Grym idé! Vi kommer få valuta för pengarna
Tedenby var överbetald redan när han signades?
Det är väl klart som 17 att inte HV kan betala löner till spelare som inte tar en plats på isen?
Vad är poängen med att ha en spelare på kontrakt?
Självklart är det som så att han tar en plats?
Men ja, klart det svider mindre när det handlar om Tedenby än exempelvis Tikka.
Om HV ska sikta mot toppen krävs det förändringar.
Jag tycker att Liljander ger sken av det.
Men att betala Tedenby 300 k i månaden för att vara en ‘go gubbe’ ger jag inte mycket för.
Då hade vi ju kunnat lägga några 100k på Petrasek ist? Eller varför inte Ledin. Ni förstår min poäng
Nej. Förstår inte din poäng.
Visst hade pengarna kunnat spenderats mycket bättre. I vilket fall är kontraktet ett avtal. Även om det ofta skrivs om att ”bryta” kontrakt så är det inte en möjlighet. Avtalsbrott strider mot lagen.
Där emot kan man göra uppgörelser men i det här fallet finns det ingen fördel för Tedenby med att göra det.
Då kan jag tyvärr inte argumentera med dig
Klubbhjärta är inte ovärderligt. Det går att betala ett för högt pris. Med Tedenby gör vi det. För HVs bästa ska han släppas.
Jag har själv svårt för det men en viktig del av framgång är ofta att kunna vara osentimental och ha förmågan att “kill your dalings” i rätt tid. En viktig faktor bakom t.ex. Fergusons framgång.
Vem har påtalat att ett avtalsbrott ska begås? Det är mig veterligen första gången någon nämner det?
Vadå “släppas”? Vad är det som säger att det är billigare än att ha kvar honom?
Ingenting. Därav poängen tyvärr!
Jag har googlat och youtubat hans karriär åtskilliga gånger genom åren. För att det gör mig glad.
Det finns nog inte många som hade blivit gladare än mig om han tagit fler ‘kliv’ under karriären.
Kommer ihåg någon intervju när han spelade i Devils? ‘har jag för mig’. Rätta mig om jag har fel.
Jag önskade honom all lycka. Jag var så jävla tagen av hans frenesi, snabbhet och kreativitet.
Men någonstans tappade han detta.
Samtidigt som han inte utvecklade sitt skott, defensiv samt sin spelförståelse.
För övrigt så googlar jag honom fortfarande ibland.
Men han är inte värd två 4e-kedjor för att han har hjärta. Eller? Tyvärr. Min logik tryter där.
Argumentera gärna för 300 k= ca två 4e-kedjor för att sitta på läktaren?
Det är väl ingen som har hävdat att det är bra? Men han har ju det kontraktet han har.
Det som var min poäng också
Oavsett vad så hade man hängt sportchefen högt om man valde att inte signa Tedenby när han valde att vända hem. Jag menar, det hade blivit ett jävla rabalder om vi snålade där och då och lät honom spela i ett annat SHL-lag.
Utfallet av de kontraktet blev skit men de kunde man ju inte föreställa dig då med tanke på att hans senaste utlandsäventyr va riktigt bra.
Framförallt sett till hans då senaste säsonger i KHL, på förhand var det givet.
Exakt så. Det är är absolut bra stats, senaste tre säsongerna innan HV. Och det kombinerat med att han ÄR en HV-kille… nä, det var inte det minsta märkligt att han sajnades. Att försöka påstå motsatsen är ju bara revisionistiskt.
Fast…kollade man tidigare säsonger i HV så såg man att produktionen på SHL-nivå pendlat mellan 20 och 30 poäng per säsong. Att då lasta upp 300 k/mån på en spelare som åldersmässigt lämnat sin prime kunde nog de flesta se att det inte skulle sluta bra. Tveksam till att det faktiskt fanns någon annan SHL klubb med liknande bud. Vi blev blåsta av r*v-agenten som fullständig spelade ut Kent och Lindbom.
Håller inte med. Du stirrar blint på EP-stats. Och även om man bara kollar den så:
15/16: Trea i interna skytteligan. Etta poängligan.
16/17: Tvåa i interna skytteligan efter Thörnberg. Etta poängligan.
17/18: Tvåa i interna skytteligan efter Ejdsell. Fyra poängligan.
18/19: Fyra i interna skytteligan. Trea poängligan.
Kollar man sen utlandsåren:
Davos: Tvåa i interna skytteligan
Vityaz Podolsk: tvåa i interna skytteligan
Dynamo Minsk: tvåa i interna skytteligan
Finns inget i de siffrorna som talar för att han skulle misslyckas vid en återkomst.
Sen är det även fel att säga “pendlat mellan 20 och 30 poäng”. Hans fyra senaste säsonger i HV hade han 32, 31, 26, 32. Det är inte att “pendla mellan 20 och 30”. Det är att ligga stabilt runt 30. Så inte det fick du rätt heller.
Sen har man den andra faktorn, X-faktorn. Tedenby var en VÄLDIGT populär spelare i HV. En sån som säljer tröjor och är ett bra ansikte utåt. Det i sig är värt en hel del också.
Och sen det sista, externa sponsorer betalar en inte liten del av lönen - troligen främst pga X-faktorn.
Så visst, det går givetvis att vara efterklok - men att han värvades och fick en hög lön är inte orimligt alls.
Det hade blivit uppror om han inte hade kommit till HV.
Hur mycket kritik killen än får emellanåt så vill jag nog ändå påstå att om han får upp självförtroendet och har en snabb spelskicklig omgivning så kommer säkerligen produktionen att öka. Han har lagt en del smarta passningar in framför mål men det har vart mycket missade puckar från kollegorna i slottet tex.
Om han drar ner lite på farten och slutar med att vrida och vända (som nuförtiden oftast leder till pucktapp), så kommer poängen komma med.
Vi ska oxå komma ihåg att i stort sett hela laget haft problem senaste åren om man nu bortser från vissa raketer.
Sen är man klart besviken att produktionen vart såhär dålig kontra prislappen och jag kan hålla med om det absolut.
Jag hoppas han kan få en bra omgivning vilken kedja han än spelar i och att killen får upp sitt självförtroende. Detta är bara min egna amatörmässiga analys och personlig åsikt.
Håller med. Det var ingen konstig värvning då man kollar statsen du visar upp. Tycker synd om personen Mattias som garanterat vill för mycket och att det blivit så fel. Jag hoppas på en bra säsong nu. Sen är det klart man är färgad då det är en hv-kille och vill, hoppas önskar att allt kommer vara bättre denna säsongen både för Teden och HV
Jag tycker nog inte det då jag kände att det var rätt tveksamt kring prestationen även förra gången han vände hem även om stjärnorna stod rätt med bumbibjörnarna.
“Rätt tveksamt”.
Interna poängligan för teden de fyra åren:
1, 1, 4, 3.
Helvete vilka krav ni ställer.