga, var vi inte ganska nöjda när Teden och AP värvades tillbaka när vi kom upp i SHL igen? Vad jag minns var det ingen som klagade, AP tycker jag har var varit helt OK. Men jag kunde aldrig drömma om att Teden skulle riskera att hamna utanför startuppställningen. Om det nu är som det är låt honom försöka igen eftersom vi har ingenting att förlora, det går ju inte att bli av med hans kontrakt om inget lag tar över honom.

3 gillningar

Att Teden hamnar utanför startuppställningen är vårt minsta problem. Problemet är att alla tränare valt att ge honom speltid i alla spelformer trots att han varit usel

2 gillningar

Precis så. Oavsett lön, så ansåg de flesta att detta var bra för HV.

Att några nu med facit i hand också tror sig ha förutsett att Teden inte skulle platsa, det får stå för dem.

5 gillningar

Okej… det kan vara ölbärsen, ett gäng norska konsulter skapade från ingenting. MEN Teddy har så fruktansvärt mycket skicklighet i sig, en av få “gubben i lådan”-spelare som fortfarande existerar.
MEN han kan enbart blomma ut under rätt coach och rätt roll.
Jag tror han har enormt mycket mer i sig, men vi slarvar bort detta med Nubben, Monty m.fl.
Ge vår Teddy rätt förutsättningar och miljö så får vi se något annat.
Vet inte, men lägger hellre 600k på en HV-produkt än 300k på en Tikka…

2 gillningar

Rätt coach har han förmodligen inte haft, men de han har haft har iaf gett honom oändligt med chanser att visa vad han kan. Chanser som Teden inte tagit. Han har spelat i alla kedjor och haft AP jämte sig ibland utan att leverera för det.

1 gillning

Perioden han spelade med Önerud var han märkbart bättre.

En av anledningarna till att jag ville förlänga med Önerud. En relativt liten kostnad för att göra vår 300k spelare nyttig.

4 gillningar

Jag kikade tillbaka i tråden här och det var första och sista året förra sejouren som var kritiserat, det var det jag minns. Sen hade han en bra period också.

Blir ändå varm av att läsa intervjun med Teden. I höst håller jag stenhårt på Teden. Kämpa nu, in i kaklet och fortsätt spela med hjärtat utanpå!

Finns inget finare just nu i HV-väg än att se en Teden kippa efter andan i båset efter att ha gett allt i ett byte.

Lite fun fact btw. Förra säsongen var faktiskt Tedens bästa sett till antal mål sedan han kom tillbaka. Tänk om han gör en Pelle G sin sista säsong och börjar ösa in poäng. Inleder säsongen med att slå ett halvtaskigt slagskott från mittlinjen som fladdrar förbi bakom Enroth, och sen rullar det bara på efter det.

27 gillningar