Tråden om #26 Tommi Tikka

Underskatta inte Ulf…
Har ni inte sett hans vader?

4 gillningar

https://www.shl.se/single-video/video|staylive|342296

Kvitteringsmålet idag.

Tikka börjar sekvensen ovan med att ha ryggen mot pucken, längst bort, och har “koll” på Pettersson i TIK. Han ser därför inte när pucken kommer ut mot honom. Försöker nå fram, men pucken går förbi.

Tikka släpper därefter Pettersson, eller hamnar i ingemansland rättare sagt. Pucken till Dahlén, som passar till Kapanen. Tikka sträcker sig för att bryta passen men når ej, då han inte hunnit tillbaka upp i banan. Eftersom han inte hunnit upp, hinner han ej eller täcka skott (något han ska vara bra på, enligt uppgift). Returen går till, ja ni gissar det, Pettersson. 2–2.

En stilstudie i… ja, vadå egentligen?

5 gillningar

ett konstprojekt

Jag hoppas att Makode Linde kommer krypandes ur arslet på Tikka och säger hej!

2 gillningar

Tikkas kroppspråk när pucken sitter talar för att han sågar sig själv värre än forumet. Vad värre är har Nubben kommit över till hans hotell för att snacka gamla minnen (och andelsspel på hästar).

4 gillningar

Det är inte SHL-nivå på vare sig fart eller teknik och då blir det sådär, en god sammanfattning. Lönen är inte heller nära medel för SHL så det passar in, förutom att den avviker åt fel håll. :upside_down_face:

Tikka skulle behöva lånas ut till Allsvenskan för att få dominera lite, så andra kan få speltid i vårt lag. Oavsett om nån betalar del av lön eller inte så är det win-win där.

1 gillning

Det är otroligt intressant att läsa inledningen på denna tråd, inte minst input från @19Ilves31 . Ser hen inte varit inne sen maj annars hade det varit intressant att höra dennes tankar. Har väl inte riktigt blivit så som hen beskrivit och lovordat.
Även fascinerande att läsa den här Nyförvärvskollen - Del 5: Tommi Tikka - SvenskaFans

2 gillningar

“Det har även ryktats om fin klubbteknik och puckkontroll.”

:rofl:

4 gillningar

“Ryktet om min fina klubbteknik och puckkontroll är starkt överdrivet”
-Tommi Tikka i ett brev till JP, 1897

6 gillningar

" De flesta ser honom som lagets andracenter efter Borgström och före Nättinen. På förhand låter det rimligt men det skulle inte förvåna mig om Tikka överglänser Borgström eller att Nättinen hittar rätt och kliver fram.

Tommi Tikka har skrivit ett treårs-kontrakt med HV71 vilket känns skönt. Med tanke på hans statistik och siffror från tiden i Liiga, att han är ny i SHL och att han räknas som en andracenter tror jag att Tikka kan landa på ungefär 20-25 poäng när 52 matcher har spelats. "

Inte ett fel rätt där

1 gillning

Denna är också go

Enligt Aftonbladet är den finske landslagsforwarden Tommi Tikka på väg till HV. 27-årige Tikka är center i Ilves där han har gjort 30 poäng (17 mål, 13 assist) på 53 ligamatcher den här säsongen.

– Det är en spelare, som vi får se… Jag kan inte kommentera spelare som inte är hos oss, säger Kent Norberg till HockeyNews.se.

Kent Norberg såg Tommi Tikka i det finska landslaget i Malmö under Beijer Hockey Games.

Värt att notera är att Tikka spelade två av tre matcher i Beijer Hockey Games. Det räckte till ett treårskontrakt. Tänk om han spelat alla tre matcher, då hade vi suttit med fem år? :clown_face:

7 gillningar

Kollar man EP innan han kom till HV så ser det ju ut den en bra värvning.

En center på 1.90 med A på bröstet, i rätt ålder med uppåtgående poängskörd senaste åren.

Men det är väl där en sportchef ska kunna särskilja sig från en EP-scout.

4 gillningar

Ja, och när det är ”lovande” men obevisat så håller man nere lön och/eller kontraktstid. Det sätter klubben i en så himla dålig sits när man bokar in flera svindyra lotteribiljetter med inte så hög vinstchans på abonnemang i 3 år.

Men det måste få vara tillåtet för SC att göra värvningar som sedan inte alls blir som tänkt, villkoren i värvningarna behöver inte vara sådana att man låser upp klubbens förmåga långt framåt.

Jag hade också hopp om att Tikka skulle komma in som stor passningssäker powercenter, med förmåga att sätta hög tung press. Stor är han i alla fall fortfarande. Jag tycker också Tikka visar engagemang och hjärta, och vill så mycket mer, så synd att det inte fungerar.

3 gillningar

Ja, den sista biten är det inget fel på och vi alla skulle ju gärna se han lyckades.

Tänkte på det hur mycket man jobbar med att se på vad en spelare behöver för att lyckas, vilka förutsättningar, och hur mycket man ser på det där med att ligor skiljer sig åt och livet i ett annat land - när det är första gången. Och: hur en spelare hanterar när det går emot särskilt just då man som Tikka varit en karaktärsspelare i ligan, ett namn.

30 poäng i Liiga är inte värt ett ruttet korvöre. En sak om en lekman inte förstår det. Men att Nubben inte fattade vilken jävla skitliiga Liiga är och att 30 poäng översatt i SHL-poäng inte räcker långa vägar för en andracenter är ännu ett av alla bottennapp som Nubben stått för under sin tid i HV.

4 gillningar

Skall väl också tilläggas att när Tikka värvades så skrev HV71 att vi skulle vara jobbiga att möta varje kväll.

Första matchen eller var det nu var, så skulle Tikka köra sin grej och blev belönad med 5 min + game.

Han blev ju väldigt vingklippt då han insåg att hans spelstil i SHL förstör mer än det gör nytta.

1 gillning

Visst är det så att man inte kan EP scouta från Liiga som Nubben gjort. Att man gör en del poäng där är inte en stark signal gällande utfall i SHL. Nivån är lägre och hockeyn väldigt annorlunda.

Men scoutar man Liiga väl så kan man definitivt hitta guldkorn. Luleå är duktiga på detta. Kolla t ex på Nurmi, han hade liknande Liiga stats som Tikka men har lyckats riktigt bra.

Jag tror det handlar mer om att titta på attribut hos Liiga spelare som är viktiga i SHL, såsom skridskoåkning, defensivt ansvarstagande och hockey IQ. Därför har en spelare som Tikka inte lyckats medan t ex Nurmi lyckats mycket bättre.

Utan en skicklig scoutingverksamhet så håller jag med om att man ska hålla sig borta från Liiga. Det är nästan omöjligt att översätta Liiga performance direkt till SHL diton. Spelarna är ganska dyra och förutom ett par topplag så är serien inte överdrivet mycket bättre än HA, därifrån kan man värva till en bråkdel av priset.

2 gillningar

Håller med. Klart man kan hitta guldkorn, men som du skriver. Krävs extrem noggranhet. Det är inte som på 90-talet, tidigt 00-tal då man kunde ta en poängspelare från Liiga rakt av och förvänta sig samma utfall i SHL.

2 gillningar

Ja, oavsett hur bra Tikka lyckas i övrigt är han nästan den enda forward som vågar ta för sig i det fysiska spelet. Han bidrar med något unikt i den delen.

Det säger dock mer om hur små, fega och undvikande de andra offensiva spelarna är än om Tikka.

1 gillning

Trött på dig nu Tikka…