Tråden om #26 Riley Holzapfel

1+2 för Holzy ikväll. 11 p totalt på 15 matcher, leder interna. Nu börjar man förstå varför han värvades, trots att en del pekat ut honom som en av spelarna som ligger/legat i riskzonen att få sparken.

Håller med. Dessutom så ligger Riley på en åttonde plats i SHL’s tekningsliga, är en utav tre spelar i HV71 som ligger på plus i +/- (räknar endast de spelarna som har spelat minst 10 matcher) samt att han överlägset har delat ut mest tacklingar i HV71. Allt detta blir ännu mer imponerande då han endast snittar en istid på 15:48, endast “4-kedjespelare” + Sterling snittar sämre.
Njeh jag är riktigt nöjd över att Riley har ett tvåårskontrakt :slight_smile:

Liraren med SHLs coolaste namn som visade framfötterna ikväll med en enorm skridskoåkning och
tvekade inte att smälla på. En av mina absoluta favoriter.

Tycker Holzapfel som många klagat på sista dagarna får mycket oförtjänt kritik, Han har gjort 16 poäng och med tanke på vilka spelare som ligger bakom honom så är det klart godkänt, Han har varit inne på betydligt mindre baklängesmål än dom flesta i laget.

Han har tacklat näst mest i laget bakom Salmela.

Alla verkar tro att han ska ösa in lika mycket poäng som Krog eller Rajala, Han ska enligt statistiken om han inte utvecklas nu i Hv71 antagligen inte göra mer poäng en vad Jämtin gör en bra säsong. 25- 35 kanske. Sen beror ju det mycket på hur laget går också hur många poäng man kan göra.

Min slutsats är att i det stora hela under säsongen så har han varit en av dom främsta i HV71, Kanske rentav tagit ett kliv framåt. Han gör det han ska i det osynliga. Spelar just nu helt oförtjänt i 4:de

Det syns varje match att han vill någonting, Han är intensiv tacklar och åker mycket skridskor men tar inte allt för ofta avlsuten på mål och syns antagligen mindre just därför.

anmäld.

Så anmäls Holzapfel för ännu en vårdslös tackling.

expressen.se/sport/hockey/sh … innamnden/

Klantskalle säger jag. Lär väl dessutom bli hårdare straff då han räknas som återfallsförbrytare.

Hoppas och tror Holzapfel försvinner till nästa säsong. Spelmässigt är han helt okej, men samtidigt alldeles för mycket mellanmjölk. Holzapfel personifierar den meningslösa AHL-värvningen. Han gör ingen skillnad, vare sig positivt eller negativt. Är helt övertygad om att vi kan hitta en duglig ersättare i de egna leden, alternativt hockeyallsvenskan.

Håller med dig helt. Ska man ta in transatlanter, eller utländska spelare överhuvudtaget, ska dom dominera och vara bärande spelare i laget. Det är inte Holzapfel. Man frågar sig ju varför man tog hit honom?

Tyvärr så har ni helt rätt. Hozlapfel tillförde en del under Dahlén styret men sen Bendelin/Olsson tagit över har han inte varit bra. Bara Christensen och Sterling som höjt sig av transatlanterna.

Totalt meningslöst att ha denna typ av spelare i 3e/4e kedjan. Tar upp plats för juniorer och första/andra års seniorer. Hade vi inte gjort denna typ av pissvärvningar över de senaste säsongerna så hade spelare som Önerud fortfarande tillhört HV.

Håller helt med. Jag har svårt att se vad han är bra på, förutom att tackla (dock går det över gränsen då och då, 2 gånger är för mycket). Att vi har det som vi har haft några matcher, våra nordamerikaner i en tredje kedja, håller helt enkelt inte. Att värva in sådana här spelare för att spela som brunkare i en tredjelina är inte bra för klubben. Det hade garanterat någon underifrån gjort minst lika bra, vilket vi har bevis på nu då Erik Andersson exempelvis gör EXAKT samma jobb som Riley, fast för en billig penning.

Jag litar mer på Riley än på Andersson. Han åker och smäller på rätt bra och gör en del poäng. Kommer inte ihåg vad hans lön var, men enligt böterna senast var det inte så jätte mycket om inte mins fel. Jag tycker ändå han var en rätt bra värvning, tror inte han värvades för att spela en jätte mycket större roll.

Edit: Såg att det stod längre upp i tråden vad han ungefär tjänar, 130-150 000 kr.

Om dekmans uppgifter ovan stämmer, angående hur många poäng Holzapfel gjorde fram till och med november, innebär det att Holzapfel endast mäktat med 7 poäng på de senaste 24 matcherna.

Svagt, till och med för att spela i en tredjekedja.

Är inne på samma spår som Zico och övriga ovan. Ska vi ta in importer ska de göra skillnad. Det gör inte Holzapfel. Vad gäller hans lön ser jag hellre att man lika gärna satsar på en ung egen produkt, samtidigt som man får mer löneutrymme för en stjärnvärvning a la Salmela och Christensen.

Jag tycker inte Holzapfel är problemet i den kedjan. Det är snarare Krog som inte ens egentligen ska spela i en tredje line och Sterling som vad jag förstått var värvad för att göra mycket mer poäng. Hade vi inte haft dessa herrar där så hade man kunnat ha nån junior/utvecklingsspelare på deras platser. För både Sterling och Krog har nog rätt mycket mer i lön än Holzapfel. Det är deras löner som förhoppningsvis försvinner till nästa säsong, som kan gå till Salmela och Christensen.

Angående att bara ta in importer för som ska göra skillnad så tycker jag att man har lite för mycket övertro till juniorer/utvecklingsspelare. Det är väldigt stort steg mellan J20 och SHL, många tekniska spelare klarar det bra, men en mer brunkare för tredje line kommer få det svårt fysiskt. Och angående det Zico säger så tycker jag att om det inte är någon spelare från HV kan den lika gärna komma var som helst i från. Att betala 130-150 000 till Holzapfel tycker jag inte är överpris. Han skulle kunna vara perfekt att spela med för någon junior/utvecklingsspelare, bidra med rutin och fysiskt skapa utrymme. Hans poängskörd under de senaste 24 matcher är klen, men för de flesta spelare går det lite upp och ner. Får göra en rättvis bedömning efter säsongen. Jag har väldigt svårt att tro att en junior/utvecklingsspelare hade gjort bättre än honom över samma antal matcher.

TL;DR: Det är inte Holzapfel som är problemet i tredje kedjan och ska bort för en junis, det är Krog och Sterling. Tycker tredje line inte är mycket mer än mellanmjölk ändå.

Är i skrivande stund rätt trött så hoppas det är läsbart och inte för grötigt.

Absolut läsbart. Inte för grötigt.

Men en sak du missar är att diskussionen om transatlanter inte uteslutande handlar om Holzapfe, och vem som är problemet i kedjan. Jag vill nämligen varken se Sterling, Krog eller Holzapfel i en tredjekedja.

Det är det som är min, och många andras poäng. Ska man värva utländska spelare ska de göra skillnad. Att i det här fallet dessutom värva breddspelare som Holzapfel blir som en bromskloss för yngre spelare. Ta till exempel Mats Trygg. En okej avslutning på sin andra säsong, men med facit i hand en totalt onödig och obegriplig värvning då vi lika gärna kunnat slussat in Williamsson eller en junior på Tryggs plats.

Samma gäller Hozapfel.

Och så kom beskedet. 6 matchers avstängning varav 2 omvandlas till böter.

Jämtin i all ära, men Holzapfel måste ju vara den som stått för absolut flest onödiga utvisningar den här säsongen. Klant!

aftonbladet.se/sportbladet/h … 8225608.ab

Edit. Totalt 7 matchers avstängning för vårdslösa tacklingar är så jäkla underkänt. Holzapfel kommer att ha missat 13 procent av säsongen. Inte okej, någonstans.

Rättelse: 2 matcher omvandlas till böter. Han är alltså borta från spel 4 matcher

Tycker att Holzapfel är väldigt överskattad och har inte alls kommit upp till den nivån jag förväntar mig. Visst, han har gjort en del poäng, men känslan är att många av dom kommit billigt. Sen tacklar han ju väldigt mycket, så kanske gör han mer i det skymda än jag ser.

Om man bortser från att vissa här redan har en negativ grundinställning till Riley (nu när Dahlén är borta så måste ju kampanjen föras mot nån annan): tycker ni verkligen det är rimligt med totalt 10 matchers avstängning för de förseelserna han gjort? Verkligen?

Skärp dig, dekman. Diskussionen ovan handlar mer om transatlanternas vara eller icke vara i föreningen. Det som du nu kallar kampanj, har varit en åsikt jag haft redan inför säsongen. Allt från andra sidan pölen är inte guld som glimmar, vilket våra tre ursprungstransatlanter mer än bevisat.

Vad gäller Holzapfels tycker jag visst han förtjänat 10 matchers avstängning (ja, man kan faktiskt tycka det fast man håller på HV). Första är en onödig, om än olycklig bentackling på Johan Fransson, som blir borta över lång tid. Tre matcher känns som ett rätt milt straff, enligt mig. Vad gäller den senare tacklingen straffas Holzapfel hårdare eftersom han räknas som återfallsförbrytare. Även det helt förståeligt.

Oavsett Dahlén, tidigare diskussioner och vad man har för grundinställning till Holzapfel. Men att dra på sig två så onödiga matchstraff måste väl ändå ses som ovanligt klantigt? Vad hade vi sagt om det stått Jämtin på ryggen? Förmodligen hade det varit lynchstämning här på forumet.

Håller med dig till 100% riktigt onödigt. Jag är alltid emot våld emot huvudet kan gå så jäkla illa. Det är en fullständig given avstängning tycker jag. Hockeyn ska vara tuff med mycket kamp det stödjer jag till 100%. sådana här tacklingar emot huvudet är så onödigt och fegt och hör absolut inte hemma någonstans. Jag tror att denna avstängning är längre eftersom han redan haft en tidigare under året Dekman jag antar att det spelar in i sammanhanget? 10 macher totalt tycker jag är väl hårt. Men jag skulle tro att dicipinnämden kör på en strängare linje för att man vill få bort dessa typer av tacklingar från sporten därav tar i lite i överkant med antal matcher så att det blir kännbart. Dessa är endast mina tankar jag kanske är ute och cyklar? Men att han blir avstängd tycker jag känns helt rimligt.

Visst kan straffet tyckas hårt,och visst har värre tacklingar än denna setts gå lotterinämnden förbi, men jag tycker Riley får ta på sig dumstruten här, ett fåtal sekunder kvar att spela en “säker” ledning…tacklingen var fullständigt, i mina ögon helt onödig. Sen blir han ju extra straffad nu för att han är “återfallsförbrytare”, vilket jag tycker är bra.

Jävla dumstrut! Sitt säsongen ut vettja.

För om det blir slutspel så räcker det med Jämtin och hans bravader. Vill gärna inte se två “rikspuckon” åka runt och skada folk!