Tråden om #24 Oscar Fisker Mølgaard

Får inte moderklubben ta del av kakan?

Det är snårigt som jag skrev innan.

Som jag också skrev innan, får klubbarna 361 500 dollar per spelare. Egentligen är beloppet 10% högre, men de 10 procenten tar hockeyförbundet hand om och fördelar till moderklubbar och lag längre ner i hierarkin bl a.

2 gillningar

– Vi förväntar oss att Oscar kommer att spela för HV71 kommande säsong, säger HV:s general manager Chris Abbott till Hockeynews.

6 gillningar

Skönt…

Så sa Timrå om kapanen också :face_in_clouds:

Men nån stans på X, hade någon i Seattles organisation skrivit ungefär så här om OFM: Han har kontrakt med HV71 ett år till och vi kommer inte att plocka över honom nu. Han mår bäst av att utvecklas en säsong till i SHL. Sedan plockar vi över honom för avslutningen av den nordamerikanska säsongen vilket är det bästa för hans utveckling.

Han kommer alltså åka över när HV spelat klart. Känns väl klokt om det nu blir så.

14 gillningar

När de dribblade med ohl och Shane Wright fram till januari så var han dessutom vald som nummer 4:a totalt. OHL var dessutom på tok för låg nivå för honom och säsongen efter så befriade OHL Wright från avtalet.

Skulle Fisken vara grym och nära att ta plats på campen finns det någon slags risk att de kör samma skit men det finns inget vettigt sätt att hantera den risken. Möjligen att se till att värva två centrar istället för forwards men det är lättare sagt än gjort.

Sedan är ersättningen skandalöst låg. Tänker man på vad HVs ungdomsverksamhet kostar, hur lite påverkan man hinner få på a-truppen av talangerna och lönerna i nhl så är det helt sjukt lite pengar som nhl-avtalet ger.
NHL förhandlar så hårt och osvenskt att man borde förbereda sig för en framtid utan avtal och hålla ut i väntan på riktiga köpesummor för spelare med kontrakt.

Fiskens bil i Malmö.
Han är förlorad…

3 gillningar

Bra val av veteranerna att ge sitt pris till OFM!

2 gillningar

Imponerad av hans utveckling.

22/23 SHL 41 matcher, 7p
23/24 SHL 50 matcher 21p
22/23 Landslaget 16 matcher 0p
23/24 Landslaget 15 matcher 14p

Samtidigt håller jag honom som top 5 defensivt i SHL förra säsongen.
Grabben gör 30-40 poäng i år.
Blir inte det minsta förvånad om man ställer ut Borgis-OFM-AP.
19 bast, men grabben är klar leda det här laget.

13 gillningar

Jag tycker att OFM påminner väldigt mycket om Anton Bengtsson. Både i sin spelstil (även om Anton är lite tyngre/fysisk/intensiv) men även utanför isen/personlighetsmässigt/hur han för sig. Det känns som att OFM kan bli ett stort utropstecken den kommande säsongen. En av få spelare som faktiskt tagit steg framåt, relativt konstant, under de två gångna kaos-säsongerna.

4 gillningar

Den formationen vore intressant men kan i mina ögon bara bli aktuell om vi får in två nya centrar alternativt under kortare sekvens när man kör dem varannat byte.
Vi har ju inte direkt toppcentrar att gödsla med…

Självklart. Lagbygget orkar man knappt tänka på just nu.
Vem vet, kanske Borgis fått intensivträning i hur lira Center i SHL under sommaren och kommer ut som en av SHL’s bästa. Skills har han så det räcker.
Linorna hänger extremt på hur och vad som ramlar in under sommaren.
Borgis
OFM
Ny
Stakke/Tikka

Att de ska in en ny 3C är mardrömsscenario.

1C
2C
1FW

Nej tack till Strålman.
Stäng sillyn.

Med det sagt.

OFM är förhoppningsvis redo för en stor roll men som jag varit inne på innan… jag vill att han ska förtjäna platsen och spela den till sig… inte tilldelas den.

Har sagt de innan och säger de igen. Ska de in 2 centrerar så borde de bli

X
X
OFM
Tikka

Ska de in endast 1 center så blir de

X
Borgy
OFM
Tikka

3 gillningar

Att sätta OFM på en tredjecenterroll tror jag ingen är nöjd med. Han ska absolut fajtas om en 2C roll

2 gillningar

Fightas Ja. Men han har den inte när säsongen startar. Då är han på camp…

3 gillningar

Hur vet du det? Oscar själv visste väl inte ens om han skulle på den sista?

-Vi får se om jag åker till deras träningsläger för NHL-laget i augusti. Jag ska på development camp i början av juli och sen är det nog lite OS-kval med Danmark i augusti som jag gärna vill vara med på. Så vi får se hur det går i sommar och vad Seattle tycker och tänker.

Vet och vet…
Jag vet att vi inte kan lita på att han spelar med HV närserien startar.
Jag vill t.o.m. påstå att sannolikheten är tämligen liten. Men vet helt säkert är det väl ingen som gör. Allra minst jag.

Det var bara att du lät så säker. Inte direkt som att alla åker på den? Tittade igenom förra årets premiäromgång nu, Östlund, Bystedt, Lekkerimäki, Lindbom, Engström, Hävelid osv spelade alla. Vet inte varför sannolikheten skulle vara så liten? Sen ska man inte räkna med honom till 100%, men skulle inte säga att sannolikheten är liten.

1 gillning