Tråden om #21 Mattias Tedenby

Jag förstår inte tugget om att det är oförskämt av HV att erbjuda Tedenby ett korttidskontrakt. Han är 36 år, har nyss avslutat ett 4-årskontrakt med en månadslön på, snarare över än under, 300 000 kr. Sägs det i alla fall.

Utslaget på fyra år har Tedenby fått, i runda slängar, 15 milj kr. Lägg till sociala avgifter, bil mm så har han kostat HV ungefär 19 milj kr. Han har producerat totalt 43 poäng på dessa fyra år. Det blir, lite avrundat, ca 450 000 kr per poäng! Man kan väl inte säga att han levererat. Och inte gått lottlös.

Det finns säkert andra värden att ta hänsyn till, men att HV ska skämmas för eller att man varit oförskämda när man sett till sina behov just nu och erbjudit Tedenby ett korttidskontrakt köper inte jag.

Jag gillar Tedenby ändå.

9 gillningar

3 sm guld och över 600(?) matcher! Legend.

Lät ju som om man inte haft den numerär på forwardsidan så hade man erbjudit hela säsongen

2 gillningar

Det är väl gesten i sig man reagerar på. Om pratar om hur HV behandlat de sina. Men jag köper till fullo ditt resonemang, det är rimligt. Och således svårt att förbise. Lite som tidigare diskussioner, man kan inte låta bli historian.

2 gillningar

Copy that. Tycker inte heller att detta ger uttryck för någon form av oförskämdhet från HV:s sida. Ser inte den stora grejen.

Med det sagt har Teden gjort fantastiska saker för HV71 (framförallt under tidigare sejourer) och för detta är jag mycket tacksam. Omöjligt att inte tycka om människan Tedenby också.

Tänker att vi behöver utvärdera läget utifrån var vi är idag och inte det som varit.
Att Tedenby varit överbetald tidigare har noll påverkan på vad han är värd idag.
Han håller en okej nivå som breddspelare i shl och borde få betalt utifrån det och inga andra premisser.

7 gillningar

precis, alldeles för många här som blandar ihop korten, på ett helt vansinnigt sätt.

5 gillningar

Så är det. Och det är väl det HV gjort. Man tyckte att man behövde Tedenby i sex veckor och erbjöd det. Tedenby ville nåt annat. Tror båda parter respekterar varandras ståndpunkt.

2 gillningar

Absolut, jag utgår från att HV erbjuder Teden en ersättning som man tycker att han gör skäl för. Hur han har presterat under de senaste säsongerna (och den här försäsongen) bör förstås vara en del av bedömningen. Hans betydelse som ikon och vad han tillför i omklädningsrummet bör också vägas in. Sen vet jag inte om det är ersättningen eller själva upplägget som är det största problemet.

1 gillning

Jag respekterar att han har hjälp till mycket i klubben, det ska man inte ifrån honom. Någonstans måste man gå vidare och satsa på yngre spelare för de är framtiden. Det är ingen idé att leva i det som har varit, så att säga.

1 gillning

Själv tycker jag man sätter sig i samma skitsits som med thörna och önnerud som oxå hade minst ett år kvar i kroppen.. vad sänder det för signaler till potentiella hemvändare vi satsar på allsvenskt skit framför kulturbärare. Jag lovar att teden oxå skulle offra en pungkula för laget

9 gillningar

Fattar inte riktigt. När han fick korttidskontrakt fram till idag (2 träningsmatcher) var det ingen som ylade om oförskämdhet från HVs sida. När man nu erbjuder ett längre korttidskontrakt är det plötsligt oförskämt?

Den lilla skillnaden att det ena är försäsong och det andra är säsong.

Kunde man ha gett teden ett helt år direkt? Självklart. Finns det en förståelse för att HV/NE vill se Teden in action innan man tar beslut om en säsong, självklart. Skall man då köra ännu en testperiod?

Nä. Det skall man naturligtvis inte behöva.

HV skall lyssna på publiken i HG. Inte skita i dem. HVs representationslag är till för fans och medlemmar. Inte för att leka viktig mellanchef för Hult och company

5 gillningar

Skillnaden mellan Thörnberg/Önerud och Tedenby är väl att Tedenby just har erbjudits ett kontrakt men tackat nej. Tänker att sex veckor kunnat bli hela säsongen så småningom.

För egen del handlar det inte om huruvida Tedenby hade varit en tillgång eller inte. Jag hade också hellre sett Tedenby på isen än Eriksson, exempelvis. Tycker det är trist att man inte kunde finna en lösning här. Men det jag inte förstår är vad som är oförskämt med HV:s agerande.

Killen var inte tilltänkt till en plats i laget och fick inget nytt kontrakt.
Killen kommer in och bistår vid träning då laget är skadebenäget och inte kan mönstra vettig träningsbemanning.
Killen hjälper till under försäsong och skriver något litet kontrakt.
Killen kommer in och vida överglänser 90% av alla i laget, med hjärta, kämpaglöd och insats.
Killen visar att han lyfter botten 6, alldeles själv.
Killen får ett erbjudande om sex veckor, och inte för en säsong.

Läser du det och inte ser ett problem med det, ja, då är det inte någon ide att jag försöker få dig att förstå hur jag tänker

11 gillningar

Nä jag har full förståelse för att HV ville se Tedenby in action i riktiga matcher under 6 veckor. Förstår att HV inte kan lägga fram ett 1-årskontrakt baserat på två träningsmatcher.

nä, han är ju helt okänd som spelare.

1 gillning

Jag tror att Tedenby hade kunnat bidra både på och utanför isen. Att man därför inte lyckades förhandla fram en lösning med Tedenby kan jag därför se ett eventuellt problem med, ja. Dock ska här tilläggas att jag inte känner till förutsättningarna för den här förhandlingen och vilka krav som ställts från Tedenbys sida.

Men att detta skulle vara något slags moralproblem till följd av att HV agerat ohederligt eller oförskämt, som du verkar tycka, det kan jag faktiskt inte se. Agree to disagree isåfall.

Stäng tråden innan jag skriver nåt mindre genomtänkt svar på nåt random korkat inlägg och blir utvisad härifrån.
Snela.

3 gillningar

Du kan ju välja att skriva något smart också.eller? Det ger mer till diskussionen

2 gillningar