Tråden om #26 Alexander Bergström

hv71.se/artikel/0tnpak1gj-3 … arker-hv71

Välkommen! :smiley: Känns som ett bra nyförvärv och är väl den spelaren som känts mest rimlig att vi skulle ta in. Ska man leta negativa aspekter känns ett kontrakt på 3 år som lite långt för en 33-åring, men kan han prestera får vi bra kontinuitet.

Ett klass förvärv riktigt bra jobbat Hult!,Bergström går rakt in i första femman,intressant!!!

Välkommen till HV!

Hoppas det blir bra!

Bra värvning.

Tror inte han är spelaren som kommer göra HV till en guldkandidat. Men till ett bättre lag, absolut.

Sen är tre år minst ett för mycket. Hults anda kommer verkligen vila över de kommande lagbyggena. Det känns sådär.

Välkommen Alexander!
Riktigt bra spelare som förhoppningsvis ger oss lite mer produktion framåt, bra jobbat av Hult att äntligen få hit honom.
Håller med om att 3 år känns för mycket, kanske krävdes för att få honom krita på till slut.

Ännu en allsvensk flopp. Visst, hade 2 säsonger i SHL med Karlskrona innan han gick till Ryssland. Men i ärlighetens namn så är det inte denna typen av spelare vi behöver. Han kommer smälta in som en av de andra tillsammans med samma höga förväntningar som vi haft på alla andra liknande “tunga namn”.

Vi hade behövt spets och ännu mer spets, men nu får vi ännu en karaktärsspelare som varken synas eller höras mer än de andra. Hult vill verkligen att alla ska vara på exakt samma linje. Ingen får sticka upp över denna karaktärslinje och sätta sig högst upp på tronen, nä då är det ingen karaktärsspelare.

Och sen 3 år? Hur tänker karln? Om det nu var Bergströms krav så borde faktiskt Hult sagt tack, men nej tack och sett sig om efter en annan spelare.

Ni får gärna hoppas och tro att Bergström kommer bli nån slags frälsare i HV71. Visst, jag hoppas ju givetvis också att det ska slå väl ut, men erfarenhetsmässigt och efter så här många säsonger med samma typ av spelare så har man snappat upp ett och annat också. Dessutom är han väldigt skadebenägen.

Han kanske kommer synas nån enstaka match i börja för att se rinna ut till en i mängden spelare och tugget börjar igen. Precis som resterande nyförvärv.

Ok att vi är inne i en positiv trend nu med några tilltänkta spelare som fick lufta sina bössor mot Brynäs. Men kommer dom att göra det match efter match och när det verkligen behövs? Kommer de vara de spelare som kan avgöra de viktigaste matcherna när det väl gäller? Nej, jag tror inte det. Spelarna är för lika och ingen får sticka ut och vara bättre än den andre.

Horribelt beslut att signa upp honom på 3 år när man inte vet hans status. Att sen få honom att framstå som den förlorande sonen är ju bara patetiskt. Han är ingen frälsare och kommer inte frälsa oss.

Sen gör det absolut inget om jag har fel, men även detta luktar fiasko. Tyvärr så verkar det ju även som framstående spelare blir sämre när de hamnar i HV71. Det har dock förmodligen med tränarnas oförmåga att använda spelarna på rätt sätt för att få ut det maximala ur varje enskild spelare. Truppen på pappret är faktiskt lite bättre än prestationerna på isen så här långt. Tränare Lundh borde kanske lyssna på sina spelare en gång … Bara en tanke.

Välkommen i alla fall, Bergström och hoppas Du ska trivas och att jag har fel som fan i min s k hobbysnickrade analys.

Jag har aldrig riktigt förstått hypen kring Bergström.
Två säsonger i SHL och bara gjort bra med poäng i en av dem.
Två säsonger i KHL och bara gjort bra med poäng i en av dem.
Och 12 säsonger i allsvenskan där han bara varit över 40 poäng i två av säsongerna.

Jag tycker det ser ut som att bredden görs ännu bredare, snarare än att laget spetsa till.

EDIT: Förstås ett stort Välkommen! Och jag hoppas att han tar bort mina tvivel och täpper till truten på mig.

Herrejävlar att ni aldrig kan vara nöjda,kanske den bästa spelaren som var realistiskt att värva på marknaden,varit super bra i SHL för nåt år sedan och öste in poäng även i KHL och som lök på laxen med i OS truppen,vad mer begär ni??

Jag har gnällt mycket på Hult(med all rätt) men nu smäller han till med en riktigt tung värvning en late bloomer vet vi alla,klassvärvning rakt av punkt slut!!

Får man fråga vad du definierar som spets, om en spelare som lirat OS och gjort 40+ poäng i KHL (om än för 2 säsonger sen) är bredd i din värld?

Välkommen Bergström.

En mkt duktig sargspelare, duktig på hålla fast puck och vinna puck, även bra målsinne. Kanske lite på dippen MEN kommer göra Hv71 bättre. Han kan även centra om det skulle behövas.

Flera duktiga lag ville ha honom, han valde HV71 dock mkt beroende på han fick 3 år i Hv71 misstänker jag. Det var nog 1 år för mkt kan jag tycka.

Visst har han visat spets under kortare perioder, men jag ser inte att det varit konsekvent över tid. Snarare har han varit bra bredd som blixtrat till någon eller två säsong.

Joakim Lindström med fem säsonger i SHL över 50 poäng är konsekvent spets.
Ryan Lasch med tre säsonger över 50 poäng är konsekvent spets.

Alexander Bergström väljer HV71 efter att en del SHL-klubbar velat ha Bergströms underskrift. En del höjer ögonbrynen kring kontraktet på 3år till en spelare som är 33år. Jag förstår dom, men samtidigt är Alexander väldigt vältränad för sin ålder och även Sanny Lindström beskriver honom som en spelare som är välmående om sin kropp. Med andra ord tror jag han inte kommer glida runt på skridskorna och ej vara delaktig.

Bergström är en rivig spelare, kör fullt ut, stark och framförallt ett bra skott, vilket HV71 saknar.

Nedan kan ni se några mål ifrån KHL med lite rysk-techno:
youtu.be/11dCG9nj6F4

Välkommen till HV71 Alexander och Lycka till!

Så vi värvar alltså endast spets om det är någon likvärdig SHLs två bästa spelare (?) vi tar in? Är rädd för att vi få vänta ett bra tag på några spetsvärvningar då :cry:

Är nöjd med denna värvningen och tycker definitivt den spetsar till laget avsevärt.

Bra värvning och ganska förvånande att han gick till SHL redan nu.

Tror Hv har haft fem spelare totalt som kommit över 50 poäng en säsong, med Davidsson som enda som gjort det två säsonger. Sen hade Pettan, Pastorn, Nurminen och Keskinen varsinn. Så om 50 poäng över flera säsonger är det kravet vi ställer på SPETS så är vi illa ute.

Bergström är en stabil poängplockare som även klarat varje övergång till en bättre liga galant. Att han inte producerade så mycket förra säsongen har sina orsaker, bla att han bröt foten. I övrigt har han ett stabilt poängsnitt rakt över.

Ropade redan efter Bergström när han han spelade i Borås HC!
Man är inte så dum ”expert” ändå :laughing:

Välkommen till Sveriges vackraste förening Alexander Bergström.
Det här kommer att bli fantastiskt bra.

Får allt lite Christensen vibbar av hans sätt att röra sig på isen, lika majestätiskt på något sätt.

Stämmer nog rätt bra, sen har Hv haft en del spelare 40+ poäng

Tex
Voutilainen, Christensen, Åkerman, Krog, Örnskog, Ljungh.

Det jag vill säga är att hitta spelare som gör 50p är inte direkt vanligt. Har man spets som gör 30-40p är det mkt anser jag med tanke på SHL är en rätt defensiv liga.