Tråden om #23 Robin Figren

Jo, jag tycker oxå att han skulle göra sig bra i en tredjelina med tanke på den spelstil han har. Kan han behålla poängsnittet han har i år till en tredjelina nästa år, OCH de två linorna över honom är ännu vassare, ja då har vi nog ett jävla bra lag. Så gör vi! :smiley:

Figren är ingen dålig hockeyspelare. Problemet är väl att han värvats för en roll och summa han inte riktigt lever upp till.

Med det sagt. Kan Figren tänka sig gå ner i lön och acceptera en roll i i en tredjekedja (ja, det finns bättre spelare man kan plocka in för en första/andrakedja) så är inte heller jag främmande för en förlängning.

Figren verkar trots allt vara omtyckt och en kille som sprider energi, både utanför och på isen.

Nu tror jag visserligen inte Figren själv är intresserad av en förlängning. Gissar att han vill ha både pengar och speltid. Men vilket lag är beredd att ge honom det?

Rätt övertygad om att inget lag med toppambitioner kommer vara intresserade. Rögle och Brynäs, alternativt Skellefteå som är på nedgående, är därför mina stalltips.

Figren ser jag som en mer offensiv Verision av Oscar Sundh. Jobbar otroligt hårt även förra året men fick ej till det (knappt nån i hv lyckades så). Iår fortsatte han med samma hårda jobb o nu får han utdelning. Han är en som kan hoppa in lite varstans i ett lag utan att göra bort sig. Han kan tex kompletttera 2 stjärnspelare i en första formation eller bara vara energi spelare i en 3-4 formation. Figge värvades för att ersätta Sandberg då de är rätt snarlika, figge kanske lite starkare fysiskt men Sandberg bättre på hålla puck. Nu vet man ej status på Sandberg därför avvaktar man säkert med figge. Sen han kommer i stim är typiskt en energi spelare det är inte konstigt.

Jag tycker Figge ska förlängas om han själv vill.
Denna säsong tycker jag han är en annan spelare från förra året, vilket gäller för fler.

Förra säsongen vart det inte mycket som stämde för någon alls.

Som sägs, Figge ger alltid ALLT, + att han lite skills.
Tror även han är en stämningshöjare i laget, jag tror, jag vet inte.

Sen att han håller på med twitter, so what?, ger publicitet, han bjuder på sig själv.

Förläng tack!

Har alla som uttalar sig kring lön och löneanspråk koll på spelarnas löner? Jag har det inte…

hockeynews.se/articles/7088/

På den här artikeln låter det inte som att Figren blir kvar.

Figren själv verkar ju inte direkt skrika efter att få vara kvar. Samtidigt har han inte haft någon kontakt med sportcheferna vad gäller förlängning.

Rätt övertygad om att han drar. Av flera anledningar:

  1. Löneanspråk.
  2. Inte levt upp till vare sig sina eller HV:s förväntningar.
  3. Tilltänkt roll. Figren ser sig själv som en spelare som ska leverera. Det gjorde nog HV också. Men med tanke hur det blev tror jag HV vill ha mer tydlig spetskompetens i en ledande kedja. Och Figren vill ha en större roll, vilket inte går ihop.
  4. Med tanke på katastrofinledningen har Hult tagit det lugnt med förlängningar. Men nog tusan förhandlar han redan med vissa spelare. Gissar att man till exempel vill behålla Berglund. Att sportcheferna ännu inte snackat med Figren tyder nog i det här fallet på att man är måttligt intresserade. Eller i alla fall att Figren inte är en prioritering.

Summa summarum. Jag skulle bli mycket förvånad om Figren blir kvar. I mina ögon dessutom helt rimligt att han försvinner.

Visst ser det bättre ut än förra året, men i längden håller det inte att ha en lyxgnuggare i en ledande kedja och PP.

Vad man hört så är ju Figrens lön riktigt hög och vad jag personligen sett under dessa två säsonger är såhär långt inte i proportion till lönen. Han har gjort det bra, men tror vi kan kräva mer sett till lönen han sitter på. Hoppas dock han fortsätter gnugga, så man ändrar åsikt, för känns som att Figren har ännu mer att ge och är en spelartyp som gillar de täta matcherna och vi är ju där nu i slutspurten av serien och med ett stundande slutspel.

Inte mycket som talar för att Figren skulle explodera i slutspelet.

Sitt första slutspel med LHC gjorde han 7 poäng på 10 matcher. Därefter har det blivit usla 5 poäng på 48 slutspelsmatcher.

Figren är uppenbart en spelare som funkar bättre hemma mot Mora i omgång 32 än i en het kvartsfinal mot FBK.

Förläng inte. Han är för tam för att vara en grovis och har för dåliga händer för poängen.

Han sticker nog utomlands. Tyska DEL, Norge eller topplag i AS.

Två år senare och Figren vägrar jubla mot sitt gamla lag. Dessutom i en så viktig match som gårdagens.

Fint kan man tycka. Jag tycker det mest visar på var han egentligen har sitt hjärta.

Känslan av att Figren aldrig riktigt kommit in i HV och Jönköping som stad blir allt mer stark.

Förläng INTE.

Håller med. Ok om det är typ omgång 1-10 säsongen efter man lämnat det förra laget kanske. Men nu kan han väl för fan jubla. Nä tack o hej säger jag.

Tacka vet jag Ledin. Han spelade med hjärtat utanpå tröjan och blödde för laget, oavsett om det var HV eller FBK.

Plastigt kan nån tycka. Lagkänsla säger jag.

Figren spelar i HV. Han ska inte fokusera på dejter med gamla lagkompisar vid tekningscirkeln och huruvida han ska jubla eller inte när han möter sitt älskade Frölunda.

Han ska vara här och nu. Fatta vilken jävla skitsits vi hamnat i, och elda på både publik och laget.

Hans 3-1 var grymt viktigt för HV:s fortsatta spel den här säsongen. Bara det är själ nog att jubla.

Så är det. Tack o hej som sagt. Störde mig som fan på det där.

Vill än en gång lyfta Figrens extremt svaga slutspelsfacit.

1 mål på 8 slutspelsmatcher för HV.
6 poäng på 54 matcher sett över de sju senaste slutspelen.

För att sätta det i perspektiv. Törngren, som varit så utskälld av fansen, har alltså på bara 6 slutspelsmatcher i år gjort 5 poäng.

Att folk på riktigt vill förlänga med Figren är för mig en gåta.

“Det har gått så kort tid så jag har inte tänkt något alls kring nästa säsong. Det var kul att det vände för mig och laget efter förra säsongen. Då var jag besviken, snudd på ledsen, och tyckte att det var genant från både mig och laget. Så jag är mest glad och småstolt över att vi vände skutan under år två.”

Det här citatet från Figren säger väl det mesta om vad som är fel med dagens HV.

Om man anser att “vända skutan” är att gå från jättefiasko (åttondelsfinal) till rätt stort fiasko (kvartsfinal) och dessutom är småstolt… Ja, då är det ett stort tankefel hos truppen och föreningen.

Sen tycker jag väl Figren fortfarande ska ta sig en funderare på om saker blev så jäkla mycket bättre för honom personligen. Försvann återigen från poängprotokollet för typ 17:e gången året i rad när det vankades slutspel.

Nej, jag kommer inte sakna Figge. Surprise, surprise.

Med det sagt. Lycka till med allt!