Tråden om #25 Adam Åhman

En räddad straff, assistpoäng och seger.

Med andra ord, ett äkta Åhman-hattrick.

Grattis till en suverän SHL-debut!

Bra att du startade en tråd Lejacques, det är han värd. Jag hade samma tanke men blev lite osäker på vilken siffra killen skulla ha. Han verkar ha förkärlek för Borgmans 55?

Jag missade större delen av matchen igår men såg tredje och highligts vilket ändå är tillräckligt för att se att killen verkade ha kul. Han var över-medelbra i intervjusituationen efteråt, något som jag gissar är mer nervöst för junisarna än att faktiskt debutera i SHL :wink:

Snygg straffräddning och lite otur på målet som gick in mellan benen. Att få göra poäng i SHL måste ändå vara få som gjort i sin debut, även inräknat utespelare?

Väldigt kul att se Åhman i igår. Han såg väldigt lugn ut i sitt agerande. Första målet kunde han inte göra något på. Det andra målet tog han nästan. Han hade en svår match igår, med en del klara lägen mot sig men inte så mycket skott.

Detta ska ju vara Sveriges tvåa i årskullen 1999 efter Olle Eriksson-Ek. Jag hoppas på en utlåning till Allsvenskan nästa säsong istället för att han ska vara uttalad tvåa i HV. Sen kan han konkurrera ordentligt om förstaspaden 19-20 säsongen.

Grattis till A-lagskontraktet Adam!

hv71.se/artikel/q8h1ajc1y-3i … gskontrakt

Jag är helt eld och lågor. Jag har tjatat om en förstemålvakt sedan Söderström försvann i november. I dag fick vi en.

Adam Åhman.

Två matcher, två bortamatcher ska tilläggas, och två segrar. Dessutom en hållen nolla och fin statistik på det.

Åhman sprider ett lugn, han är följsam och alltid välplacerad.

Nu hoppas jag Åhman får stå fram tills Söderström är tillbaka. Åhman är framtiden. Bara det är skäl nog att satsa på honom.

Även jag är eld och lågor! Dejavu från när Söderström slog igenom.
. Hoppas verkligen man vågar satsa nu.
2 matcher 9-2 i målskillnad och 96% räddade skott. Vilken start på SHL karriären.

Det som Adam gör väldigt bra är att han står alltid där, han ligger inte där, han sprattlar inte där. Han står/sitter stabilt där. Det är det inte alla som gör.

Hade inte alls koll på Åhman inför säsongen. Såg nu att han blev utsedd till bästa målvakt i J20 förra året. Lovande.

Av de sju målvakter som tidigare fått priset (däribland Linus Söderström och Jonas Gunnarsson) har sex spelat i SHL, varav fem har fått NHL-kontrakt.

Plus till Hult/Davidsson som såg till att fixa förlängningen.

Lejaques,

Fixa och fixa? Det är Enligt SHLs regler att en junior måste erbjudas kontrakt efter X antal matcher som registrerad i A-truppen. Du borde ge credit till HVs scouter på ungdomsnivå som plockade upp Åhman. Han har länge varit nummer 2 bland 99:orna efter Eriksson-Ek. Snart kanske han tar steget förbi, då E-E väntar på SHL debut och FBK jobbar på en utlåning till HA nästa säsong.

En säsong i allsvenskan för Åhman nästa säsong sen är han redo för SHL tror jag. Han behöver lite senior rutin sen så jäklar

Det är lätt att imponeras. Nu tror jag väl inte att han är riktigt färdig att ta över första spaden. Vore en smärre sensation i så fall.
Men jag hoppas verkligen att han får lite fler matcher framöver. Det har han minst sagt förtjänat.
Han måste ju i alla fall få starta en hemma match och få känna på den stämningen.

Jag vet inte om HV har så mycket att förlora just nu. Laget har en akut målvaktskris. Vår guldmålvakt, tillika landslagsman, är skadad på obestämd tid. Vår andremålvakt har förlorat 5 av 7 matcher sedan nyår.

Åhman är het. Ska HV ta sig till kvartsfinal måste den bästa målvakten stå.

+1 på den.

Åhman ska självklart fortsätta så länge han är inne i zonen. Det verkar också som att han är en förbannat spelintelligent som har ett lungt rörelsemönster. Ser nästan ut som att skyttarna siktar på hans magplatta.

PW är som du säger inte en vinnare. Åhman med över 96% och 2/2 vinster borde ju konkurrera ut honom.

Grattis till førsta 0:an!

Är det verkligen registrerade matcher SHL går efter? Är jag inte helt ute och cyklar är det spelade minuter som gäller, 100 minuters speltid ska garantera ett utvecklings/rookie-kontrakt.

Med Åhman i mål har HV efter nyår tagit 8 av 9 poäng.
Med den andre keepern har HV tagit 8 av 24 poäng.

Låter Lindbom Åhman stå på torsdag?

På den frågan kan jag nästintill garantera att jag har facit.
Pw kommmer stå. Som många gånger förr ställer han hellre Pw i mål istället för en vinnarmålvakt.
Om Pw är frisk så kommer han stå. De kan jag sätta mina tio fingrar på.

Uttagen till A-landslaget:
jkpgnews.se/sport/hv71/hv71s-ma … re-kronor/

Nästan man trodde de var ett sent aprilskämt men väldigt kul för Adam att komma dit och lära

Åhman har förvandlats till ett riktigt monster i IOK. Hade inför gårdagens match 98.9% i saves och GAA på 0.33. Sen höll han nollan igår också. Fortsätter han så här så lär han ta första spaden i HV nästa säsong. Han är nog dessutom given i U20 VM framåt jul.