Tråden om #26 Tommi Tikka

En del av er kanske minns Esa Tikkanen i Edmonton Oilers? Hans specialitet var att trashtalka och psyka motståndarnas stjärnspelare. Han gjorde det på ett språk han beskrev som Tikkanese. Ingen förstod ett ord vad han sa, men han retade gallfeber på spelarna.

6 gillningar

Precis.

Jag tänkte redan skriva om den likheten, och det roliga är att de båda har smeknamnet Tiki :grin:

Esa Tikkanens “språk” är känt som Tikitalk.

4 gillningar

Blir nog inget finlir från den här spelaren men om han kan krypa in under skinnet på dom andra lagens spelare samt dänga in lite kassar från slottet så kan det bli en kul säsong med Tikka!

Positiv till motsatsen är bevisad, Välkommen Tikka!

Kanske inte finesser, men Tikka är också en riktigt bra spelare. Även om SHL är en tuffare liga än den finska ligan, håller de bästa lagen i ligan, som Ilves tillhör, mycket hög kvalitet och Tikka var en av lagets bästa spelare och den tredje bästa målskytten.

Tikka utvecklades mycket från de tidigare säsongerna, (även om han inte var dålig innan).

Fick även en plats i landslaget för första gången och var Finlands bästa spelare (2+1) i den svenska EHT-turneringen mot Schweiz.

3 gillningar

Kul att läsa, tack för att du delar med dig! :slightly_smiling_face:

1 gillning
2 gillningar

Perkele…vem har sagt att jag ska ha nr 62? Vänd på siffrorna så blir det bra. 26 skall jag ha!

Det var en chansning från min sida… :wink:

En fin kvalitet med Tikka är ju att han är en väldigt bra tekare. Det kan man se på liigas statistik Liiga

De har även statistik på hur många km spelare har åkt sridskor och vad deras maxhastighet varit. Även där gör inte Tikka bort sig ni som var oroliga att han inte är snabb nog. Typ som de andra i laget på den fronten.

1 gillning

Vinner mer än hälften av sina tek, de är bra 56.2% Som jag skrivit tidigare han är lång och då ser de ofta ut som man är lite segare mm på rören. Samma med Big Sam och Kris Beech. Tikka är en häftig värvning!

Tack för ett fantastiskt inlägg!
Blir riktigt taggad nu, när hade vi en sådan här spelare som också kan stå upp med lite storlek och inte bara snacka?
LANCE FKN WARD…

1 gillning

Det måste också noteras att i faceoffs(tek?) är Tikka vanligtvis gjord för att möta motståndarens bästa.

Förra säsongen i playoffs tog han flest faceoffs från Ilves, 241, (medan förstalinjens center Petri Kontiola bara tog 157).

1 gillning

Någon som vet om Tilkka är nära en VM-plats ?

Inte än i år. Finland kommer att ha ett riktigt tufft lag, och Tikka som center kan inte passa in. För första gången bara på EHT i år. Men någon gång i framtiden kanske.

1 gillning

Kommer Seppälä vara Vm-aktuell ?

1 gillning

Jag har förstått att det fortfarande är möjligt.

Han tillhör teamet på EHT i Brno.

1 gillning

Jag skrev tidigare att kaptenerna i andra lag röstade fram Tikka som den mest irriterande spelaren i ligan. Han fick 40 % av alla röster.

Här är anledningarna:

Juhamatti Aaltonen, Jukurit: Tommi Tikka: Ganska kardborre. Stark snubbe. Irriterande att spela mot.

Anrei Hakulinen, Lukko: Tommi Tikka: Väldigt irriterande! Hela tiden är det något på gång, men aldrig något riktigt. ( :joy: )

Miika Roine, Pelicans: Tommi Tikka: Utvecklad till en toppspelare, men har också en grövre sida, vilket gör honom till en riktigt otäck motståndare.

Robert Rooba, JYP: Tommi Tikka: Alltid något att säga efter situationen och munnen är öppen. Ganska ofta märker man att han kommer under huden på någon.

Juhani Jasu, TPS: Tommi Tikka: Spela hårt och hans mun är öppen hela tiden. Hela tiden i gråzonen.

Sebastian Stålberg, Sport: Tommi Tikka: En tuffing som gillar att vara lite lustig på isen.

9 gillningar

Detta är precis vad HV behöver! Tror det blir super oavsett 2:a eller 3:e centerrollen och mycket kan hända på en säsong!

1 gillning

Måste säga att Tommi såg rejält stor ut på bilderna från ispremiären, ingen man flyttar på så värst enkelt.

3 gillningar

Har upptäckt att min farfarsfarmor hette Tikka så nu tror jag betydligt mer på Tommi… :grinning:

1 gillning