Det kan handla om att motståndet är sämre. Men jag tror mer det handlar om matchernas karaktär och intensitet. Den hockey som HV spelat under grundserien passar ju inte Tikka alls.
Tikka kan förmodligen bli värdefull för HV om man använder honom rätt. Att han får spela PP och stångas framför mål. Sedan måste man ha en tränare som förutspråkar intensitet, då kommer han passa väldigt bra. Jag tror att Anton Blomqvist kan vara en sådan tränare.
Vi får se först och främst om det blir SHL nästa säsong. Sedan hur Tikka passar in i ett sådant bygge.
Tycker man kan ge han Nättinens plats i tredje från början om det håller hela vägen. Tycker man märker de mycket på lirare från finska ligan, dvs att det tar en stund för dem att anpassa sig till SHL och svensk hockey. Innala i FHC tycker jag är ett bra exempel, nu säger jag inte att Tikka är lika bra som Innala men tycker han förtjänar att få chansen iaf, sen beror ju detta oxå på vart man placerar Hanzl om han nu ska värvas oxå.
Skulle vara oerhört intressant och höra hur tankarna gick hos Nubben när han såg Tikka som en center i en produktiv lina.
Att han dessutom sägs tjäna riktigt bra och skrev på ett långt kontrakt gör det inte mindre konstigt.
Som vanligt är det väl ingen journalist som vågar ställa så kritiska frågor längre, och om dom mot förmodan gör det så får dom bara floskel tillbaka.
“Skador blablabla ny liga blablabla utvisningar blablabla”
Jag tror och hoppas att Tikka kommer vara årets “redemption story”. Han var en av lagets bästa under kvalet och hoppas att han kan ta ytterligare steg under Blommans styre.