Tråden om #26 Tommi Tikka

Där kom den. Hemligheten som alla visste om.

Välkommen till sveriges genom tiderna finast hockeyförening.

8 gillningar

En intressant värvning som kommer addera attityd. Välkommen!

4 gillningar

Välkommen Tikka blir gött med lite jävlar anamma i HV71 nu, kommer bidra med saker Hv saknat lite.

1 gillning

Hur kommer det gå för Tommi Tikka säsong 23/24?
Nu får alla “amatör sportchefer” chansen att ge sin input.

  • 0-7 poäng
  • 8-15 poäng
  • 16-23 poäng
  • 24-31 poäng
  • 32 poäng eller mer.

0 röster

50 % tror alltså att Tikka ska göra 24 poäng eller fler. Intressant

Vet ingenting om honom, men vad jag förstått så är han mer en karaktärspelare än en producerande spelare. Vilket inte är helt fel. En spelare som bidrar med energi tycker jag vi har haft för lite av.

Får nog vänta ett tag till fler sagt sitt. Just nu tror 23% han gör det.

Väldigt svårt att bedömma, även för en superexpert som mig… :smiley:

0+2 på 17 matcher och hemresa till finland till jul känns ungefär lika troligt som 14+ 20 över 50 matcher och älskad av alla.

Allt beror på roll han får och plats i hierarkin, speciellt om han får den pp-tid som var en direkt orsak till hans minigenombrott i finland.

Kul ändå med en ny ettrig finne. Sådana behöver man. Hoppas naturligtvis att han tar ett jäfvla kliv å blir dominant. Samtidigt skall det bli kul att kolla hur rätt kollektivet har i dessa poäng-omröstningar. Det blir kul på alla nyförvärv. Kanske skall vi ha samma för alla spelare, inför säsongen?

5 gillningar

Jag var tvungen att registrera mig på sidan för att kunna skriva om Tommi Tikka.

Den här spelaren är något annat… :laughing:

Jag är finsk, ett passionerat Ilves-fan som aktivt har följt ligan i några decennier. Tikka spelade för oss förra säsongen. Det här är en riktig kultspelare: älskad av sina egna, hatad av andra, som man alltid säger om Tikka i Finland.

Det säger något att när finsk media (Iltasanomat) frågade alla lags kaptener vem som är den mest irriterande spelaren i ligan, vann Tommi Tikka överväldigande.

Tommi Tikkas mun är aldrig stängd. Motståndarna får inte ett ögonblicks frid. Dessutom är Tikka fysiskt tuff och kan smutsiga knep.

Förra säsongen var Tikka lagom lugnare än tidigare. Mannen var fortfarande en smutsig spelare på ett bra sätt och aldrig tyst, men han koncentrerade sig på att spela och var fantastisk. 17 mål är en enorm prestation från den här typen av spelare.

Tikka är en bra penalty killer, användbar framför mål med powerplay, väldigt bra på faceoffs mm.

Det roliga med allt detta är att Mikael Seppälä ryktas vara Tikkas lagkamrat nästa säsong. Här i Tammerfors spelade dessa två som lokalrivaler förra säsongen, Tikka Ilves, Seppälä Tappara, och brottades med varandra i varje match. På isen hatade de varandra. Seppälä var starkaste spelaren i hela ligan.

Grattis. Nu får du verkligen finsk Sisu :smiley:

(Ber om ursäkt för eventuella grammatikfel).

33 gillningar

Jag skulle kunna sänka 3 öl och en jäger för att se Tikka göra ett nacksving på Martinsson nästa säsong (No offense Eric) :sweat_smile:

5 gillningar

Dessutom: Tikkas kontrakt med Ilves var på två år, men för den här säsongen 23-24 fanns en option, enligt vilken Tikka kan flytta till SHL med en monetär kompensation.

Det var en relativt betydande summa (som HV71 betalar till Ilves).

Men Tikka kommer att vara värd priset. Det kan jag lova.

8 gillningar

Tack för härlig Sisu Input!
Ser inte så lite fram emot se honom reta gallfeber på motståndarna.
Martinsson kan han Tikka till varenda match.

2 gillningar

Gillar vad som skrivs om Tikka.
Han har redan vuxit fram som stor favorit - innan han spelat en enda sekund för HV. Det här ska bli kul!

2 gillningar

Kan dom inte ta Westerlund som betalning också då?? =)

1 gillning

Tommi Tikka om oss, och vi vet att det är sant, a-a-ant. Det finns ingen aaannan som får oss känna likadant…:notes:
(läste den någonstans, den känns ju given på ståplats🙂)

2 gillningar

Mina högsta förväntningar kring Tikka-värvningen är vilken den bästa ramsan blir kring honom.

Vore mäktigt om hela ståplats ropar “TOMMI” och sittplats svarar “TIKKA” och så rullar det på en kort stund.
Eller någon grym ramsa som sjungs när vi leder en hemmamatch och tiden börjar rinna ut för bortalaget (exempelvis MoDo) och vi gör allt för att stressa dem, te.x: “MoDo är slut, tiden rinner ut - TIKKA! TIKKA! TIKKA!”.

Fan vilket bra namn han har, förväntar mig grymma ramsor från ståplats till hösten.

2 gillningar

Hur är hans svenska? :grimacing:

Välkommen till forumet! Du får hänga med här i våra matchtrådar och följa Tikkas väg i HV. Det blir spännande!

2 gillningar

Jag vet inte om det spelar någon roll, för motståndarna förstod knappt något av Tikkas finskspråkiga berättelser :joy: Kommer nog fortsätta med samma babblande…

Edit: Jag vet egentligen inte om Tikka pratar svenska, men efter att ha spelat många år i Vasa så kanske han. Kan åtminstone de nödvändiga orden. :grinning:

5 gillningar

Tycker det är helt rätt väg att gå att satsa på finnar istället för transatlanter. Det har historiskt sett varit ett framgångsrecept för oss. Man vet i alla fall att de jobbar hårt och inte glider runt på en skridsko. Med nordamerikaner blir det lite mer hit eller miss.