Tråden om #24 Oscar Fisker Mølgaard

Seattle har två unga tvåvägscentrar i Wright och Berniers. Jag är lite rädd att Fisken kommer ingå i en jättetrejd kring draften om Ottawa bestämmer sig för att börja om (Tkachuk) eller om Toronto vill göra en större justering (Marner).
Så länge han spelar i Seattle tror jag han kommer tillbaka till HV i höst men i många andra nhl-lag tror jag han kan hänga kvar i truppen även efter försäsongen.
HV får försöka se till att han är ur form när han åker över…

1 gillning

Men Fisken är väl inte signad ännu!? Seattle har bara tre dagar på sig nu.

1 gillning

Tack! Trodde den gränsen gällde odraftade spelare och att draftade kunde skriva i juli (men det gäller bara årets draftval om jag förstått rätt).
Får hoppas att de slarvat bort fiskens nummer!
Vore sjukt skönt att kunna räkna in Fisken redan från säsongsstart.

Kan någon förklara detta? :thinking:

Gammal artikel, men de förklarade datumet där.

Det finns en ”risk” för SHL-klubbarna att bli av med kontraktsbundna spelare till NHL i alla fall till och med den 15 juni. Därefter är dörren mer eller mindre stängd för de flesta spelarna om de inte blir utköpta, vilket är väldigt sällsynt.

Vet inte om det är annorlunda bara för att Fisker är draftad, men tänker att det inte bör vara så.

Om Fisker inte sajnar i år får också HV NHL-pengar för alla fyra åren när han sen sajnar. Men det finns fortsatt tid kvar.

2 gillningar

https://x.com/SeattleKrakenPR/status/1801691732180091120/photo/1

Ni som har koll på dehär med NHL kontrakt hit och dit . Vad innebär detta?

Att han kan spela i NHL men inte AHL.
Seattle har dock tänjt på reglerna i flera andra fall och roterar spelare med hjälp av “conditioning stints” till AHL.
OFM lär också spela på deras camp i höst och ansluta efter säsongsstart till hv om han gör det bra.

Det innebär också att om han byts bort kan han spela för det laget i NHL 24/25.

1 gillning

Då behöver vi värva 2 Centrar och 1FW.
Nu vill jag inte se en Nubben och Hult att vi trollar bort en C-plats.

Oscar har alltså skrivit på ett treårskontrakt värt ca 30 milj kronor. Jag har svårt att se att Seattle aktiverar kontraktet redan i år och därmed “slänger” bort 10 millar. För han är väl inte mogen för NHL redan!?

Men för all del, inget förvånar när det gäller NHL. Hur som helst, 2 milj in på HVs konto i alla fall.

5 gillningar

Väntat men ändå exakt vad vi inte behövde. Har inte hundra koll på hur de ser ut med centrar i Kraken men att han missar säsongsstarten här hemma blev inte omöjligt helt plötsligt.

1 gillning

De kan spela honom i nio matcher och ändå låta hans elc gälla från nästa säsong för att spara pengar. Att ha rookiekontrakt i a-truppen är garanterat billigaste alternativet.

Om de fular sig kan de hålla honom till efter jvm.

Önskar att han var draftad av något annat lag.
Förhoppningsvis är de tydliga med planen gentemot HV och jag litar på att Chris kan ordna korrekt info. Skönt att inte ha kungen av killgissningar som sportchef.

4 gillningar

Du har nog rätt.
Är bara rädd att Oskar åker på camp gör det bra och vi hamnar i en akut Center brist och marknaden är död.
Kul såklart för fisken och fina pengar till HV71.

“-Still under contract with hv71 next season, Fisker molgaard won’t be heading over to the coachella valley firebirds quite yet but another season develop in Sweden and then head over to end the North American season will be great for his development “

Så mycket talar väl för att han inte kommer lämna redan denna säsongen

6 gillningar

Får vi dom 2 millarna nu direkt?

Jag kan inte alla snåriga regler vad gäller detta. De spelare som draftas nu i juni, kan skriva kontrakt fram till 15 juli, så jag antar att man gör en avräkning nånstans i augusti när alla kontraktsskrivningar är klara.

För övrigt finns nu ett nytt avtal med NHL. För varje spelare som skriver kontrakt, betalar NHL numera 361 500 dollar. Med dagens kurs blir det ca 3,8 milj kr, varav 80% går till HV71 när det gäller OFM.

Det betyder alltså att OFM inbringar drygt 3 milj kr till HV71 i stället för 2 milj kr som jag skrev tidigare.

4 gillningar

Så… Äntligen något bra med den svaga kronan? :grin:

2 gillningar

och fyfan vad skönt att nubben inte får ta del av de stålarna!!!

3 gillningar

Vart tar de sista 20% vägen?

40% går till den klubb spelaren representerade säsongen innan NHL-kontrakt. År 2, 3 och 4 bakåt i tiden ger 20% var.

Han har varit 3 år i HV som då får 80%. Resterande 20% går till den danska klubben han spelade i för 4 år sedan.