Tråden om #26 Tommi Tikka

Om Tommi Tikka kliver fram och levererar som en 2C blir jag nöjd.
Allt annat är BS och då ska han väck omedelbart.

Om Blomman använder Tikka på rätt sätt så är jag övertygad om att han kommer vara en tillgång.

2 gillningar

det hoppas man ju, men jag såg inte tikka som särskilt bra under kvalet. Något mindre dålig än tidigare kanske, men inte mer.

1 gillning

Som att sparka han och betala hans lön i två år?

Många här verkar tro att de byter kulor på skolgården. Att driva ett elitlag är ganska komplext.

Vi har ett par tränare på lönelistan redan. Så det kanske går att lägga dit några spelare till och en sportchef :wink:

1 gillning

Ja tack!

2 gillningar

Jo men han användes nog på fel sätt och speliden som inte verkade finnas hjälpte nog till att det var dåligt.

Får man upp hans skridskteknik så tror jag han kan utvecklas till stabil 3 center med ev roll 2 PP framför mål. Tikka problem är skridskotekniken och farten. Sen om han är överbetald? Antagligen men ser inte ekonomisk fördel att bryta nu då det finns roll för denna speltyp. Tyckte han visade i kvalet i vissa matcher hans värde, tyvärr för sällan.

Jag försöker hellre deala med ett annat lag om att ta över kontraktet där vi behåller en del av lönen än att betala topplön för en -i bästa fall- duglig 4C.

Lek med tanken på att vi hade 70 millar i lönebudet i år, då sänker jag hellre till 55, värvar med huvudet istället för röfven och lägger en slant på att betala för utköp så vi landar in strax norr om 60 tot.

Detta ändrar man inte på markant, i vuxen ålder. Man kan bli aningen bättre, men ingen i hans ålder tar några avgörande kliv, på en sommar, en säsong. Kanske med specialfokus på detta, i samband med att bli mycket mer smidig och explosiv i barmarksträningen så kanske han kan komma upp lite i nivå efter tre fyra år.

Så nä. Varför skall han träna bort det enda han är känd för? En brötare och knökare?

Delar din uppfattning.

Tror givetvis inte han blir tokexplosiv som teden i glansdagar. Han kommer fortfarande vara en relativ trög spelare. Tikka skulle aldrig ha värvats som tilltänkt topp 2 center. Nu sitter vi i skiten med en 4 center som har betalt som en 2 center så nu får vi göra de bästa av de vi kan och med lite extra fokus på skridskoåkningen och kanske få upp den nån procent till (vilket kan vara möjligt) så finns chansen till att han kommer bli bättre än säsong 1.
Summasumarum skulle han aldrig värvats på 3 årskontrakt med lön som en 2 center, han skulle ha värvast som en 3 center och betalt därefter med ett kontraktslängd på max 2+1 år. Nu är han nog för dyr att lösa ut och därav kör man på med Tikka och hoppas han tar steg år 2.

håller med att han inte är 2C, men eftersom han inte är det, och andra värvades för de lägre kedjorna, så är där fullt. Således behöver man bryta med Tikka eller andra i botten om de är sämre än tikka. Få är sämre än tikka.

Det är där jag vill ha honom…bröta o knöka det har vi saknat.En spelare som man aktar sig för.

1 gillning

Använder man honom till det han är bra på så tror jag man får valuta för pengarna.

1 gillning

Jag tror faktiskt att han är tänkt som tredjecenter i HV nästa säsong.

Är man landslagscenter i Finland och var nära att komma med i låtsasVM förra säsongen så vore det väl konstigt om man inte borde kunna axla en tredjecenterroll i ett högspenderande bottenlag i SHL.

Nättinen var ju med och vann låtsas OS 2022 men visade sig inte direkt dominera i HV71. Så säger inte så mycket kanske om man spelar i dessa C/D/E landslag.

2 gillningar

Jag gillar Tikka.Använder man honom på rätt sätt som gruffare som skrämmer motståndarna så är jag säker på att vi får nytta av honom och att han kommer bli värd sin lön.Med en tränare som förstår hans kapacitet kommer använda honom på rätt sätt och då kan han bli både publik favorit och värd sin lön…JAG tror på Tikka under Blommans ledning.

2 gillningar

Tikka hade typ 2 matcher precis i slutet av grundserien och typ 1 match i början av kvalet som han gjorde bra och kommentatorerna uppmärksammade honom.

Men förutom det har han i mitt tycke varit riktigt dålig.

Överlägset sämst +/- per speltimme i kvalet mot Oskarshamn av de med mycket speltid (5 vs 5)

Tredje sämst dito i grundserien med samma förutsättningar. (5 vs 5 för de med mycket speltid)

Sen var ju grafen SImon Brändström ju tog fram rent hemsk: (även om det var ett tag sen)

https://twitter.com/SimonBrandstrom/status/1714967052161556665

Jag har inga förhoppningar alls, kanske om han var småskadad eller halvskadad förra året eller så att han kan lyfta sig

Annars är nog förhoppningen mest att han ska vara underkänd snarare än rent usel , inte förstöra FÖR mycket för laget och att han får mycket begränsat med speltid :slight_smile:

Tror många gillar att ha en stor och tuff spelare i laget och därför VILL att han ska bli bra - men han kan inte spelas på bekostnad av att HV förlorar matcher.

3 gillningar

Jag VILL att han blir bra när han matchas av nya tränaren.

1 gillning

Personligen tror jag tyvärr att han är för långsam för SHL - det blir kontringar och han hinner inte med .

I anfallsszon kan han vara nyttig att skymma framför kassen , på tekningar etc - så jag har känslan som med Foppa att det finns situationer där han säkert kan vara riktigt användbar - men jag tror han passade bättre i Liiga med aningen mindre rink och annat spel.

Jag tycker statistiken pekar på att han inte klarar det här.

Skulle han haft någon skada eller liknande kanske han kan lyfta sig, eller kan han bli acceptabel om han lyckas anpassa sitt spel - men helst hade jag skeppat honom om jag fick valet som läget är just nu … hoppas jag har fel förstås

3 gillningar

Till Tikkas försvar är shl-center i princip den svåraste rollen man kan ha utanför NHL.
Är du inte bra på de flesta defensiva momenten och en bra, uthållig, skridskoåkare blir det massaker.

2 gillningar