Haha ja, det är en av mina stora käpphästar - fast min kommentar var mest ett internt skämt just därför
Men ja, tjänstefel är egentligen en brottslig handling som enbart kan begås av tjänsteman inom offentlig verksamhet och som kan ge två års fängelse. Och eftersom det kan vara förtal att peka ut nån som brottsling så bör man undvika det…
Jag har dock förlitat mig vid att det används felaktigt, och jag själv brukade det felaktigt i oktober 2012. Även solen etc.
Korrekt Dekman. Krävs en übergubbe ibland Fått pm och så här ligger det till.
[i]Tjänstefel är ett brott enligt svensk rätt (20 kap. 1 § brottsbalken), som innebär ett åsidosättande, av oaktsamhet eller uppsåt, vid myndighetsutövande, av vad som gäller för uppgiften. Tjänstefel kan alltså endast begås av anställda inom det offentliga, inte inom det privata näringslivet, trots att termen ibland används som benämning på alla slags försummelse i tjänsten. Åtal och fällande dom leder till böter eller fängelse i upp till två år, men vid grovt tjänstefel kan fängelse i upp till sex år utdömas.
En äldre brottstyp med samma benämning förekom i Sverige före författningsreformen och arbetsrättsreformerna på 1970-talet. För tjänstefel fordrades då inte att felet innebar myndighetsutövning. Denna distinktion innebär att mycket litet idag kan åtalas enligt brottsbalkens bestämmelse om tjänstefel, medan det fram till 1970-talet var möjligt att straffrättsligt ingripa mot de flesta felaktigheter som statstjänstemän ådagalade i tjänsten.[/i]
Intressant ämne och ny tråd? Ett av mina favoritämnen - shoot blåa fans.
Nu åter till ämnet. Förlåt för OT- 2.0
“Tråden om Definitionen av Tjänstefel” skulle bli en het diskussion på detta forum helt klart
För att återgå till ämnet så hade EC ingen speciellt lyckad helg på isen iaf. Han är lika mycket upp och ner som hela laget. Hoppas han kan kliva fram i play-in och ta oss till en kvart iaf. Tror att han kan lägga i en växel till när det gäller som mest.
Vet inte om Christensen lider av någon skada och kan bli 100% tills nästa säsong. Om han är fullt friskt nu så tycker jag man ska hitta en annan toppcenter till Arla.
När man läster artikeln oförsiktig låter det som Christensen och HV valt att gå skilda vägar. Läser man noga står det bara att de inte har förlängt. Dvs. ännu inte förlängt, men det är fortfarande en möjlighet. Eller?
jkpglive.se/modo-vill-ha-hv-stjarnan/
Här står de dock att de florerar rykten om att Christensen valt att inte förlänga…? Kan de vara så att han är missnöjd med speltiden i år?
Eller ska man ta de med en nypa salt?
Frågorna är många runt denna Karl just nu…
Tappar vi #24 till ett annat lag i SHL spyr jag fan. Givetvis kommer han vara i kanonform och dominera nästa säsong
I mitt tycke ska HV göra allt för att behålla honom.Visst han har haft det tungt i år, precis som hela laget. Så som han spelade förra säsongen dock, då är han ensam värd entrépengen. En sådan spelare vill jag inte att vi ger upp om han är öppen för att stanna.
Det måste ju bero på om han är frisk, se hur det gick för Melle, togs hem och in till laget och hade en bestående skada. Han måste väl också lyda under samma krav.
Skulle inte förvåna mig ett dugg att en förlängning blir klar i veckan…
Sedan vet jag inte hur HV tänker inför nästa säsong. Håller han för att vara förstecenter och med en lön därefter? Han gick ju ut tidigare i år och sa att hans knä aldrig skulle bli helt återställt igen.
Har skrivit det tidigare men man får även tänka på att expertskatten försvinner efter tre år i landet(som med Campoli) och lönen “höjs” med 20 %(Tidigare har HV skattat för 80 000 för varje 100 000 - 20 % har man sluppit skatta för alltså). Har HV råd med det? Söker HV en annan center, en som just nu spelar i KHL och har HV som moderklubb? Nu kanske det sista här inte riktigt passar in i denna tråd och då får någon flytta på det…
Det är väll samma skatt om han går till Modo så är blir väll lika dyrt för dom som det blir för oss? Han får väll acceptera att gå ner i lön en bit då han ju även haft en sämre säsong nu.
Jag tycker det är själklart att försöka förlänga men bara om man bedömmer att hans knä kommer att vara bättre nästa säsong.
Men håller med om att det skulle gjort riktigt ont i HV hjärtat att se Christensen i en annan SHL klubb
Hmm, jag fattar inte varför de inte bara skriver på för som ni säger, är han i frisk och gör det han ska så är han nog bäst center i shl sen så har han ju i år tydligen haft det tungt med skadorna men med bra försäsong och rehab borde han vara i form nästa år. Jag skulle bli jävligt sur om HV inte förlänger med honom och han går till MODO, Eric har ju sagt själv att han vill vara kvar!
Hur vet vi ens att Christensen vill stanna? Alla här inne verkar förutsätta att “det är bara för HV att skriva på.” Det finns fler aspekter att ta hänsyn till.