Brännström utstrålar uppgivenhet i intervjun…
Sticker ut hakan lite här nu och tar Tikka i försvar lite och säger att allt inte är hans fel utan att han används fel.
Tikka var en retsticka och finne i arslet på motståndaren i Liiga. Han fortsatte att vara det här och fick matchstraff direkt. Fick efter detta ändra sitt spel och slutade vara just den där finnen i arslet på folk.
Jag vill att vi börjar använda Tikka rätt. Sök upp motståndarens stjärnor och få dem ur balans. Det är hans uppgift. Men gör det rätt, se till att motståndaren är den som betalar priset och inte Tikka själv. Som exempelvis Ledin på den gamla goda tiden som åkte runt och inte hade en aning om varför motståndarna var så arga på han jämt.
Där kan vi få valuta för pengarna med Tikka.
Tikka är en hammare i den verktygslåda HV har men HV använder han som någon form av universalverktyg som löser det mesta men inget så jättebra.
Hakan är ute. Även om jag skulle hålla med i allt du skriver så får han inte vara inne 3 mot 3 när motståndarna kör sina mest tekniskt skickliga spelare. Men du får bara en liten touch på hakan sådär som Omark fick av Sjöholm (som såg ut och lät som en nära-döden-upplevelse efteråt)
Jag har hela tiden antagit att det varit en medveten strategi. Ett sätt att psyka motståndaren. Han har ju aldrig åkt ut på för att han gjort två felaktiga tekningar i rad vad jag minns.
Kanske? Jag tvivlar
Flest felaktiga tek, flest vurpor efter tek, flest starter i 3-mot-3
Tikka är en tekare som går på kraft snarare än teknik. Han ställer sig extremt bredbent och lutar sig in över tekningspunkten. Han försöker lägga en betydande del av vikten på klubban i tekningspunkten. Antigen ligger hans skridskorna för långt fram eller så gillar inte domarna att han han hänger framåt så mycket på klubban.
När pucken släpps drar Tikka klubban åt sig samtidigt som han roterar in med ena skridskon över tekningspunkten (plöjer undan ev kvarvarande motståndarklubbor) och med halvt uppåtgående rörelse sätter en axel i motståndarens bröst. På ett ungefär. När det funkar ser det löjligt enkelt och effektivt ut. Ibland tycker domarna att det är för brötigt med skridskon eller för mycket kraft mot motståndaren och för lite fokus på pucken.
Det är som Joel Lundqvist sa någon gång att, typ, “man får inte gå in och ta motståndaren med kropp istället för att fokusera på pucken, men jag har väldigt dålig balans så jag ramlar alltid in i motståndaren”
Bra analys.
Jag är inte alls förvånad att det enda han bidrar med i teken är bröt. Han är bröt rakt igenom, hela hans hockey är bröt.
Således ska han användas på det sätt. Dock svårt i ett för dagen modernt och snabbt spelade SHL. SHL och Tikka är inte kompatibelt.
Tikka har npg gjort sitt nu som center. Kan inte se hur han ska peta någon av Ang, Reber, OFM eller Kero
Bra. Då slipper vi diskutera hans tekningsteknik. Även om jag njöt från början till slut av att läsa Blackice’s utförliga analys.
Förutsatt att alla är friska och Ang faktiskt kommer lira center. Jag tror nog att vi kommer få dras med Tikka som center ett tag till. Förhoppningsvis dock lite lägre ner i herrarkin.
Jag skulle inte ropa hej än. OFM är ännu inte tillbaks. Och han har nog ett bra tag kvar innan han spelar på toppen av sin förmåga.
Tikka kommer nog få sina chanser flera gånger till.
Oavsett tikkas vara eller icke vara i laget och allas olika tycken om honom så har han blivit bättre än förra året.
Lagets absolut bästa tekare enligt statistik från game7 podden med Simon.
23/24 gjorde han 9 poäng
Nu ligger han på 5 efter 14 matcher .
Om han istället var värvad för att vara en 4de center och för en peng på 80-90k så hade de varit en väldigt bra värvning. Så att om inte nubben gjorde som han gjorde med detta kontrakt så tror jag vi hade uppskattat tikka på ett annat sätt.
Jag är helt enig. Problemet är ju just det. Kontraktet, pengarna.
Nej. Tikka är kass. Han platsar som bäst i en tredje-lina i HA. Givet att han oxå hjälper Pelle på macken, fyra dagar i veckan, men då måste han komma i tid, för Pelle gillar inte folk som kommer för sent och sedan får han inte glömma att låsa skåpet till luften på kvällen för Ingemars pöjk och hans gäng brukar göra livet surt för Pelle och fylla det skåpet med insamlat hundbajs. Pojkar, eller “skitungar” som Pelle säger, har alltid hyss för sig. Om Tikka kunde sätta in en bröstvärmare på de där skitungarna så skulle Pelle se det som en tillgång och kanske till och med låta Tikka få använda tvätthallen gratis på fritiden. Men inget jävla bläddrande i porrblaskorna längst upp i tidningshyllan, för då åker Tikka ut med röven före, direkt. Precis som han Kalle … vad hette han nu? Mahal… något. Inte var hans så vass på rören han heller… tänker Pelle.
Säger du de så är de väl så då…
Du behöver inte köra över vad jag tycker.
Lugn
Kör inte över någon. Förutom möjligen Tikka.
Min bestämda åsikt är att vi inte skall ha betonghandleder i HV. Sam var en sådan, Tikka likaså. Du har en annan åsikt vilket du naturligtvis får ha.
Jag håller med dig om att Tikka gjort det marginellt bättre detta år än förra, men det är inte en förändring som är stor nog för att motivera en plats i laget.
Som jag ser det är shl en liga där forwards och c behöver vara starka på skridskorna… Tikka är stark, men inte på skridskorna, han har inte heller smartness nog för att vara slö på grillorna men ändå göra det bra.
Hmm. Tikka gör det bättre. Ja, konstigt vore ju annars med tanke på att han är den forward med sjätte mest istid i HV. Helt sjukt egentligen. Visst, han spelar en del BP, men då ska vi komma ihåg att Tikka också ofta brukar vara Blommans go to guy när vi ska spela sex mot fem och i viktiga lägen som tre mot tre.
Tikka är bra på att teka? Hmm. Han är faktiskt bara trea i tekningsstatistiken. Både Borgström och Kero tekar bättre. I ligan är han på plats 30.
Jag ser ingenting. Absolut ingenting som talar för att vi ska ha honom kvar. Men som jag skrivit förr. När ribban för vad man tycker är okej sjunker så börjar man plötsligt mäta Tikka (eller andra spelare som Vigneault) efter en ny måttstock.
Man kan sitta och störa sig på en spelare som snittar en poäng per match men inte gör “hemmajobbet” (AP) men tycka en överbetalda tilltänkt toppspelare som bidrar med snudd på noll presterar okej, bara av den enkla anledning som att de inte är urusla.
Tikka håller inte för SHL. Han är en jätteflopp.